sydenfareren Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Tenkte jeg skulle kjøpe et greit kamera, men er usikker på hvilket jeg skal kjøpe. Håper noen her inne som har litt peiling kan dele sine erfaringer og anbefalinger Kamera trenger ikke koste så mye. Ca 4000? Trenger ekstra linser 18-200? stativ? bag? andre ting? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scampi Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Vel, det kommer an på hva slags krav du stiller og hva du kan fra før. Selv skyter jeg med en Nikon D300s, hvor jeg bruker 14-24mm. f/2.8 mest, men det er nok litt overkill for «mannen i gata». Har mye annen opptikk ved siden av, bla. en 150-500 mm., og skal handle meg 24-70mm f/2.8 når jeg får feriepenger. Har du sett på noen spesifikke merker? Hva skal du skyte mest? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon85 Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Har selv et Canon 450D m. en 18-200 linse. Veldig fleksibel linse som kan anbefales. Men som Scampi sier så er det avhengig av hva du skal bruke kameraet til. Mitt råd er å gå inn på akam.no og les litt tester og guider. Veldig informativ side som kan gi deg god hjelp til å velge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scampi Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Det er også en klar fordel å stikke innom en fotobutikk, og prøve de forskjellige kameraene i ditt prisområde. Personlig liker jeg ikke Canon grunnet størrelse, de blir for små for hendene mine. D300s, D700 og D3x ligger perfekt i mine hender, liker godt å jobbe med dem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik K Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Som de andre er inne på, det kommer litt an på hva du ønsker å bruke det til, hvilke ambisjoner du har med fotograferingen i tiden fremover, og om det er spesielle tekniske detaljer du er avhengig av eller ikke. Alle speilreflekskameraer fra kjente leverandører tar gode bilder i utgangspunktet. Så vil valg av linser og annet utstyr, og ikke minst din egen kunnskap om fotografering avgjøre om resultatene blir normalt gode eller eksepsjonelt gode Jeg kjøpte Canon 300D når det kom på markedet for mange år siden (2003?), og har brukt det helt frem til rett før jul. Da tok det kvelden. Tipper det er tatt rundt regnet ti tusen bilder med det. Til mitt bruk har dette dekket behovet, og dette innebærer bilder fra ferier, bursdager, folk (dette tar av når man får barn...), natur, og en del fotografering av biler Jeg har bare hatt rimelige objektiver til Canon (18-55 og 55-200), og har lenge vurdert en oppgradering i så måte. Når kameraet sa takk for seg, fant jeg ut at den billige optikken ikke var styrende for hva jeg valgte videre, så da falt valget på Nikon D5100 m 18-105. Mye har skjedd med utvikling av kameraer i løpet av disse årene! Rent brukermessig er det jo ting som vridbar skjerm, mulighet for HD-film, live view etc som er åpenbare nyvinninger. Tekniske spesifikasjoner er jo også langt råere enn tidligere. Alt dette setter jeg selvfølgelig veldig pris på, men som nevnt over - det gamle kameraet dekket også egentlig det primære behovet. Jeg fikk mange anbefalinger i retning av Nikon når jeg skulle velge nytt kamera, men om du handler Nikon eller Canon så gjør du uansett et trygt valg. For rundt 4 lapper bør du få tak i en startpakke med feks Canon 550D eller Nikon D3100. Kanskje også Canon 1100D dekker behovet. Kjenner flere som er happy med det kameraet. Det er som regel et standard 18-55 objektiv som følger med. Prismessig skyter det i været hvis du vil ha noe annet. Hos fotovideo.no feks koster vel nå 550D ca 4.400,- med 18-55, og rundt 6 lapper med 18-135. Kjekt å ha - en OK blits, ei veske, filtre, solblender, ekstra batteri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elliott Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Jeg har brukt Canon EOS 30D og er veldig fornøyd med det, kjøpte nylig ett brukt Canon EOS 40D med standar utstyr med, da betalte jeg 4000kr, så kan anbefale å kjøpe brukt Men som tidligere nevnt er det jo hva du er ute etter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trond67 Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Fotografering og kamera blir er det fort gjort å få litt dilla på. Så mitt forslag går vel på å handle litt kvalitet med en gang. Husk også at merke man velger blir man i stor grad bundet til da man ofte handler mye utstyr i form av optik og blits. Kan varmt annbefale fotovideo som forhandler. Da mitt nesten 5 år gamle nikon d200 tok kvelden rett før jul dro jeg ned og reklamerte på dette. fotovideo lånte meg et nikon d300 mens mitt var på verksted. Det viste seg også at feilen var såpass stor at reprasjon ikke lønte seg. Fikk da faktisk et helt nytt nikon 300s. Et fantastisk kamra men som det blir sagt over har kanskje litt overkill. Selv har jeg 2 linser som stortsett blir brukt. Nikor 18-200 mm samt et 10-20mm fisheye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kny Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Jeg kjøpte mitt brukt på finn.no jeg, og sparte noen tusen på det Dog er det litt eldre, men siden jeg er nybegynner passer det perfekt, og den tar de bildene jeg ønsker det skal ta. Er ikke ute etter å vinne fotokonkurranser akkurat Eneste ekstra jeg skal kjøpe til det er et stativ, for å lettere kunne leke med lukkertid og slik i mørket uten å få ufokuserte bilder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb79 Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Du må nesten opplyse litt om hva slags bilder du kommer til å ta. Hvis du skal ta actionbilder er ikke stativ nødvendig. Da må du ha et lyssterkt objektiv som har lang tele. Skal du ta kvelds-/nattbilder må du ha stativ. Mulig du må ha fjernkontroll også. Forslag til kameraveske: Lowepro TLZ1. Minne: Kingston 16 GB SDHC class 4, 32 GB-varianten eller Sandisk sin 32 GB. Generelt kan jeg anbefale Nikon D3100 med 18-105 mm VR. Jeg har selv hatt Nikon D90 og har for tiden D7000. 18-55 mm-objektivene til både Nikon og Canon er litt crap. De er uskarpe på største blender og har noe feilbrytning (CA). 18-105 mm eller 18-135 mm til hhv Nikon og Canon er mye bedre, uten at det koster deg skjorta og en nyre. 16-85 mm til Nikon er hakket bedre, men koster også mer. Superzoomobjektivene med 18-200 mm gir generelt dårligere bilder. Dette er fordi produsentene måtte gjøre kompromisser for å gi deg i pose og sekk. Du får bedre bilder om du switcher mellom 18-105 mm og 55-200 mm for eksempel. Skal du ha lang tele kan du også vurdere å holde deg til 105 mm og croppe bildene. Dagens kameraer har jo såpass høy pixelantall at du fint kan croppe en del og fortsatt ikke miste kvalitet hvis det er facebook/photobucket/flickr du skal ende opp med. Merk deg at kjøp av nytt kamera ikke automatisk gir deg bedre bilder. Skal du ta bedre bilder og kunne utnytte det nye kameraet kan det lønne seg å lese noen bøker. Her er en bok jeg har lest som jeg likte: http://www.cappelendamm.no/main/katalog ... 8204104380 Du trenger ikke å kjøpe bøker. Bare stikk til biblioteket og lån noen bøker. Du betaler jo tross alt skatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sydenfareren Skrevet Januar 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2012 Tusen takk for hjep Kameraet skal i hovedsak brukes som et allround kamera, men er kjekt å ha litt zoom og litt muligheter når vi er på storbyferie feks. Ellers så er det jo kjekt å ha mulighet til å ta fine bilder i sosiale lag. Hvis vi skulle finne veien ut i naturen en dag så er det jo muligheter der også Biler er jo kjekke å ta bilder av. Her inne er det jo bare å velge å vrake i gode alternativer og forslag. Så litt på noen tester og ser at det er stort sett canon og Nikon som går igjen på palle plasseringer. En kompis av meg har Nikon D5000 og er kjempe fornøyd. Så jeg heller litt mot Nikon D5100. http://www.japanphoto.no/product/system ... _prisguide Skal ta turen rundt i morgen (lørdag) og høre/kjenne litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik K Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Kan varmt anbefale komboen Nikon D5100 og 18-105 mm VR. Har hatt mitt i en mnd nå, og er kjempefornøyd! Mener jeg så det på fotovideo.no til 6495,-, og det er billig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trond67 Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Til det bruket så trur jeg også jeg ville kikket på dette Det er veldig lett å ta fine bilder med i nesten alle situasjoner. samt at det er lett og ta med på turer og slikt. http://www.lydogbilde.no/test/sony-nex-5n Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DR_XX Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 canon eos 600d http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=624979 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Januar 20, 2012 Share Skrevet Januar 20, 2012 Her er det bilder og filmer av bil og motor som teller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg