Gå til innhold

e46 316i 02' Stopper på lavt turtall


rikard_ut
 Share

Anbefalte innlegg

har som sagt en 316i som jeg sliter med at stopper på tomgang/lave turtall. har byttet lmm og plugger. noen som har andre ideer? tenkte prøve coiler. men hadde vært kjekt slippe unødvendige kostnader.

kan også nevne at bilen går veldig dårlig og virker som den sluker bensin..

Moderatoredit[Kjennern]: Endret tittel på emne. Les forum regler viewtopic.php?f=9&t=1547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sliter med det samme når det er kalt på samme årsmodell/motor N42/B18.

Får ikke opp noe ved diagnose. Begynner å nesten å tro at det er slik den bare er pga alder... Har feilsøkt mye uten å finne ut noe som helst. Min er kun slik ved -grader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg bytta coiler til ingen nytte. bilen blir bare værre og værre for hver ting jeg prøver. leste ut minne på den med en wow tester for de som vet hva det er ;) da fikk jeg kode på ene kam følern. denne er nå bestilt og blir prøvd så fort som mulig. kommer med tilbakemelding!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut denne her (gule):

y6did7ppjf1nonmcam0x.jpg

Veldig ofte suger disse motorene falskluft derifra.

Du hører det suser, og at det trekker fra den lille kanalen på oversiden.

Sjekk også slangen som går til toppdekselet og bort til denne ventilen. De er ofte "tyggis" og da bytter du begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut denne her (gule):

y6did7ppjf1nonmcam0x.jpg

Veldig ofte suger disse motorene falskluft derifra.

Du hører det suser, og at det trekker fra den lille kanalen på oversiden.

Sjekk også slangen som går til toppdekselet og bort til denne ventilen. De er ofte "tyggis" og da bytter du begge deler.

Det er en M4x motor på det bildet. I 02 kom 316 med 1.8 liters N42 motor som ikke er lik den på bildet. Men hvis bilen er en "02" bil registrert i 2001 kan det være at motoren er lik den på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sitter under innsuget mellom 2 og 3 innsugsrør på N42, og man må av med innsuget for å komme til. På N42 motoren er det en veivhusfilter/oljeseparator som er koblet til veivhusventilasjon. Fra separatoren går olje ned til peilepinne, og olje damp til innsug. Dette systemet bør følges med på denne motoren, da den kan gå tett, samt at den kan fryse om vinteren hvis den er full av kondensert oljedamp( ser ut som smør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se her ja. her kommer det inn forslag. byttet kam følern på insugsiden i dag. bilen ble mer stabil ved pådrag. men stopper fortsatt veldig ofte, er akkurat som den ikke finner tomgangs posisjonen sin.

vet at på vag kan man grunninnstille gasspjeldet når dette er ett problem. noen som vet om man kan gjøre samme greia på bimmer?

skal ta en titt på den åndinga. for vis den er tett kan det være en årsak siden virker som bilen blir kvalt.

er det noen som har bmw diagnose mulighet her? har lest av med en wow tester. og er utifra den jeg har kommet frem til kam sensoren på inssugside.

men høres ut som litt skruing vis jeg må av med innsuget for og sjekke denne åndinga da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser på dele katalogen til gs, at ene åndings slangen går fra toppen til dette filteret dere snakker om. kan teorien min stemme da at vis jeg tar av koblinga på toppen så vil jo åndinga bli åpen, (vis filteret da er tett så vil bilen gå normalt?) eller tar jeg totalt feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg prøvd og åpne påfyllingslokket. der var det stiv kuling. blåste utover som rakkern. og etter jeg åpna lokket så fikk jeg motor lampe indikasjon. så da får jeg prøve lese av minne på nytt. også se hva som står. også evt bytte detta filteret. lønner det seg og bytte slangene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangene dine er nok helt morkne som mine var da jeg byttet for en mnd siden. Du kan løse opp det tette midlertidig ved å blase gjennom slangen som går ned i innsug fra filteret. Ta av høyre motordeksel som er over innsug. Dra av slangen som går på innsugsmanifold, åpne opp påfyllingslokk så blåser du inn i den slangen. Hvis det et tett merker du det da. Obs motor av, og burde stå varmt så du er sikker på at ingenting er fryst. Etter at du har blåst til motor, kan du sette på påfyllingslokk, og ta ut peilepinne, så gjør du det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...