Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Her i går begynte bilen for første gang å tulle seg skikkelig..

Startet bilen og den dauet med gang. Så startet jeg igjen og den døde igjen. tredje gang ga jeg litt gass samtidig og den startet og gikk(ganske rufsete i grunn, for en m20 å være :lol: )

Så merket jeg at når jeg la den over i 4 gir i ca 60 så "døde" den litt, dvs målere og alt datt i 0 og håndbremslyset kom på :shock:

Varte i ca 2 sekunder. Etter dette har den vært helt merkelig, og vis jeg gir gass i 2 gir og slipper litt opp på gassen så skjer nett det samme. Humper seg bortover med målere som fyker alle veier og ned til 0.

Det som er merkelig er at vis jeg skal bytte gir og holder inne clutchen så ligger den seg helt fint på tomgang, helt til jeg tar ut clutchen. Da "dør"/fjusker/hopper den, men har kun dødd helt en gang, så da bare la jeg den ett gir ned og startet på gir igjen.

Ingen tegn til dårlig motorkraft, helt gjevn og fin tomgang.

Til info:

Ny rotor og fordelerlokk

Nye plugger

nytt bensinfilter

Full tank med bensin.

Håper noen vet hva dette er!

PS: Unnskyld for langt innlegg.. Har en tendens til å skrive veldig utfyllende :lol:

Skrevet

Min m20b20 var slik rett før topppakningen gikk. Alt i instrumentet gikk på 0. Den dør på tomgang, begynte å koke, jukser og hopper som du sier.

Skrevet

Huffda det var ikke gode nyheter :P

Stor sjanse for at topp har blitt skeiv og? Vet jo at m20 har store problemer med toppene sine.

Har ikke kokt og aldri vært over midten på temp så det lover jo bra for en rett og fin topp.

Noen andre med ideer?

Skrevet

Hadde lignende problemer på min m20b25..

Trodde det var tomgangsregulatoren... så jeg tok den av og stillte den slik at det var akkurat litt åpning (med fingern) også satt jeg den på igjenn uten å sette i ledningen ... fungerte fint det, utenom da jeg traff harde homper hadde tomgansregulatoren lyst å bytte posisjon så den enten døde eller bakket på for høyt turtall :P

vet ikke om det var det som faktisk var problemet... jeg tok iværtfall toppen en stund etterpå.

Skrevet

Hhaha lurer på å prøve det bare for å utelukke den.

Nå er den helt mongo. Starter og går på tomgang, men prøver jeg å gi gass så stiger den på turtall og så detter den ned og dør..

Må ta en skikkelig sjekk på jobben imorgen.. Krysser alle fingre for at jeg ikke må bytte topp-pakning :D

Skrevet

At instrumenter dør har INGENTING med toppakning å gjøre.

Sjekk heller om jordingen mellom motor og karosseri / batteri er ok!

Evt om alle plussledningene som går ned på batteriet er faste og uten irr.

Kan også være et relè, eller tenningslåsen, men husker ikke om det er noe relè som styrer tenning, heller mer til hovedstrømbrudd enten på pluss eller minuspol på batteriet.

Turtall opp og ned er ofte belgen mellom innsuget og luftmengdemåleren som er sprekt.

Om toppakningen er gåen, vil den være gåen hele tiden, ikke av og til... Og du får også gjerne trykk i kjølevannet, eller vann i oljen, eller den vil gå dårlig (hele tiden) pga gjennomslag f.eks mellom 2 sylindere.

Skrevet

Motor dør samtidig som målere tuller seg, så er jo veldig mulig at det er dårlig kontakt et sted. Men rart at det skjer på så faste punkter? Når jeg kobler inn clutch i bare 4 gir feks. Skal såklart sjekke over alle kabler.

Motorolje og kjølevæske er helt fin og fremdeles på maks, men er jo ikke alltid det skjer ved toppakning-feil. Må få tatt en komp test imorgen tenker jeg. Bare for å være helt sikker!

Grunnen til at jeg spurte her var fordi at jeg er nok ikke første med denne feilen og det kunne jo være en sensor eller noe :D

Skrevet

Kan være tenningsmodulen som tuller. Husker ikke helt om den er innebygget i motorstyringen eller om den har en separat på denne motoren, kommer vell ann på årsmodell.

Men er det en separat tenningsmodul så er det godt mulig denne kødder, da kan du få feil på visse turtall og som ikke helt stemmer overens.

Kan også være coil eller turtall sensor som er problemet, men de er litt mindre sannsynlige.

Har du mulighet til å låne et oscilloscop kan du jo måle primær og sekundær spenningene til coilen og se om det kan være problem der.

Men dette har nok ikke noe å gjøre med instrumentene dine, kan være du blir lurt litt, og bilen holdes på å kveles og du ser mange varsellamper, sjekk om motor har tilstrekkelig turtall når alle varsellampene i displayet kommer.

Edit: Du som skrev at det kunne ha med toppakning å gjøre bør slutte å svare folk på teknisk....

Skrevet

Takk for gode tips! Får bli mye feilsøkning i helgen ser jeg :lol: Ganske irriterrendes da bilen var strøken når jeg kjøpte den, men vises nå at den egentlig bare er hurtigfikset mtp rust og slikt :( Blir dyr denne bilen og tipper jeg :mrgreen:

Skrevet

Haha youtube har svaret på alt..

Der har vi problemet mitt, samt en løsning på det :lol:

Heldigvis var det ikke værre enn det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...