OrjanBmw Skrevet Desember 17, 2011 Skrevet Desember 17, 2011 tok for noen dager siden første oljeskift etter jeg overtok bilen, etter ca 10 000 kjørte km. forrige eier har behandlet bilen dårlig og jeg mistenker derfor at det var biltema olje på bilen før jeg skiftet. Skiftet til 5-40 Castrol magnatec, fikk beskjed om at det var veldig bra greier, og til den prisen bør det være det. skiftet også selvfølgelig oljefilter (orginalt) osv. "Problemet" er at bilen vanligvis startet ved første "sveiv" når motor var kald, syns det var stas den startet VELDIG fort selvom motor stod ute i -20. Etter oljeskift sveiver den noen par ganger før den starter opp, og ventiltikkingen som kommer de første sekundene etter kaldstart varer 1-2 sekunder lenger, før varte de kanskje 1-2 sekunder, nå varer de 4-5 sekunder. Sitte iallefall igjen med følelsen av at jeg kjøpte en dårligere olje enn den som var på, selvom det sikkert var biltema olje. noen som har noen logisk forklaring?
Hollabaloo Skrevet Desember 17, 2011 Skrevet Desember 17, 2011 Da ville jeg spurt hvilken olje forrige eier brukte og byttet tilbake ved neste oljeskift. Er det Biltema, so what? Longlife-oljen deres oppfyller uansett spesifikasjoner for BMW LL-04.
John Kr Skrevet Desember 17, 2011 Skrevet Desember 17, 2011 Før man kjøper olje så må man sjekke opp (instruksjonsboka) hvilken olje din motor skal ha, jeg personlig liker ikke å bytte olje type og kvalitet fra olje skift til oljeskift. Derfor bør man følge rådet til Hollabaloo og undersøke hvilke olje motoren har gått på tidligere. Ut i fra din beskrivelse så har du fylt på en tykkere olje en det som har vært der tidligere. Først må jeg si at Castrol er bra olje, men Magnatec har mange utgaver fra semisyntetisk til fullsyntetisk med mange tykkelsesgrad. En 5w-40 olje kan virke tykk, en standard olje i dag er 5w-30, men de nye motorene til BMW og andre kjente bilmerker skal ha supertynn olje som 0w-30, sistnevnte svermer jeg for. Hva du bør gjøre er jeg noe usikker på, men sjekk opp med tidligere eier så får du se hvordan dette utvikler seg, sjekk også opp med instruksjonsboken hvilken viskositet motoren skal ha. Vil nok anbefale å gå for en tynner olje ved neste oljeskift dersom motoren er beregnet for det.
hao Skrevet Desember 19, 2011 Skrevet Desember 19, 2011 http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sd ... id=2064443 http://www.mobil.no/Norway-English-LCW/oilselector.aspx http://www.castrol.com/castrol/iframe.d ... Id=7066588 http://shelllubematch.earlweb.com/searc ... 2§or=1
Hauso Skrevet Desember 22, 2011 Skrevet Desember 22, 2011 tok for noen dager siden første oljeskift etter jeg overtok bilen, etter ca 10 000 kjørte km.forrige eier har behandlet bilen dårlig og jeg mistenker derfor at det var biltema olje på bilen før jeg skiftet. Skiftet til 5-40 Castrol magnatec, fikk beskjed om at det var veldig bra greier, og til den prisen bør det være det. skiftet også selvfølgelig oljefilter (orginalt) osv. "Problemet" er at bilen vanligvis startet ved første "sveiv" når motor var kald, syns det var stas den startet VELDIG fort selvom motor stod ute i -20. Etter oljeskift sveiver den noen par ganger før den starter opp, og ventiltikkingen som kommer de første sekundene etter kaldstart varer 1-2 sekunder lenger, før varte de kanskje 1-2 sekunder, nå varer de 4-5 sekunder. Sitte iallefall igjen med følelsen av at jeg kjøpte en dårligere olje enn den som var på, selvom det sikkert var biltema olje. noen som har noen logisk forklaring? Hva i alle dager har det med saken å gjøre? Du behandler nødvendigvis ikke bilen dårlig ved å gi den biltemaolje.. Olja skal da ikke ha noen virkning på start av motor? Du kan jo sjekke pluggene og luftfilteret ditt, kanskje forrige eier har vært så fæl å brukt biltema deler der også. (Til og med jeg kjøper ikke biltemaplugger:p)
OrjanBmw Skrevet Desember 23, 2011 Forfatter Skrevet Desember 23, 2011 trenger ikke å være hårsår fordi jeg ikke har like mye tillit til biltemaoljen som f.eks. Castrol. De møter kravene for BMW, men det betyr ikke at de er best... men det er opp til hver og en sin mening Olje har en virkning på start av motor, f.eks tykkere olje vil nok gi mer motstand for start, mens tynnere gir mindre motstand osv. plugger er brukt ca 5000km og var DYRE longlife iridium plugger. luftfilter ble skiftet 7000km siden. bare merket forskjell på oppstart av motor etter oljeskift: *merkbart lengre tid for start av motor (før tok det under 1 sekund kald, nå tar det ca 1-2 sekund. ikke stor forskjell, men jeg liker å ha kontroll.) *merkbart bedre ytelse i nedre register og roligere tomgang. *lengre tikking rett etter start, før tikket det i 1-2 sekunder, nå tikker det litt lenger *oljelampen lyser ett eller to sekunder etter start, sannsynligvis pga oljepumpen ikke pumper olje til topp før motor startes og derfor lyser oljelampen pga det, men var ikke sånn tidligere. angående castrol olje til 8-900 kr for 4 liter vs biltemaolje for 200kr for 4 liter velger jeg å tro på de tilleggsstoffene som er i den "skikkelige" oljen kontra biltema. men det er meg, og andre har selvfølgelig andre meninger.
Azeton Skrevet Desember 23, 2011 Skrevet Desember 23, 2011 Jeg bruker biltema olje fin låt og starter fint
Morty999 Skrevet Desember 23, 2011 Skrevet Desember 23, 2011 hva har jeg sagt? heller biltema enn castrol driiiiit
John Kr Skrevet Desember 23, 2011 Skrevet Desember 23, 2011 hva har jeg sagt? heller biltema enn castrol driiiiit Den er vell å gå litt over streken...
Bmwrob Skrevet Desember 26, 2011 Skrevet Desember 26, 2011 Jeg er så glad i at Smart Club har fått inn blåtind motorolje osm oppfyller LL-04 og koster 200,- for 4l Stoler litt mer på den enn Biltema.
Morty999 Skrevet Desember 26, 2011 Skrevet Desember 26, 2011 selv om det helt sikkert er fra samme plassen som biltema
TheEspenK Skrevet Desember 26, 2011 Skrevet Desember 26, 2011 Hei OrjanBmw Ser det er delte meniger om oljen så jeg skriver utfra det jeg mener Om en motor har gått på dårlig olje (les Btema) en stund kan det legge seg avleiringer i oljekanaler og løftere, rett å slett for de dårlig olje ikke har de rense-egenskapene som en god (les Castrol) olje har. Som john kr nevner så er det derfor ikke anbefalt og bytte oljetype. Den nye oljen løser opp de gamle avleiringene og løfterene som ikke har virket ordentlig med den dårlige oljen, ikke fordi oljen i seg selv smører dårligere men en kombinasjon av dau-kjøring og dårlig selv-rens evne gjør at det gradvis tetter en løfter. At det tikker mer og motoren din er mer tungstartet/tregere nå regner jeg med som de andre at du nå har fylt tykkere olje enn den som var, (ikke så lettflytende på lave temp). Kjør litt med den nye oljen og la den rense ut Btema restene så bytter du om par100 mil. Er tikkingen plagsom ville jeg tenkt kjørestil og gått for en tynn olje om det er mye småkjøring men holdt meg på 5/40 om den går varm hver gang du kjører. Jaja selvf etter bokas anbefalinger da, jeg vet ikke hva som anbefales til din motor. castrol driiiiit Morty 999, nå har jeg snudd det på hodet
Thomaz Skrevet Desember 27, 2011 Skrevet Desember 27, 2011 Prøv å fylle på en motor flush for så å tappe av olje å fylle på ny. Jeg bytta fra valvoline til samme olje som deg. Tok en motor flush først å fikk tappa av 6,5l olje. Fylte på magnatech å motoren sviver som ei klokke Fylte også på sånn omega olje tilsetting guffe.
Hauso Skrevet Desember 30, 2011 Skrevet Desember 30, 2011 omegaen er bra! Bruker den selv hver gang jeg skifter olje, og jeg innbiller meg at det gjør godt for motoren. Heller på, for så å kjøre meg en tur på 5 minutter ca, pluss 10 min tomgang etter:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå