cato'n Skrevet Januar 21, 2012 Skrevet Januar 21, 2012 lurer på hvordan oljeskift på en e39 525td 2003mod skal skiftes. har 8liter me automat olje å filter. men har hørt att man kansje må starte bilen under påfylling å noke styr.? Er steptronic
hao Skrevet Januar 21, 2012 Skrevet Januar 21, 2012 Det er skrevet mye om dette temaet. Sørg for å få informasjon før du starter med jobben. Det blir ikke som å skifte olje på bilen Legger ved en link etter søk og et firma som driver med dette der det står litt teknisk. search.php?keywords=skifte+olje+automat&terms=all&author=&fid%5B%5D=1&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=topics&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k http://rats.no/teknisk.html
Thundercoil Skrevet Januar 21, 2012 Skrevet Januar 21, 2012 Pleier det ikke å være 11-12+ liter med olje på automatkassene da? Mener å huske at min tok 11,47L eller noe sånt. Tok nylig kontakt med Automatgear Service i Åsane, og de skulle ha 4750,- inkludert moms, flushing, Olje, filter og pakning.. Tror de nullstiller adapsjonene også. Fant ut at det var likegreit å gi jobben til profesjonelle, da det fort blir litt penger på det som må byttes, selve oljen og diverse utstyr jeg måtte mangle. Bare sendte dem en mail med info om bilen min, så fikk jeg pris dagen etter.
cato'n Skrevet Januar 21, 2012 Forfatter Skrevet Januar 21, 2012 okey. hørte me bmw men de skkulle ha 7000 for jobben. har nettop chippet bilen så greit me oljeskift på hele bilen motor diff å kassen. 11 liter ja det stemmer nok sikkert. var på gs å handlet så fikk eg 8 liter av de.
Thundercoil Skrevet Januar 21, 2012 Skrevet Januar 21, 2012 Hørte med BMW først jeg også.. Haha.. De er litt søte med prisene sine innimellom! Går heller til noen som spesialiserer seg på automatkasser og med mange år på nakken. Større mekaniske jobber kan BMW få gjøre, medmindre jeg tar de selv, men med elektroniske feil og automatkasser stoler jeg ikke på dem. De var ihvertfall sta på den lifetime-oljen sin for et par år siden, når jeg var innom der på karosseriavdelingen. For meg er det logisk at alt med olje og filter i skal byttes, og metalldeler i bevegelse har litt metallisk avfall.. Så sikkert like greit å styre unna. Hehe. Flushing er vel anbefalt hvert 3-4. år, eller etter rundt 60k km. Så tror jeg holder meg til den. Er jo svindyrt hvis det ryker også, så greit å ha servicene på din side.
cato'n Skrevet Januar 22, 2012 Forfatter Skrevet Januar 22, 2012 Ble mye å lese inne på trådene. Noen som har pungt 1, 2, 3, osv. ??
hao Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Tok nylig kontakt med Automatgear Service i Åsane, og de skulle ha 4750,- inkludert moms, flushing, Olje, filter og pakning.. Tror de nullstiller adapsjonene også. Etter det jeg har lest så er dette rimelig. Mener å ha lest om priser rundt 10-11 000.- Tror jeg har gått får dette tilbudet straks. Regner med det koster deg rundt tusenlappen bare i olje, i tillegg til teknisk krevende og du må ha noe utstyr for å få det til. (pumpe, løftebukk). Kanskje ligger det noe garanti bak jobben også ?
xibriz Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Ikke relevant til førstepost, men gidder ikke opprette en ny tråd. Burde jeg overlate oljeskift på automatkassen til hvem som helst på min E30? Har hørt man må være veldig nøye med riktig olje, riktig mengde osv. Bor i Tromsø.
hao Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Det er skrevet mye om dette temaet.Sørg for å få informasjon før du starter med jobben. Det blir ikke som å skifte olje på bilen Legger ved en link etter søk og et firma som driver med dette der det står litt teknisk. search.php?keywords=skifte+olje+automat&terms=all&author=&fid%5B%5D=1&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=topics&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k http://rats.no/teknisk.html
Hawkon88 Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Ved flushing av automatkasser må oljen varmes opp etc også. Det går også ca 50% mer olje enn kassen tar, i flushingen før all olja er byttet ut. xibriz: På e30 kassene går det to typer olje. Pass på at det er rett farge. Det skal være en fargekode/lakk på kassen din som forteller deg dette. Jobben er lett dersom det er manuell. Bare å fylle til det renner ut peilehullet på høyre side.
xibriz Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 xibriz: På e30 kassene går det to typer olje. Pass på at det er rett farge. Det skal være en fargekode/lakk på kassen din som forteller deg dette. Jobben er lett dersom det er manuell. Bare å fylle til det renner ut peilehullet på høyre side. Jeg har automat.
hao Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 xibriz: På e30 kassene går det to typer olje. Pass på at det er rett farge. Det skal være en fargekode/lakk på kassen din som forteller deg dette. Jobben er lett dersom det er manuell. Bare å fylle til det renner ut peilehullet på høyre side. Automattransmisjoner: ZF 3HP22, ZF 4HP22, ZF 4HP22EH, 4HP24, A4S270R/310R/310Z (med svart merkeplate), Mobil 1 Synthetic ATF / Mobil ATF 320; A5S310Z, ZF 5HP 19, ZF 5HP 24, ZF HP30 (med grønn merkeplate), Mobil ATF LT 71141; alle andre, se etiketten for spesielle krav til levetidspåfyll. Sjekk alltid håndbøker/etiketter for å sikre at riktig væske blir brukt Tror du skal finne noe for din bil i en av lenkene http://www.mobil.no/Norway-Norwegian-LC ... ector.aspx http://www.castrol.com/castrol/iframe.d ... Id=7066588 http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sd ... id=2064443 http://shelllubematch.earlweb.com/searc ... 2§or=1
OrjanBmw Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 oljeskift trenger du ca 2.5 liter til, anbefaler deg å kjøpe 3-4 liter fordi det ofte blir litt søl, da er det kjipt å stå igjen med litt for lite, en må også etterfylle etter noen timers kjøring. det går ca 11.72 liter (eller 12 om du vil) hvis du skal flushe girkassen, da skifter du ALL oljen, ikke bare den i bunnpanne. Dette er vel den beste måten å gjøre dette på, men mye vanskeligere enn et oljeskift nevnt over, det finnes guider på forumet på dette. tok et enkelt oljeskift/ filteskift sist uke, merket absolutt forbedring av giring og overføring, vurderer nå å gjennomføre full flush og se om det blir bedre, jeg byttet vel ut ca 20-22% av oljen med enkelt oljeskift, og merket forskjell, blir nok MYE bedre med 100% ny olje. Kommer sikkert med en DIY hvis det er ønskelig etterpå. har også bilder og kunnskap om enkelt oljeskift på ZF-HP kasser (svart merke, ikke lifetime(dextronIII) hvis noen lurer på noe.
cato'n Skrevet Januar 24, 2012 Forfatter Skrevet Januar 24, 2012 denne kassen har grønt merke, og noen numre *96024860 *P24 *GM 7 514 530 *0593807
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå