Gå til innhold

Lakkskader / Riper / Falming E39

Partygamer
 Share

Anbefalte innlegg

Hei Hei alle sammen!

He då kjøpt mej eigen bil, og fin e den. men der e noken ripe og slikt eg gjerne vil ha vekk.

Tråd til bilen

Legge ut noken bilde, å satsa på at noken entusiasta som meg sjølv kan forklare kva produkt eg bør bruke og korleis eg best kan utbedre desse ripene :)

Takker for ALLE svar!

Fangar framme

saszffysze9m8ocp30xb.jpg

Dør

ntiv93yzcoypimfg0d26.jpg

Side bak

rcgjyr5lelmuhpfbdgbq.jpg

Dørhandtak

kbesk4g20uvmh4lhx8c7.jpg

Bakfangar

v212sghyots318dpurf3.jpg

Bagasjelokk

yvmurng5qzqjvp1guq3m.jpg

Ser fram til å få dette fiksa, blankt og fint ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av disse skadene må du våtslipe og deretter polere opp.

Skadene på fangeren framme, bakfangeren og på dør klarer du ikke fjerne helt, med mindre du fyller skadene med lakk. Der er ripene så dype at de går til grunningen.

Våtslipingen kan du gjøre med 2000/2500/3000 papir.

Poleringen burde du gjøre med maskin. Første polering etter våtsliping gjør du med en grov pute (aller helst ullpute) og S3 Gold (event. grønn 3M), polering etter dette må du gjøre etter hvordan lakken er på bilen.

Anbefaler du leser deg opp på Detailersclub, der står det mange produktanbefalinger, artikler og DIYs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk for svar! Skal skjekke Detaliersclub med en gang, og skaffe våtslipepapir og poleringspute so fort som mulig. har poleringsmaskin fra før :)

Men korleis eg finn ut av kva lakk som er på bilen ?

(Lakknamn, lakk kode, etc )

Forge eigar sa fargen heiter Azurblå eller noko slikt.. kan sikkert stemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp vert innpå og skrevet lista over produkt eg skal handle inn :D

VERT BRA!!

Hei! Har vært borti slike riper før, det er fullt mulig å fjerne dem. Se HER

Riktige produkter og metoder er nøkkelen, som nevnt over :)

Gleda meg til å få shina opp dissa småripene og slikt.

Har btw lakk i sann liten beholdar i ei verktøykasse i bagasjerommet. står ikkje NOKE på beholdaren, men ser at det er en blåaktig lakk nedi. tenkte eg skulle prøve den ut på fangaren framme om våtsliping og polering ikkje var nok.

Steinsprut el.?

u4gj86d9h0dqzqgn0fz2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaska bilen ved å først høgtrykkspyle den, deretter vaske en og en del av bilen med svamp og såpe og varmevatn, før eg høgtrykkspyler delen igjen.

På framenden her samla det seg vatn som eg skulle tørke vekk, da kom siste ripa -.-

Veit, skal bestille litt av kvart derifrå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. Det d burde gjøre med en gang er å skffe deg avfetting som heter Prickbort.

Først prickbort på tørr bil..

Så la virke i 5 min..

Deretter spyl av..

Om du tar steget videre så har du også enda en avfetting som heter Surfex HD, som tar det prickbort ikke tar..

For så å bruke IronX som tar metallpartikler i lakken din..

Så burde man egentlig claye før man polerer.. Men men, det er jo opp til deg..

:)

DCN som sagt er utrolig flinke på dette her :) Har du spm kan du også bare spørre meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaska bilen ved å først høgtrykkspyle den, deretter vaske en og en del av bilen med svamp og såpe og varmevatn, før eg høgtrykkspyler delen igjen.

På framenden her samla det seg vatn som eg skulle tørke vekk, da kom siste ripa -.-

Vel, du bürde skaffe deg en vaskehanske av ull, og en bøtte eller to med grit guard.. Da er du et steg videre mot bekjemping av riper..

Tørke vekk vannet, åssen hadde du tenkt og gjøre det?

Er veldig viktig at svampen, og ting du skal ha mot lakken din ikke kommet i kontakt ved bakken, der det er mye dritt som du ikke ser, men som skader lakken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du bürde skaffe deg en vaskehanske av ull, og en bøtte eller to med grit guard.. Da er du et steg videre mot bekjemping av riper..

Tørke vekk vannet, åssen hadde du tenkt og gjøre det?

Er veldig viktig at svampen, og ting du skal ha mot lakken din ikke kommet i kontakt ved bakken, der det er mye dritt som du ikke ser, men som skader lakken din.

Ja skal gå til innkjøp av en god del bilpleieprodukter :D

Haha, jeu no skal du høre:

skulle berre legge litt papir nedpå akkurat der det samla seg vatn, og når eg skulle ta det vekk drog eg raskt ( og forsiktig etter min meining ) mot meg, og hørte en stygg lyd. kasta vekk papiret og såg ripa!! Himmel og jord vart satt i bevegelse då for å sei det mildt..

verken svamp eller papir var i kontakt med bakken, er ganske nøyen på det ;)

Bilen står i ei garasje som støva nede raskare enn svint.. -.-

5mbqleytaywolflteovt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...