Gå til innhold

E39 520 - Merkelig Kjøleproblem. ?


jonr-
 Share

Anbefalte innlegg

forbanna..

nytt problem:

Bilen hadde akkurat blitt varm (ca 10min kjøring) og ut fra et lyskryss drar jeg 1.gir til 3500-4000rpm.

Jeg har sjeldent over 3000rpm, så nå fikk jeg en overraskelse.

Hvit røyken stod som bare det. Jeg la den i 2.gir og ga full gass til 5000-6000rpm og jeg røykla alt jeg passerte. Aldri sett så mye hvit røyk.

Jeg tenkte umiddelbart topppakning. Jeg stoppet og ser at den er noe lav på kjølveske. Det skulle bare mangle tenkte jeg. Jeg fylte på med ca 1/2 liter vann og da var det helt fullt.

Jeg skulle kjøre en langtur, så sur og lei måtte jeg bare fortsette.

Da jeg hadde kjørt bilen 30min +++, så prøvde jeg igjen ut fra en rundkjøring. Da var det vesentlig mindre røyk, men fortsatt nok til å lure på om det var en liten lekkasje et sted.

Etter 1-2timer så virket alt normalt igjen.

Altså; etter at motor var blitt skikkelig varm og vært i bruk 1-2timer, så virket det ikke lenger som det var noe problem. Ved full gass både stille og under fart, så var det knapt noe tegn til røyk.

Kan dette ha noe sammenheng?

Hvit røyk har et tegn på toppakning eller sprekke i topp. Du får kjøleveske i forbrenninga i motoren å dermed blir eksosen hvit. når du sier at motoren gikk varm, kan det hende du ikke har luftet nok, kan ligge litt luft igjen. Den beste måten å lufte kjølesystemet på, er å få den i en bratt bakke, åpne lufteskruene å gi 4000rpm i noen sekunder til du får skikkelig varme. har gjort det hver gang jeg har hatt av radiatoren og slikt å funker utmerket! Men som sakt, kan være toppakningen som er gåen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Etter mye feilsøking så fant jeg/verksted ut av problemet.

Det var ikke noe alvorlig. Det var kun en magnetventil i den boksen som er før sirkulasjonspumpen som hang seg. Du kan som en midlertid. løsning ta å koble deg utenom den boksen (som har 3 rør inn i seg) med et t-stykke.

Ang. Hvit røyk, så var det heldigvis kun kondens i eksos. Tips/løsning: ikke daukjør bilen hele tiden og særlig ikke etter en nøye underspyling:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...