rikard_ut Skrevet Februar 28, 2012 Forfatter Skrevet Februar 28, 2012 nå har jeg tatt en hevy motor flush. byttet da olje og filter etter det. har byttet bensin filteret. har kjede strammern liggende. men lurer på en ting. er den bare og skru rett ut og rett inn med den gamle? eller må jeg passe noe spess?
a4driver Skrevet Februar 28, 2012 Skrevet Februar 28, 2012 Rett ut med den gamle. Det vil renne ut litt olje så legg papir under den før du tar den ut. Den nye er litt vrien å få inn da du må presse inn ganske hardt samtidig som du skrur den inn. Må si at jeg er enig i at vi har en jævlig topp motor... Min går ok på tomgang nå, men virker som at det er et eller annet som ikke slår inn på lave turtall under 2000. Da drar den veldig dårlig og kan jukse litt under pådrag. Ingen feilmeldinger bare for at motoren skal gjøre meg litt ekstra lei... Mitt neste trekk blir å ta av toppdeksel og se på mulige feil der. Har googla litt og valvetronic motoren kan være defekt uten å gi feilmeldinger.
rikard_ut Skrevet Februar 28, 2012 Forfatter Skrevet Februar 28, 2012 jeg fant ut av det var litt kjapp med og poste hvordan man bytter strammer. hva er valvetronic motoren? er det de to følerne som sitter i trynet på'n mellom kam sensorene? så nå har jeg bytta strammer også. hehe. skal ha en kar til og se på den til fredag. han er helt rå på bmw. så håper han har noe tips. eller forhåpentligvis en løsning.
a4driver Skrevet Februar 28, 2012 Skrevet Februar 28, 2012 Valvtronic motoren er den runde alufargede delen du ser mellom 2 og 3 coil under lokket ved pluggene. Den justerer ventilene mekanisk etter innput fra sw.
rikard_ut Skrevet Februar 29, 2012 Forfatter Skrevet Februar 29, 2012 aha, ja kan jo stemme egentlig sånn sett. for føles som det er ett mekanisk problem.
rikard_ut Skrevet Mars 3, 2012 Forfatter Skrevet Mars 3, 2012 da har jeg vært hos han flinken.. det viser seg at jeg har fått en deffekt lmm fra koed. prøvde med en ny, og problemet er nå borte og bilen går super bra og normalt. snakk om maks uflaks!!!
a4driver Skrevet April 3, 2012 Skrevet April 3, 2012 Da fant jeg endelig feilen på min N42. En fjær på eksenterakselen var knekt. Dette har gjort at en av innsugsventilene på syl 2 har levd sitt eget liv, og har ikke åpnet/ lukket av valvetronicen. Må demontere hele innsugskammen og valvetronicsystemet. Og da blir det verksted neste da man må ha spesialutstyr til denne toppmotoren.. Blir aldri N42/46 motor på meg igjen. Årets motor i 2002 my ass..
rikard_ut Skrevet Mai 27, 2012 Forfatter Skrevet Mai 27, 2012 a4driver!! blé bilen din bra? min har begynt kødde igjen på tomgang. stopper ikke lengre men fusker fælt. begynt mistenke toppakningen. hva mener du med at det trengs spesialverktøy for toppen? kan vel ikke være så hokuspokus?
a4driver Skrevet Mai 28, 2012 Skrevet Mai 28, 2012 Min bil ble ikke helt bra, men går greit nok nå. Eneste er at den har noe dårlig drag fra tomgang og opp til 2000 rpm. Over dette går den meget fint nå. Den har en tendens til å droppe / kveles på turtall når man gir gass. Og dette kun på lavt turtall (tomgang uten ac på). Topp pakning er en del jobb, men ikke spes vanskelig. Man trenger spesielt låseverktøy (timing tool) til kammene for å ta av toppen. Men hvis du ikke mister kjøleveske/olje og disse har normal farge og konsistens er det nok ikke toppakning. Har forøvrig merket at min motor trives mye bedre de første 2000 etter oljebytte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå