Rogeren Skrevet Desember 31, 2011 Skrevet Desember 31, 2011 Det forutsetter at man kjenner alle andre volumer, og komp.forhold på motoren. klarer ikke komme på hvordan sette det opp selv. For lenge siden mattetimene på skolen...
Rogeren Skrevet Januar 1, 2012 Forfatter Skrevet Januar 1, 2012 Trenger ikke regne i kuler og slikt... Jeg kjenner slagvolum, og ved hjelp av kompresjonsforhold (oppgitt) kan man regne ut ca volum i forbrenningskammer ved stempel på topp. Og deretter trekke fra volumet i pakningsplanet, og legge til evt trekke fra volumet over stempelet, der kommmer det litt an på om det er kule eller lomme i stempelet. Har satt opp en formel, men får ikke den til å stemme med målte verdier, heller ikke om jeg snur formelen og regner ut via alle virkelige facts.
Mikael-B Skrevet Januar 1, 2012 Skrevet Januar 1, 2012 Prøv denne her, litt juks men: http://www.csgnetwork.com/compcalc.html Ellers kan du jo gjøre det på en enkel måte. Forutsatt du kjenner motorens volum, kompresjonsforhold og antall sylindre. Tar utgangspunkt i M50B25. Volum er 2494cm3, antall sylindre er 6, komp. forhold er 10.0:1. 2494/6 = 415,67 cm3 per syl. 415,67/10 (kompresjonsforhold) = 41,567, som blir volumet av forbrenningskammer. Veldig forenklet. Fordypning i stempel kan du som oftest ta utgangspunkt i formel for kjeglestump for: 1/3 * Pi * h * (r1*r1+r1*r2+r2*r2). Her må du selv måle på stempelet..
Rogeren Skrevet Januar 1, 2012 Forfatter Skrevet Januar 1, 2012 Prøv denne her, litt juks men:http://www.csgnetwork.com/compcalc.html Prøvd denne... Den jeg bruker til å finne ut at jeg regner feil, og det blir riktig når jeg snur rundt å bruker disse verdiene... Forøvrig prøvd å finne litt kilder fra denne siden, og hente ut formelen derifra, men lykkes ikke helt... 2494/6 = 415,67 cm3 per syl.415,67/10 (kompresjonsforhold) = 41,567, som blir volumet av forbrenningskammer. Veldig forenklet. Dette jeg har gjort. Da får du totalt forbrenningskammervolum, så trekker jeg fra volumet i pakningsplanet, og det som er over stempelet (er en m52b28, den snur 1,2mm under planet på blokken), da skal man jo sitte igjen med volumet i forbrenningskammeret i toppen... I tillegg går det jo vekk ørlite i lommene for ventilene i stemplene, men det har jeg ikke regnet med, da det er ganske lite... Fordypning i stempel kan du som oftest ta utgangspunkt i formel for kjeglestump for:1/3 * Pi * h * (r1*r1+r1*r2+r2*r2). Her må du selv måle på stempelet.. På denne er stempelet flatt, bortsett fra ventillommer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå