tobbz Skrevet Januar 3, 2012 Skrevet Januar 3, 2012 Hey....er det noen som vet om det er en spesiell lufte prosedyre for e39 med restvarmefunksjon,har blitt tipset om en tredje lufteskrue??!E39 97 520i
schlanbusch Skrevet Januar 3, 2012 Skrevet Januar 3, 2012 Åpne de 2 lufteskruene. Hell på kjølevæske. Start motoren og sett varmeaparatet på max temperatur. La bilen stå å gå til den blir ordentlig varm, mens du etterfyller kjølevæske. Kjølevæsken skal ligge helt i toppen så det nesten renner over. Ettervert så skru igjen lufteskruene. Når termostaten har åpnet og ikke kjølevæsken synker mere, så skru igjen lokket til expersjonstanken.
teexeln Skrevet Januar 3, 2012 Skrevet Januar 3, 2012 Ja du har rett i det. Det er en tredje lufteskrue på en slange som går gjennom torpedoveggen under kupefilteret på førersiden, altså der hvor bremseveskebeholderen er. Men det står i haynesboka at for å lufte riktig når man har restvarmefunksjon så må det settes 1,5 bar trykk i kjøleveskepåfyllingslokket (finnes sikkert spesialutstyr for dette regner jeg med), så skal man åpne den lufteskruen ved bremsekraftforsterkeren helt til det ikke kommer luftbobler ut der. Så må det kobles til diagnoseutstyr for å aktivere den elektroniske vannpumpen og en ventil i fem minutter, så skal den lufteskruen ved bremseforsterkeren igjen åpnes for å slippe ut gjennværende luft. Etter det skal den være luftet riktig, og dette står i haynesboka som sagt . Jeg har ikke luftet min på denne måten så regner med at det er enten det eller at den elektroniske pumpa er defekt som gjør at restvarmefunksjonen blåser kalt. Men har bortsett fra det funket fint med "vanlig" luftemetode . Har vært skøy med tilbakemelding hvis du får gjort det på denne måten om hvordan det funket.
Kennethe34 Skrevet Januar 3, 2012 Skrevet Januar 3, 2012 Den lufteskruen under mikrofilterhuset finnes kun på biler med webasto, og for de som ikke visste det er det ikke det samme som restvarme
OLEZZ Skrevet Januar 3, 2012 Skrevet Januar 3, 2012 Har luftet en del sånne, og hadde en tidligere i dag. Du bruker bare den vanlige prosedyren. som dette: viewtopic.php?t=105814
teexeln Skrevet Januar 3, 2012 Skrevet Januar 3, 2012 Den lufteskruen under mikrofilterhuset finnes kun på biler med webasto, og for de som ikke visste det er det ikke det samme som restvarme Tror nok du tar feil der for den lufteskruen har jeg der på min bil og jeg har IKKE webasto Men egentlig tror jeg at det med dårlig restvarmefunksjon oftests skyldes at den elektriske hjelpepumpen er deffekt og ikke dårlig lufting, men der er jeg ikke sikker. En annen funksjon som mange e39'er har er varmeakkumulator. Dvs. en beholder med en saltblanding som lagrer varme. Det står i instruksjonsboken til min at hvis bilen har vært driftsvarm så kan den stå intill tre dager i intill 30 minusgrader, å da når den startes så skal den ha full effekt på varmeapparatet innen 30 sekunder. Å nu når jeg sjekker i haynesboka så ser jeg at det står "modeller med latent varmelagring" er de som krever den "avanserte" luftinga med trykksetting og diagnose, så da er jo det avklart
Kennethe34 Skrevet Januar 3, 2012 Skrevet Januar 3, 2012 Den lufteskruen under mikrofilterhuset finnes kun på biler med webasto, og for de som ikke visste det er det ikke det samme som restvarme Tror nok du tar feil der for den lufteskruen har jeg der på min bil og jeg har IKKE webasto Men egentlig tror jeg at det med dårlig restvarmefunksjon oftests skyldes at den elektriske hjelpepumpen er deffekt og ikke dårlig lufting, men der er jeg ikke sikker. En annen funksjon som mange e39'er har er varmeakkumulator. Dvs. en beholder med en saltblanding som lagrer varme. Det står i instruksjonsboken til min at hvis bilen har vært driftsvarm så kan den stå intill tre dager i intill 30 minusgrader, å da når den startes så skal den ha full effekt på varmeapparatet innen 30 sekunder. Å nu når jeg sjekker i haynesboka så ser jeg at det står "modeller med latent varmelagring" er de som krever den "avanserte" luftinga med trykksetting og diagnose, så da er jo det avklart Er du sikker på at du ikke har webasto eller latentvarmeakumulator? Har hatt av dette dekslet på en god del E39er og aldri sett biler uten webasto eller latentvarmeakumulator som har denne lufteksruen.
teexeln Skrevet Januar 3, 2012 Skrevet Januar 3, 2012 Jo jeg har varmeakkumulator, men ikke webasto. Så jeg regner med den lufteskruen er for varmeakkumulatoren
Kennethe34 Skrevet Januar 3, 2012 Skrevet Januar 3, 2012 Jo jeg har varmeakkumulator, men ikke webasto. Så jeg regner med den lufteskruen er for varmeakkumulatoren Stemmer nok bra det! Da endrer jeg min forrige påstand til at biler uten webasto eller varmeakumulator har ikke den lufteskruen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå