oleo Skrevet Januar 14, 2012 Skrevet Januar 14, 2012 Dette er ikke et spørsmål om hjelp, men et rart fenomen som skjer oftere enn hva en skulle tro. Nyttårsaften kjørte jeg hjem utpå natta. Det var varmegrader og turen såpass lang at kupeen ble god og varm. Jeg parkerte og plasserte meg selv i stuen. Etter 1 time gikk plutselig bilalarmen!? Og når jeg gikk ut og tittet så var bakruta fullstendig pulverisert. Jeg skjønte ikkno og begynte lure på om det hadde ramlet ned en metroritt eller no for det var ingen ting som tilsa at ruten skulle eksplodere av seg selv. Da jeg ringte Porsgrunn Bilglassservice så kunne de fortelle at de hadde fått 5 henvendelser om nøyaktig det samme etter denne natta!!?? Han hadde ingen god årsaksforklaring, men sa at dette er noe de ser fra tid til annen når temperaturen svinger fra pluss til flere minusgrader over et meget kort tidsrom. Som skrevet så var det plussgrader når jeg parkerte og bilen var varm.... så skiftet det til 5 minus på under en time, en drop på rundt 10 grader! Og det var også akkurat da ruten gikk åt helxxxx! Hadde jeg latt dørene stå oppe et par minutter når jeg parkerte for at kupe-temp hadde blitt lik utetemp så hadde sannsynligvis ikke dette skjedd. Jeg hadde aldri hørt om dette fenomenet tidligere, selv om bilglassservice opplyser at det faktisk ikke er uvanlig at skjer flere ganger i løpet av vinteren.
Odd-M Skrevet Januar 14, 2012 Skrevet Januar 14, 2012 Har sett det på frontruter relatert til steinsprangskader. Sterk temperaturdiferanse medfører at ruta sprekker. Ettersom den er laminert pulveriseres den ikke, slik herdet glass i sideruter og bakrute gjør. Du hadde ingen synlige skader i ruta?
Forbiss Skrevet Januar 14, 2012 Skrevet Januar 14, 2012 Viss ruta har stått litt i spenn så kan dette skje når som helst men da helst når det blir litt brå temperatursvingninger. Kjenner fleire som dette har skjedd for. Og siden det er herda glass så eksploderer nesten ruta, skjer vel nesten aldri at dei bare sprekker.
oleo Skrevet Januar 14, 2012 Forfatter Skrevet Januar 14, 2012 Har sett det på frontruter relatert til steinsprangskader. Sterk temperaturdiferanse medfører at ruta sprekker. Ettersom den er laminert pulveriseres den ikke, slik herdet glass i sideruter og bakrute gjør. Du hadde ingen synlige skader i ruta? Nei, det var ingen skade i ruta i forkant. Jeg hadde akkurat kjøpt bilen og hadde derfor nettopp gått over den om ikke med lupe så med argusøyne. Og der var ingen skade på ruta.
oleo Skrevet Januar 14, 2012 Forfatter Skrevet Januar 14, 2012 Viss ruta har stått litt i spenn så kan dette skje når som helst men da helst når det blir litt brå temperatursvingninger. Kjenner fleire som dette har skjedd for. Og siden det er herda glass så eksploderer nesten ruta, skjer vel nesten aldri at dei bare sprekker. Første tanken min var også om glasset hadde stått i spenn... dog litt rart at den har levd fint i mangen år for så å plutselig takke for seg. Men selvsagt kan det være at bakluka sto ørlite i spenn av en eller annen ukjent grunn.
jpse36 Skrevet Januar 15, 2012 Skrevet Januar 15, 2012 dette har jeg sett flere ganger. dette kan skje motsatt også. hvis det er 20 minusgrader inne i bilen og du kjører bilen inn på ett verksted som det er 20plussgrader, da blir differansen ganske stor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå