Gå til innhold

E36 (m42b18) fusker / nykker - lambdasonde? [LØST]

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For å ta en lang historie kort så var jeg ute på en handletur med E36'en i går. Turen var på ca 5 timer. I den siste timen av turen begynte bilen å nykke / rykke i forskjellig grad av styrke. Noen ganger var det kraftige rykk / nykk og noen ganger var det nesten ikke merkbart. Når jeg nærmet slutten på turen kvælte bilen seg, fikk start på første forsøk igjen, men da var bilen veldig ustabil. Det første jeg tenkte var at bilen har lekk i luftsystem. Altså at den drar inn falskluft. Gikk over hele innsuget (lmm, filter og overganger, belg). Alt så ut som det ikke skulle være der problemet lå. Så spottet jeg denne slangen som går fra manifold til blokk, den var riktig så skadet. Regner med at dette er problemet her? Noen som vet hva denne slangen gjør forresten? Slenger ut bilde av hvordan slangen var når jeg åpnet panseret i dag.

sde5py.jpg

29m9jrd.jpg

Tok av slangen for å undersøke litt mer:

w9e9es.jpg

Spørsmålet er egentlig om denne kan være roten til problemet her?

Mvh :)

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ser koed har denne slangen. Vurderer å kjøpe alle disse slagene, så jeg ikke plutselig oppdager at jeg burde ha skiftet flere. Se tegning. Slangen i førstepost er nr 1 på bilde.

billede.asp?y=450&billede=3289_1_39318.jpg&map=1

Skrevet

kjøp innsug belgen også du. ikke sikkert at detter så dyrt orginalt heller.

Slange nr 1 er veivhus ventilaskjonen. ( den trekker ut olje damp fra toppen av motoren og sender det inn i insugsmanifolden.)finnes sikker en bedre forklarin ja ja

slange 2 og 3 er for tumgangs regulatoren.

alle disse slangende kan sprikke etter en stund og lage fusking etc.

Skrevet

Ok, takk! Jeg skulle bare teste hvor mye utslag denne slangen ga tidligere i dag. Slik den sto på bildene fusket motor litt, når jeg tro den helt av kvælte motor seg. Så hvis jeg skifter alle disse tre slangene burde dette ta problemet? Håper bare at det ikke er noe tull med LMM.

Skrevet

Feilsøkte litt mer i dag. Har riktig nok ikke fått sjekket plugger enda, men startet bilen, lot den gå på tomgang i ca 1 min (alt var normalt), koblet ut lmm kontakt og bilen begynte å jage. Så da er det ikke noe galt med lmm. Jeg har konfilter i min bil, så når man gir på litt kommer det en slags poff lyd, etter litt pågassing syns jeg at jeg hørte en annen slik "innsug" lyd fra motor. Denne kom fra en eller annen plass rundt tomgangsregulator. Vil tro det kan være slitt slange.

Virker som bilen går normalt når den er kald, men med en gang bilen blir varm (da blir også slangene varme) dør den. Den prøver å holde seg i gang, men må gi opp til slutt og stopper. Den slangen i første post er ikke elastisk i det hele tatt når motor er varm, hvis jeg klemmer hardt på den når motor er varm, beholder den seg "klemt" i lang tid før den utvider seg igjen.

Noen flere som har tips til meg?

Skrevet

Den andre innsugslyden du hørte var nok slangen til tomgangsregulator, vil jeg tro. Du har ikke sjekket om denne er hoppet av? Da vil bilen kødde seg godt.. Lyden du hørte, var det en slags skjærelyd?

Skrevet

Må nok være en slange til tomgangsregulator ja. Er utrolig kinig / vanskelig å se om den har hoppet av uten å demontere litt deler, så nei. Lyden var vel akkurat som en innsugslyd fra luftfilteret, bare veldig svak. Hvis det hadde vært skjærelyd, hva kunne det vært da?

Skrevet

Nå har jeg byttet 3 luftslanger og innsugsbelg uten at dette hjalp i det hele tatt. Hva annet kan det være? :|

Skrevet

Ok, det hørtes litt merkelig ut men kan jo sjekkes. Det første jeg tenkte var lambdasonde, llm eller plugger/plugghetter.

Skrevet

Jeg byttet akuratt toppdekselpakning på min, p.g.a de pakningene rundt pluggene, var gåene... så det kom motorolje inn til pluggene. Der med mistet jeg kontakten med en av sylinderene og gikk dermed bare på tre.

Men tror ikke det skal ha noe med ditt problem.

- Jeg slet med jaging engang, og da var det tomgangsregulatoren som var gåen. Prøv å ta ut den og rens med forgasser rens eller luftfilter rens, å få vekk den soten som er inni, og sjekk om det er noe forskjell! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...