Gå til innhold

e91- hvordan friskmelde dugg i lyktene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en 2008 e91 for 1mnd siden, og er svært fornøyd med bilen. Problemet mitt er: Jeg har oppdaget dugg i begge hovedlyktene. Bilen har både xenon og adaptive kjørelys noe som gjør at Jæger skal ha 12000kr pr lykt+montering. De gav meg en totalpris på bytte av begge hovedlyktene på 28800.. Selger er kun interessert i å kjøpe bilen igjen, og er ikke villig til å betale regningen for lyktene, eller å gi noen form for kompensasjon.

I praksis betyr jo dette at dersom jeg beholder bilen med feil, så løper jeg også risikoen med å måtte kjøpe nye lykter hvis de blir ødelagte. Er det noen greie måter å fikse problemet på? Eller er sannsynligheten for at de blir ødelagte såpass stor at jeg bør bytte tilbake bilen? Er jo snakk om ca 10% av kjøpspris.

Skrevet

Får du ikke reklamasjon på dette på en såpass ny bil eller er det import du har? Mener å ha sett flere her inne som har fått byttet frontlykter på E6x iallfall.

Skrevet

Dette er nettopp grunnen til at det ofte er bedre å kjøpe bil fra forhandler enn privatperson når bilen er i den prisklassen.

Du får nok bilen billigere, men mister noe form for garanti/reklamsjon.

Ville sterkt vurdert å bare la han kjøpe bilen tilbake, vist du ikke klarer å leve med dugg (-og lete etter noen brukte)

Var virkelig en syk syk pris for nye lykter. Hvem bruker virkelig nesten 30.000kr på noen frontlykter.... Priser på nye deler er kriminelt, og kan ikke forsvares på noe som helst måte..

Skrevet

Problemet er ofte at merkeverstedene har nye retningslinjer på når de bytter frontlykter på garanti pga. fukt. Det må vel omtrent renne en dråpe inni lykta for å få det på garanti, dette fordi er det bare litt dugg blir det ofte samme problemet etter kort tid også med nye lykter.

Dette er jo igjen et resultat som kun ses i nordiske klimatiske forhold og i japan/nordøst asia. Dette på grunn av at med bi xenon så har du linselykter foran begge pærene, så du får bare en konsentrert flekk med varme i frontglasset/plasten. Det er ikke slik som før at hele glasset/plasten ble varmt fordi du hadde en reflektor som spredde lys og varme, og hjalp samtidig med å tørke glasset/plasten og forhindre dugg.

Det er forklaringen til hvorfor mange nå opplever at de har blitt strengere på garantien på lykter vertfall med xenon/bi-xenon.

Skrevet

Heisann, om du tar ut lyktene selv så tar du av lykteglasset å legger dem på badegulvet over natta, evt om du skal kjøpe deg nye lykter så anbefaler jeg å kjøp dem fra tyskland, Har selv en e46 som jeg har bytta lykter på, på GS skulle dem ha 12000per lykt men fikk tak i 2 lykter med linser i nærlys og og led baklykter for rundt 5-6000kr og er storfornøyd :)

Skrevet

mener jeg har lest triks om at en lager et ørlite hull i i bakkant på lyktene så fuktigheten har en plass å snike seg ut, men kanskje dette er feil?

Uansett, så var det solid pris for noen lykter ja.

Skrevet

Litt enklere måte er vel å åpne dekslene bak lampa (der man tar ut lyspære ved eventuelt bytte) og la bilen stå over natten i varm garasje... Dette gjør at duggen forsvinner :) Har gjort dette på min e65 og en kompis sin e61 og det har funka knall..

En annen litt raskere, men "farligere" metode er vel å åpne dekslet, skru på alle lysene, og legge ett håndkle foran lykta...dette skaper varme og gjør at duggen forsvinner raskere.. men du kan risikere en hvit flekk der fjernlyset er på selve lykta om du ikke sørger for å lufte innimellom...

Skrevet

Selger har tilbydt meg å bytte tilbake bilen til tross for at den har gått ca 3-3500km siden jeg kjøpte den. Så han er sånn sett meget ok. Jeg syns imidlertid at jeg har fått bilen såpass billig i tillegg til at den har alt av utstyr, farge etc. jeg ønsker meg+ at den er i vesentlig bedre stand en tilsvarende importbiler med tanke på steinsprut etc. at jeg ikke ønsker å bytte tilbake. Selger ønsker ikke å gi noen form for kompensasjon etc. Får prøve å ta ut noe gummi propper etc i bakkant da, og varme lyktene med hårføner etc?

• 1 month later...
Skrevet

Hei

Har du fått vekk duggen? Hvilken metode/hva måtte til?

Edit: Etter en del research om emnet har jeg konkludert følgende:

Kondens oppstår når varm, fuktig luft treffer en kald overflat.

Når luften inne i lykten først er blitt fuktig, så må det utskiftning av luften for å bli kvitt fuktigheten. Det må ny tørr luft til.

Har man fuktig luft inni lykten, så vil kondens oppstå på nytt og på nytt. Grunnen til at tilsynelatende virker å varme opp bil/lykt osv. ved å ha lysene på, er fordi luften kan holde på mer fuktighet når den er varm, og derfor blir ikke fukten lenger synlig som dugg/kondens.

For å bli kvitt problemet for godt må man altså påse at det sirkulasjon i luften inne i lyktene. Mange lykter har dette ved hjelp av små luftehull/slanger, men det disse kan bli tette over tid, og bør derfor renses.

Kom også til å tenke på kommentarer om det nesten aldri var dugg/kondens i lykter på biler i gamle dager, og det har vel med at de var luftigere den gang? Nå til dags skal alt være så tett og lukket, og da er kondensen alltid rett rundt hjørnet.

Jeg skal gå til verks på mine lykter på E91 og se om vi kan få rensket denne lufteslangen.

• 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...