BayernMV Skrevet Januar 18, 2012 Skrevet Januar 18, 2012 Har et lite problem som jeg håper dere kan komme med noen innspill på. Bilen: 06 E61 525 D med automat. Ved køkjøring over tid begynner det å lukte brent/clutch (?) av bilen. Usikker på lukten. Har lokalisert lukten fra venstre bakhjul. Lukten er ganske intens men gir seg relativt fort når jeg skrur av bilen. Har også merket at lydbildet fra eksosen har en tendens til å bli noe dypere ved langvarig køkjøring. Usikker på om dette har noen sammenheng. Noen som har noen formening om hva dette kan være? Clutchen som takker for seg? Takk for evt innspill! Mvh
Odd-M Skrevet Januar 18, 2012 Skrevet Januar 18, 2012 Bilen kjører rens av partikkelfilter, ganske enkelt. Du kjenner f.eks at eksostuppene blir glovarme. Gunstig om du bruker bilen hardere og kjør lengre. Dieselbiler er ikke glade i mye småkjøring, særlig om de har partikkelfilter.
BayernMV Skrevet Januar 18, 2012 Forfatter Skrevet Januar 18, 2012 Bilen kjører rens av partikkelfilter, ganske enkelt. Du kjenner f.eks at eksostuppene blir glovarme. Gunstig om du bruker bilen hardere og kjør lengre. Dieselbiler er ikke glade i mye småkjøring, særlig om de har partikkelfilter. Takk for nyttig svar. Så lukten er da en blanding av partikkelfilter som renser seg og glodvarm eksos? Kan det være en ide å låse automatkassa i et lavt gir og kjøre høyt turtall en stund? Evt kjøre en "tvungen regenerering"? Mvh
Odd-M Skrevet Januar 18, 2012 Skrevet Januar 18, 2012 Det er lukten av regenerering/rens ja. Bare synsing fra min side, men tror det er greiest å kjøre en skikkelig god tur innimellom fremfor å legge den ned et gir eller to ved småkjøring. Evt. belaste den tungt slik at turbo jobber litt og det blir bra temp på greiene.
[P][M][H] Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Akkurat det samme er det med min e61 også. Var ganske bekymret for at det kanskje var noe stort problem i starten. Men så sjekket jeg litt på forumer og fikk vite av alle at det er pga dieselpartikelfilter rens. Jeg har også lagt merke til at eksosen gir fra seg dypere lyd når eksospotta er vått på undersiden. (Når det regner osv) :s Med det samme potten er tørr så forsvinner dype lyden. :s :s
mudbug Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Hiver meg her med sammen problem. Jeg kjenner mye lukte av brent/clutch på venstre bakhjul. Men min bil er automat/bensin. Har dere noe mening???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå