Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg har problemer med at det lekker kjølevæske fra min nylig innkjøpte BMW 320i e36 1993 mod. Problemet ble først oppdaget da jeg satt å koblet bilstero mens bilen stod på tomgang i kanskje 1 time eller 2. I det jeg skrudde av motoren hørte jeg en boblelyd og jeg gikk ut og så en putt under bilen. Det var dårlig lys i garasjen og bilen er noe senket så jeg fikk ikke sett skikkelig hvor det kom fra.

Jeg startet bilen opp igjen i dag og fant ut at det kom fra radiatoren. Jeg tok ut radiatoren, spylte den innvendig med hageslangen, samme gjorde jeg med slangene som går til motoren. Jeg stramte så skruene i bunn og fylte så på ny kjølevæske, ca 40% blanding på øyemål. Jeg fikk kanskje på 1 liter eller 2. Jeg startet motoren for å få væsken til å sirkulere, men nivået i tanken gikk aldri ned. Jeg klemte på noen slanger her og der og da sank nivået i beholderen litt, så satte jeg på korken og tok ut på en liten tur.

Temperaturmåleren gikk ganske fort fra 0%, til 50% (driftstemperatur), men den stoppet ikke der. Jeg kom ikke langt før den beveget seg mot det røde. Jeg stoppet opp og åpnet panseret, nå dryppet det en del fra bunn av radiatoren. Jeg fylte på litt mer væske og kjørte ett stykke til, og samme problemet oppstod, når jeg nå åpnet lokket fosset det ut kjølevæske. Jeg kjørte så hjem, men rett før jeg kom hjem ble den så varm at varsellyset kom på. Jeg stoppet opp og ble stående for å kjøle den ned. Jeg kom meg etterhvert hjem og parkerte i garasjen.

Så, hva kan være galt her? Jeg fatter hvertfall ingenting.

Forresten, hva er den blåe skruen nesten i bunn av radiatoren til? Og den helt i bunn (ca 3cm sekskanthode i plast).

Skrevet
Heisann,

Forresten, hva er den blåe skruen nesten i bunn av radiatoren til? Og den helt i bunn (ca 3cm sekskanthode i plast).

Den blå er vel tappeskrue. Den sekskanthodede du snakker om er muligens et ekstra uttak. (?)

Skrevet

blå er tappeskrue.

Du kan ikke bare fylle på til eksp.tanken er full så starte bilen. Du må kjøre en lufteprosedyre, ellers vil den koke uansett.

Kjør igjennom denne guiden.

viewtopic.php?f=1&t=105814&hilit=lufte+fliid

Husk at selv om tanken er full, må du bare fortsette å fylle til det kommer vann fra luftehullet, iom at hele kretsen fylles opp.

Hvis den fortsatt koker må du få kontrollert den lekkasjen nærmere.

Skrevet

Se på det ja, takk for svar. Dette var forklarende til problemet mitt, jeg får fikse dette i morgen.

Med det samme jeg har en tråd her:

Problemet var først at etter jeg hadde kjørt kun noen minutter/tomgang over lengre tid og parkerte i garasjen, så hørte jeg boble lyder (litt mer grovere boble lyder enn at det bare putret litt væske), og så var det plutselig mye væske på gulvet. Hva kan dette komme av? Dette var altså FØR jeg tømte radiator og slanger for vann. Jeg har sjekket slanger og radiator for hull/sprekker.

Dersom det oppstår overtrykk, hvor kommer da kjølevannet ut? Er det i radiatorlokket? For det ser ut til at det lekker ut i fra bunn av radiator.

Skrevet

Det kan være at du ikke har luftet godt nok, det kan faktisk skylde vifta de. At den er gåen.. Det kan også skyldes at toppen ikke er rett/og dermed gåen toppakning.. I værste fall sprekk i topp eller blikka..

Kommer det eksos i kjølevannet ditt? Det skaper overtrykk og da vil vannet forsvinne ut

Skrevet

Jeg hadde det samme problemet på min. Når den stod på tomgang så enten kokte den, eller så mistet jeg kjølevann. Viste seg å være vifta mi som var defekt. Så jeg tok en slags midlertidlig "jalla" løsning. Som også du kan gjøre. Sveis på to plater, slik at vifta fulger turtallet konstant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...