Gå til innhold

bmw 728 97 mod koks i toppdeksel?og høyt oljeforbruk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

:mrgreen:

Tung bil, liten motor. Oljestrømmen i motoren går for tregt i henhold til belastning og oljen luftes ikke ordentlig gjennom veihusvent og oljen kokser seg seg på sikt. Bilen din er det jeg kaller "daukjørt i filler". Bytt olje og la den gå med lett belastning over en par hundre mil evt flush motoren. Er det automat kan du feks med fordel kjøre 4gir i 80. Tenk kjørestil, truger du motoren fremover er toppdekslet ditt resultatet. Lykke til med Grom bil :D

Skrevet

ok takk for det tipset.har demont innsug for å rengjøre veivhusventilasjon.hvordan er det med ventiltettinger på disse motorene?er de en svakhet.er det sansynlig at de kan forårsake at motor forbrenner mye olje?evnt er det vanskelig å bytte disse. komp test er utført ligger på ca 12 på alle 6.

Skrevet

Hei igjen.

rengjøre veivhusvent
Ser flere på siden her som gjør det så du er nok på rett spor :D Men nei jeg vet ikke om tettingene er en svakhet på disse men jeg tror ikke det.

Ærlig sagt gidder jeg ikke skru :D men mange bruker jo fylle trykkluft i sylindrene, går det å bare pille seg ned til tettingen da bør det gå greit men ærlig sagt sonerud vet jeg ikke om du MÅ demont topp så vi håper på noen innspill fra skruerne :D

Ellers en 97mod motor såkalt "nicasil-motor" og brukt feil 1ste tiden kan de slite ut sylinder-veggene etter en 200T+ km men ikke la meg svartmale for jeg har ikke sett mange det skjer med. prøv deg heller frem etter veivhus rengjøring for trykk i luftesystemet kan også gi oljeforbruk. Dette kokset under dekslet rengjør du bare så løser det seg med litt friskere bruk :D

Har den gått langt?

Skrevet

hei : motor har gått 200 000 km. nå har jeg rengjort veivhusventilasjon så ut som det var byttet en gang tidligere men peilepinnerør var delvis tett.rengjort under toppdeksel.skiftet toppdekselpakninger(de var bare kjeks)montert sammen og flushet motor med carlube. skiftet olje og filter og tilsatt en boks 10k engine stop leak(for å myke opp ventiltettinger).motor går fint ser ut til å være tett.når jeg tar av oljepåfyllingslokk mens motor går ,får den ujevn gange.det har den ikke gjort før så det er et godt tegn.lurer på om oljen som jeg bruker statoil lazerway 5w 40 helsyntetisk er den ok?

Skrevet

Høres ut som du har fått gjort det meste av fornuftige ting så jeg har lite å bidra med annet enn lykke til. 200 er jo knapt innkjørt :D å med servicen nå bør den gå 200 til.

statoil lazerway 5w 40
Se i instuksjon-boka så sammenligner du bare kravene og tykkelsen til oljen utfra den
Skrevet

hei takker for hjelp og innspill så langt. skal komme med tilbakemeld på hvordan oljeforbruk har blitt.kan være til hjelp for flere her på forumet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...