Kennethe34 Skrevet Januar 10, 2012 Forfatter Skrevet Januar 10, 2012 Mine tall er fra BMW's ETK, så de stemmer nok temmelig godt.Har regnet mye på felger til e31, så jeg er ikke helt grønn på hva som passer og ikke Slapp av, jeg påsto ikke det heller
egil s Skrevet Januar 10, 2012 Skrevet Januar 10, 2012 Mine tall er fra BMW's ETK, så de stemmer nok temmelig godt.Har regnet mye på felger til e31, så jeg er ikke helt grønn på hva som passer og ikke Slapp av, jeg påsto ikke det heller neida... forsto det. Ikke meningen å prøve å sabotere noe salg for deg, flgene er flotte, men dersom kjøper har en e31 så bør han være forberedt på at han må bruke spacere for å få de til å passe.
Ekis Skrevet Januar 10, 2012 Skrevet Januar 10, 2012 Hei igjen. Mye respons i tråden her nå. Egil: Har lest endel på Bimmerforums angående M-paralell beregnet på E38 som blir igjen brukt til E31 så kjenner til "problemet". Men er ganske innstilt på M-paralell til denne bilen ettersom jeg syns det ser bra ut og føler att bilen holder seg innenfor det "originale" hva BMW angår. Regner ikke med att det er så mange settene M-paralell med E31 ET her til lands, så en spacer for å kompansere er helt ok for min del. (Om det i hele tatt eksisterer her?) Ser i RealOEM att M-paralell står oppført på lista over tilgjengelige felger til E31 iallefall. Dette til side, tror du det blir noe tema med subbing/att disse tar i innerskjermer?
RS-Heggem Skrevet Januar 10, 2012 Skrevet Januar 10, 2012 Om de tar i innerskjermen din, så tilpasser du evt bare med breiere spacer. Felger er ikke noe hokus pokus. Vil du, og går inn for det, så får du til det meste.
egil s Skrevet Januar 10, 2012 Skrevet Januar 10, 2012 kjapp regning. original 7,5" felg innpress 15mm er utgangspunktet. Framfelg. øke fra 7,5 til 8" felg, felgen blir da 0,5" eller 12mm breiere, 6mm på hver side, altså bygger felgen både 6mm ut og inn, så er det en innpres endring fra 15mm til 17mm. altså må man trekke fra 2mm på ytterkant og legge til 2mm på innerkant. framfelgen bygger altså 4mm lenger ut og 8mm lenger inn i forhold til original felg. (til info så er 8" framfelg til e31 10mm innpress, så en 5mm spacer vil gi originalt innpress) Bakfelg. øker fra 7,5" til 9,5" felg, 2" breiere felg, eller 1", 25,4mm på hver side. nå endres innpress til 25mm, ergo kommer felgen til å bygge 15.4mm lengre ut og 35,4mm innover. Til sammenligning bygger mine 9" framfelger 4mm innover og 34mm utover i fohold til originalt. Og bakfelgen på 10,5" 33mm innover og 43mm utover i forhold til originalt. Framme kan det gå, men jeg ville sjekket avstanden til fjærskålen når jeg monterte felgene. bak..... skulle det gå helt fint. nå liker jeg at felgene fyller hjulhuset godt ut (mine ligger kant i kant med hjulbuen), så på disse felgene hadde jeg nok kjørt 10mm spacer framme og bak. I praksis endret innpresset til 7mm framme og 15mm bak, slik at mer av felgbredden ville fylle ut hjulhuset. da ville disse felgene bygge 15,4mm ut og -2mm inn framme og 25,4mm ut og 25,4mm inn bak.
Ekis Skrevet Januar 11, 2012 Skrevet Januar 11, 2012 Takker for utfyllende og meget godt svar Egil. Det ser ut til att jeg går for disse felgene, om selger godtar å sende dem. Vil gjerne holde det mest mulig "originalt"-innenfor BMW på denne bilen. (Har sendt deg en SMS Kenneth, ellers så nås jeg her, mail eller på telefon.) Håper dette ordner seg!
Ekis Skrevet Januar 12, 2012 Skrevet Januar 12, 2012 Kjempegreier! Etter litt lesing på nettet idag så har jeg funnet flere steder att M-paralell til E38 har ET 13 foran og ET 25 bak på 8/9,5" Så kalt staggered.. Står det trykket inn ET 17 på frontfelgene på disse? Ellers så har jeg også funnet flere steder att E38 felgene ble også tilbudt til de senere E31 modellene. Disse skulle vel da passe i utgangspunktet(Ikke det att jeg trekker din kompetanse på området i tvil Egil) Ellers så går det jo greit med en Spacer også, slik som du nevner her Egil. Syns bare det er så rart att det står de fleste steder att M-paralell til E38/E31 har samme innpress. Ett eksempel her: http://bmwfans.info/parts/catalog/E31/C ... _spoke_37/
egil s Skrevet Januar 12, 2012 Skrevet Januar 12, 2012 Kjempegreier!Etter litt lesing på nettet idag så har jeg funnet flere steder att M-paralell til E38 har ET 13 foran og ET 25 bak på 8/9,5" Så kalt staggered.. Står det trykket inn ET 17 på frontfelgene på disse? Ellers så har jeg også funnet flere steder att E38 felgene ble også tilbudt til de senere E31 modellene. Disse skulle vel da passe i utgangspunktet(Ikke det att jeg trekker din kompetanse på området i tvil Egil) Ellers så går det jo greit med en Spacer også, slik som du nevner her Egil. Syns bare det er så rart att det står de fleste steder att M-paralell til E38/E31 har samme innpress. Ett eksempel her: http://bmwfans.info/parts/catalog/E31/C ... _spoke_37/ Definer "passer" dersom passer betyr at det ikke subber noe sted, så passer de jo. Det jeg ville poengtere var at E31 og e38 ikke hadde samme innpress i utgangspunktet, slik at felgene ikke nødvendigvis ikke passet like godt som på e38. regneeksemplet mitt viser jo at det meste av endringen på disse felgene skjer på innsiden på e31, men det betyr jo ikke at de ikke passer. Viktigste er at felgene harmonerer, og at sporvidden ikke blir feil. Jeg kan trekke fram M3'n min her, på den har 18" vinterfelgene samme innpress som sommerfelgene, men er smalere, og har 225 dekk hele veien rundt. den er utrolig lite rettninsstabil i høyere fart, jeg tror det er fordi framfelgene har breiere sporvidde enn bakfelgene. framme er 225 original sommerdekk dimensjon, mens det er 255 bak. uten innpressendring bak er faktisk sporvidden blitt smalere bak pga de smalere dekkene. en vogn me brei fram aksel og smal bakaksel (f.eks en gaffeltruck) er lite rettninsstabil i fart, og at drivhjulene er bak gjør det bare ennå værre. Jeg kommer enten til å skaffe meg nye vinterfelger, eller sette på 10mm spacer bak. Ok, det var kjørekomfort. Så over til det estetiske. felger kan passe, men ser det pent ut når det er 5cm fra hjulbuen og inn til ytterkant av dekk/felg?? dersom du opplever redusert rettningsstabilitet med disse felgene så sett på spacere bak, omså bare 5mm. Om du vil ha noe mer utfyllt hjulhus så kan du også gjøre det samme. Jeg liker de kant i kant, har t.o.m. litt strekk på bakdekkene.
Richie85 Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Hvordan passet disse på bilen? Det er litt spennende å høre om ettersom det har blitt diskutert innpress opp og ned i tråden
Ekis Skrevet Februar 27, 2012 Skrevet Februar 27, 2012 Hei. Bilen skal til lakkering først-har ikke montert felgene enda, men om du logger deg inn på bimmerforums og søker litt under 8-er sektionen så er det mange som kjører M-paralell på 8erene. Ifølge RealOEM så ble disse felgene også tilbudt til de senere 8-seriene(CSI) så de skal nok passe greit. Men Egil S har nok ett poeng i det han skriver over her, så det blir noen test-turer før vi vurderer spacere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå