Gå til innhold

Dennis sin "familie vogn" 01 530IAT*Solfilm/nytt batteri?*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann alle sammen.

Tenkte jeg skulle legge ut min familie vogn prosjekt...

Men først litt om meg.

Er forsåvidt mercedes gutt som har handlet inn BMW. Du vet, bare for å sjekke hva konkurenter driver med og gjøre en liten inside job :P

Nei da, er forsatt glad i stjerna, men desverre så kunne ikke merce tilby meg det jeg var ute etter og heller ikke det penga strakk til. w211 er litt overprisa med tanken på motor :S Desuten så har jeg alltid vært glad i e39. Nydelig karroseri.

Ellers så er jeg hobby skru menneske. Har ikke super peil, men leser en del forum og har banebil som jeg bygger fra scratch. Pluss par andre prosjekter som har tatt "litt" lengere tid enn planlagt.

Bilen.

Valget falt for en 2001 e39 530IAT.

Den stod i Bergen så jeg tok flyet fra Oslo. Bilen virka veldig godt i varetatt og hadde god historikk. Motoren/kassa/understelle osv var ikke noe å på peke. Noe rust på bakluka (sjokk!). Pixel feil i stereo´n. Ellers litt ripe i lakken her og der. Hva skal man si? 10 år gammal bil til tross alt. Jeg og gamle eieren kom godt overens og han virket som en alright kar. Ble enig om pris og jeg suste hjemover.

Vogna har en del utstyr, kommer til å legge ut utstyrslista litt senere da jeg har den på andre pc´n. Ellers så er jeg super fornøyd med bilen og trives meget godt i førerstolen. Svært behagelig undersdel og fin motor.

Bilder:

IMG_4060forum.jpg

IMG_4057.jpg

IMG_4054.jpg

IMG_4055.jpg

IMG_4056.jpg

IMG_4062forum.jpg

IMG_4063.jpg

IMG_4066.jpg

IMG_4064.jpg

IMG_4068.jpg

IMG_4067.jpg

IMG_4053.jpg

IMG_4061.jpg

Planer:

Som sagt, skal ha barn og har en del andre prosjekter så ting tar tid, men det er planer som jeg kommer på så langt.

Understellsbehandling (tectyl/olje?)

Lakkforseiling? :?

Sote ruter

Bytte høyttalere forran

Xenon i langlys

Dynavin spiller

Bygge om til shadow line

Senking

THA-forsterker

Div interiør oppgradering

4300k angel eyes?? :?

4300k grøftelys?? :?

Litt lenger fram i tid:

Oppgradere hifi

Stive den opp litt

Flushe kassa

Bytte til skikkelig diff

Ess presse

Ess motor software

Ess kasse software

Bytte sommer/vinterfelger

Mvh

Dennis

PS.

Flere bilder kommer seinere!

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Gratulerer med flott touring! Liker fargekomboen. Spennende planer du har for bilen. Med saker og ting fra ESS blir det sikkert litt fart på den :)

Anbefaler høyglans shadowline (dvs blank sort). Det vil se meget bra ut mot den blå lakken. Som jeg nevnte i den andre tråden din, vil bytte av ratt til m-sport (facelift) heve kvalitetsopplevelsen. Aner ikke om det er plug and play mht montering.

Følger med videre her, da jeg selv vurderer oppgraderinger av min egen touring (spesielt med tanke på understell)

Skrevet

Hmm, bor i Oslo du og? Flott bil, kommer til å bli veldig fin etter oppgraderinger. Kostbare oppgraderinger, så antar du har planer om å ha bilen lenge? Mye av disse oppgraderingene frister for meg og :) Gratulerer :)

• 3 weeks later...
Skrevet

yes da... Har hatt bilen i ca 1 månede.

Legger ut par biler...

utstyr.jpg

IMG_4388.png

IMG_4389.png

IMG_4406.png

IMG_4421.png

IMG_4444.jpg

IMG_4447.jpg

IMG_4458.jpg

IMG_4459.png

IMG_4463.jpg

IMG_4478.jpg

IMG_4479.jpg

IMG_4480.jpg

Så.. Hva nytt??? Jo!

Skal behandle understelle med olje. Så får jeg se om jeg holder meg til det eller går over til tykk stoff.

Skulle egentlig også bytte høyttalere forran og sette inn dynamat i dørene, men er sant på vent grunnen..

Radiatoren takket pent for seg igår kveld. Skulle hente barnevogn og bilen stod på tomgang i 10-15 min. Så når jeg skulle dra, så jeg at temp måleren spratt opp til rød!!! Skrudde av bilen med EN gang. Gikk ut for å titte. (var sikker på at berømte termostaten hadde tatt kvelden) Poppa opp huven og der kom det litt damp gitt :( Og kjære radiatoren pissa kjøleveske :S FLOTT!!!

Er lykkelig at jeg oppdraget det i tide, og at jeg kjørte og ikke madammen... Ellers så hadde toppen vært kaput. Nå står den hos bilia i moss og venter på prisforslag. Men likte ikke at den ble varm :S Vet at bmw topper liker ikke det i det hele tatt.

Tenkte på en ting, vil m5 radiator passe? Planen er jo presse i fremtiden, og da vil bimmer´n ha bedre kjøling regner jeg med? Har ikke undersøkt saken, men ideén kom i hode nå nettopp...

Skrevet

Fått prisforslag på jobben fra bilia...

Skrur som sagt litt selv, så syntes kanskje den var litt stiv.. men men

Hva mener dere er "listepris" på radiator bytte (med lufting osv). Fra en bmw verksted og med kvitering og moms...

Skrevet

Hei jeg hadde samme broblemet her for en måned siden, jeg fikk fris fra mekonomen og sandven servise.

sandven skulle ha 11000 inkusiv alt kjøleveske.... mekonomen skulle ha 9500 inklusiv alt.

Men siden eg bare er 20 og driver og skrur litt sel så kjøpte eg radiator for 3000 på meca og 6 liter kjøleveske konsentrat for 1000 og litt småteri som lufteskruer....

så prisen kom på 4500. Da blir det mere penger til m fangere

Skrevet

Delepris for original radiator er vel rundt 5-6000 inkl. moms.

Arbeidstid er vel rundt 1 time - halvannen inkl. lufting. Så rundt 1-1500 i arbeid.

Pluss frostvæske og kanskje nye slanger (lurt å bytte samtidig), så blir fort vekk totalprisen 8-9000 inkl. moms..

Kjøper du alternativ radiator fra GS Bildeler og bytter selv, slipper du unna med 3500,- for radiator, og rundt 6-700 for slanger og 300 i frostvæske.

For det er radiator som har sprukket? Ikke bare ekspansjonstank altså? Hvis jeg ikke husker feil, så er det vel løs ekspansjonstank på disse.. Og det koster bare 8-900 for kun tanken.

Skrevet

Jaha... var det noe stress å bytte radiator? Jeg fikk bitte litt billigere pris, men forsatt... sett på radiatorer fra 1700 hos schmiedmann og oppover til noe rundt 4500 for original vare. Frister litt å bytte selv da jeg skrur nemmelig selv jeg å.. Men tenkte siden jeg skal selge børsa at jeg har alt med kviteringer og stempel og den durend der...

Skrevet
Delepris for original radiator er vel rundt 5-6000 inkl. moms.

Arbeidstid er vel rundt 1 time - halvannen inkl. lufting. Så rundt 1-1500 i arbeid.

Pluss frostvæske og kanskje nye slanger (lurt å bytte samtidig), så blir fort vekk totalprisen 8-9000 inkl. moms..

Kjøper du alternativ radiator fra GS Bildeler og bytter selv, slipper du unna med 3500,- for radiator, og rundt 6-700 for slanger og 300 i frostvæske.

For det er radiator som har sprukket? Ikke bare ekspansjonstank altså? Hvis jeg ikke husker feil, så er det vel løs ekspansjonstank på disse.. Og det koster bare 8-900 for kun tanken.

Jeg tippet også rundt 1.5 time med arbeid, men de brukte lenger... Så ba om skriftelig prisforslag. Skal se hva jeg betaler for. Fordi det tar ikke 3 timer å bytte den for drevne mekanikere med god verktøy...

Ja, er ganske sikker på at det er den som har sprukket ja. Og de gutta på bilia mente det de også, selvom jeg ba de dobbelsjekke... Venter på svar og skriftelig prisforslag som sagt...

Frister masse å ta jobben selv, har byttet radiator på merce før og det var easy!!!

Skrevet

Det er veeeeldig lett å bytte radiator. Effektiv tid hvis jeg skal gjøre jobben selv, hadde vært rundt en halvtime...

Hvis du har litt prosenter kan du skaffe billige ettermarkedsradiatorer (som forsåvidt er like bra som mange andre merker..), til rundt 1200 - 1800.

Skrevet

Ring Frederick hos Scmiedmann og hør da vel. Han kjører en E39 525iT selv og har sikkert en anbefaling til deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...