Gå til innhold

Hjelp! E39 528 vil ikke starte. Forhåpentligvis løst...


Anbefalte innlegg

Skrevet

12.1998/99 modell 528iat dobbel vanos, vil nå ikke starte...

Flytta bilen og da starta den og gikk uten problem. starta den et par timer senere og da sto den på tomgang 5 minutter og jaga på innimellom "som den pleier". Satt meg inn for å øke tomgangen litt men da bare harka den og var ille med i det hele tatt, gikk ikke på alle sylinderene hørtes det ut som. Kunne starte og stoppe noen ganger men det var såvidt den holdt seg i live. Nå starter den ikke i det hele tatt.

Mine første tanker er at bensinpumpa ikke leverer eller at pluggene har surna mens den fuska. Hører såvidt pumpa går og stopper når jeg setter på tenninga og det er trykk i slangen når jeg løsner koblinga (bensinspruten står).

Noen som har noen tanker?

Sitter nå fast på juleferie i ålesund inntil jeg får den til å gå :-)

Skrevet

Må bare finne tak i en 16mm lang pipe så jeg kan få ut pluggene. Erfaring tilsier at jeg finner samme problem som deg.

Da er det iallefall ikke uvanlig på disse heller.

Skrevet

Kinne trikset funka ikke.

Tok ut pluggene og de var som forventa sotete og fæle og ble kjapt sandblåst for å teste.

Fortsatt ingen antydning til tenning så da kobla jeg fra bensinslangen på trykk sia og der kom ut litt bensin. Holdt slangeenden mot en flaske og satte på tenninga men ingen bensin kom... Så da er foreløpig bensinmangel synderen her.

Løper straks ut og sjeker sikring og relè samt måle spenninga på kontakten til tankarmaturet.

Største spørsmålet er da om noen nær Ålesund (skodje) har en bensinpumpe som funker?

Skrevet

Biltema har antagelig pumper. Grei nødløsning inntil videre iallefall! Men om pluggene er sotete så tyder det på bensin, ikke mangel på det.

Jeg måtte kinne i ett minutt etter bytte og. Men har startet siden!

Skrevet

Sota plugger er vanligvis mangel på tenning eller for mye bensin.

Lurer på om det finnes en gremlin her for når jeg skulle sjekke om pumperelè'et funka mens jeg sto baki og noen vred på nøkkelen (hvilket det gjorde) så hørte jeg at pumpa gikk og at den begynte å bygge trykk. Prøvde da å aktivere pumpa noen ganger ved å skru av og på tenninga, men da jeg skulle prøve å starte var batteriet flatt..

Satte på lading med booster og da starta den med en gang.

Konklusjonen min er at pluggene sota seg ned da den sto og fuska helt til den stoppa.

Da jeg åpna koblinga på trykksiden å slapp ut trykket så tok det tydligvis laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid å få frem bensinen igjen. Kom ikke noe bensin da teninga ble slått på og slangen var løst oppe i flaska.

Da blir det handel av nye plugger og nytt batteri imorra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...