Thewiz Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Hei! For å ta en lang historie kort så var jeg ute på en handletur med E36'en i går. Turen var på ca 5 timer. I den siste timen av turen begynte bilen å nykke / rykke i forskjellig grad av styrke. Noen ganger var det kraftige rykk / nykk og noen ganger var det nesten ikke merkbart. Når jeg nærmet slutten på turen kvælte bilen seg, fikk start på første forsøk igjen, men da var bilen veldig ustabil. Det første jeg tenkte var at bilen har lekk i luftsystem. Altså at den drar inn falskluft. Gikk over hele innsuget (lmm, filter og overganger, belg). Alt så ut som det ikke skulle være der problemet lå. Så spottet jeg denne slangen som går fra manifold til blokk, den var riktig så skadet. Regner med at dette er problemet her? Noen som vet hva denne slangen gjør forresten? Slenger ut bilde av hvordan slangen var når jeg åpnet panseret i dag. Tok av slangen for å undersøke litt mer: Spørsmålet er egentlig om denne kan være roten til problemet her? Mvh
Thewiz Skrevet Januar 22, 2012 Forfatter Skrevet Januar 22, 2012 Ser koed har denne slangen. Vurderer å kjøpe alle disse slagene, så jeg ikke plutselig oppdager at jeg burde ha skiftet flere. Se tegning. Slangen i førstepost er nr 1 på bilde.
takaasen Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 kjøp innsug belgen også du. ikke sikkert at detter så dyrt orginalt heller. Slange nr 1 er veivhus ventilaskjonen. ( den trekker ut olje damp fra toppen av motoren og sender det inn i insugsmanifolden.)finnes sikker en bedre forklarin ja ja slange 2 og 3 er for tumgangs regulatoren. alle disse slangende kan sprikke etter en stund og lage fusking etc.
Thewiz Skrevet Januar 22, 2012 Forfatter Skrevet Januar 22, 2012 Ok, takk! Jeg skulle bare teste hvor mye utslag denne slangen ga tidligere i dag. Slik den sto på bildene fusket motor litt, når jeg tro den helt av kvælte motor seg. Så hvis jeg skifter alle disse tre slangene burde dette ta problemet? Håper bare at det ikke er noe tull med LMM.
Thewiz Skrevet Januar 23, 2012 Forfatter Skrevet Januar 23, 2012 Da er innsugsbelg, og alle de tre slangene over bestilt! Noen flere som har tips?
Thewiz Skrevet Januar 24, 2012 Forfatter Skrevet Januar 24, 2012 Feilsøkte litt mer i dag. Har riktig nok ikke fått sjekket plugger enda, men startet bilen, lot den gå på tomgang i ca 1 min (alt var normalt), koblet ut lmm kontakt og bilen begynte å jage. Så da er det ikke noe galt med lmm. Jeg har konfilter i min bil, så når man gir på litt kommer det en slags poff lyd, etter litt pågassing syns jeg at jeg hørte en annen slik "innsug" lyd fra motor. Denne kom fra en eller annen plass rundt tomgangsregulator. Vil tro det kan være slitt slange. Virker som bilen går normalt når den er kald, men med en gang bilen blir varm (da blir også slangene varme) dør den. Den prøver å holde seg i gang, men må gi opp til slutt og stopper. Den slangen i første post er ikke elastisk i det hele tatt når motor er varm, hvis jeg klemmer hardt på den når motor er varm, beholder den seg "klemt" i lang tid før den utvider seg igjen. Noen flere som har tips til meg?
SondreLM Skrevet Januar 24, 2012 Skrevet Januar 24, 2012 Den andre innsugslyden du hørte var nok slangen til tomgangsregulator, vil jeg tro. Du har ikke sjekket om denne er hoppet av? Da vil bilen kødde seg godt.. Lyden du hørte, var det en slags skjærelyd?
Thewiz Skrevet Januar 24, 2012 Forfatter Skrevet Januar 24, 2012 Må nok være en slange til tomgangsregulator ja. Er utrolig kinig / vanskelig å se om den har hoppet av uten å demontere litt deler, så nei. Lyden var vel akkurat som en innsugslyd fra luftfilteret, bare veldig svak. Hvis det hadde vært skjærelyd, hva kunne det vært da?
Thewiz Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Skrevet Januar 26, 2012 Noen flere som har tips? Kanskje prøve å bytte til orginal luftfilterboks? Har K&N konfilter.
Thewiz Skrevet Januar 31, 2012 Forfatter Skrevet Januar 31, 2012 Nå har jeg byttet 3 luftslanger og innsugsbelg uten at dette hjalp i det hele tatt. Hva annet kan det være?
badsha Skrevet Januar 31, 2012 Skrevet Januar 31, 2012 For meg ser det ut som det kan være toppdeksel pakkningen da den stikker ganske langt ut forann...
Thewiz Skrevet Januar 31, 2012 Forfatter Skrevet Januar 31, 2012 Ok, det hørtes litt merkelig ut men kan jo sjekkes. Det første jeg tenkte var lambdasonde, llm eller plugger/plugghetter.
Lorentzose Skrevet Januar 31, 2012 Skrevet Januar 31, 2012 Jeg byttet akuratt toppdekselpakning på min, p.g.a de pakningene rundt pluggene, var gåene... så det kom motorolje inn til pluggene. Der med mistet jeg kontakten med en av sylinderene og gikk dermed bare på tre. Men tror ikke det skal ha noe med ditt problem. - Jeg slet med jaging engang, og da var det tomgangsregulatoren som var gåen. Prøv å ta ut den og rens med forgasser rens eller luftfilter rens, å få vekk den soten som er inni, og sjekk om det er noe forskjell!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå