Gå til innhold

BAS Detailed: Carbonsort BMW E90 320 Si


 Share

Anbefalte innlegg

Vel vel, har vært stille på S&S fronten fra meg lenge, stort sett fordi motivasjonen ikke har vært der.

Men jeg får prøve å legge meg litt i selen fremover :)

Denne bilen eies av en langt over gjennomsnittlig bilinteressert voksen kar, og vi kom i kontakt på OMS.

Jeg tok en kjap tur på Google for å undersøke hva som var spesielt med den, og jeg fikk svar:

BMW 320si er en spesialutgave produsert i 2006 i kun 2 500 eksemplarer. 320si ble bygd for å kunne stille til start i FIA World Touring Car Championship. 320si har en modifisert fire sylindret motor N45 som er forskjellig fra motoren i 320i. Endringene er blant annet høyere turtallsperre (7 300 omdr.) og større kompresjon enn standard 320i. Motoren er for det meste håndbygd og har ikke Valvetronic, noe som reduserer antall bevegelige deler. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er på 8,1 sekunder og fra 80 til 120 km/t er på 7,7 sekunder. Til sammenligning er standard 320i akselerasjon på henholdsvis 9,0 og 9,1 sekunder.

Det er kun 10 stk av denne i Norge.

Bilen var skitten ved ankomst, og jeg tok da noen bilder:

DSC_1064.jpg

DSC_1065.jpg

DSC_1066.jpg

DSC_1067.jpg

DSC_1068.jpg

Siden det var kaldt ute så foregikk ting inne denne gangen, og jeg startet med å legge Scholl Rim7 på felgene; Prickbort på lakk, Surfex 1/10 og til sist skummet med Autoglym Powermax 3:

DSC_1069.jpg

DSC_1070.jpg

DSC_1071.jpg

Bilen ble håndvasket med godt og varmt vann, CarPro Merinoullmitt og CG HoneyDew. Spylt med vanlig hageslange og deretter clayet.

Claying var som vanlig Scholl claybar og ONR, for deretter å tørke den med CarPro tørkehåndkler.

Fronten hadde noen steinsprut på seg som han ønsket å flekke opp, noe jeg gikk med på sålenge eier ordnet lakk :)

Jeg startet med å teste ut:

Scholl S17+/svart Scholl.

Scholl S17+/blå Scholl.

Scholl S2O/lilla Scholl.

Valget falt på Scholl S2O/lilla Scholl, som jeg syntes tok godt, og la heller ikke igjen sååå mye hologrammer.

Spredde produktet som vanlig på 600rpm med Makita og Scholl bakplate, guffet deretter opp til 900rpm en runde for å få litt mer varme i produktet. Deretter gikk jeg opp på 1200 rpm i 2 runder og videre til 1500rpm i 2 runder, før jeg avsluttet 1 runde på 600rpm.

Fulgte opp med CarPro Eraser for å fjerne oljene etter S2 Orange.

Litt utvalgt 50/50:

DSC_1076.jpg

DSC_1077.jpg

DSC_1085.jpg

DSC_1089.jpg

DSC_0001.jpg

DSC_0003.jpg

DSC_0006.jpg

DSC_0007.jpg

DSC_0009.jpg

DSC_0017.jpg

DSC_0018.jpg

DSC_0019.jpg

DSC_0020.jpg

DSC_0021.jpg

DSC_0022.jpg

Venstre fremskjerm:

Før:

DSC_0011.jpg

DSC_0013.jpg

Etter:

DSC_0014.jpg

DSC_0015.jpg

DSC_0016.jpg

Deretter var det litt stensprutfyllinger, disse ble lagt på lørdag kveld og fikk herde til søndag kveld under lyskaster. Fyllingene var fine og harde, og originallakken fra BMW hadde ypperlig fargematch :)

DSC_0023.jpg

DSC_0024.jpg

DSC_0025.jpg

DSC_0026.jpg

Så var det igang med å slipe, her trodde jeg at jeg brukte 2000korn, men det var visst 1500korn. Så da istedenfor å måtte gå på veldig hardt med maskin så gikk jeg over med 3000 korn etterpå.

Grunnen til at jeg har slipt såpass mye som jeg har gjort er fordi det blir noen stygge "groper" i lakken der hvor det har blir fylt og jeg får da jevnet ut disse mye mer.

DSC_0027.jpg

DSC_0028.jpg

DSC_0029.jpg

DSC_0030.jpg

DSC_0031.jpg

Felger var også av og fikk en runde med Iron-X, Tar-X, Swissvax Cleaner Fluid og Autobahn. Dekkene ble skrubbet med ren ARO og Vikan Dekkbørste, for deretter å få litt CarPro PERL 1/1. Dessverre ingen bilder fra denne prosessen.

Eksos ble tatt med Autosol Anti Blau som leverte igjen :)

Resten av lakken ble tatt med Scholl S30 Easy Clean og grønn Uber pad, før den ble dynket i CarPro Eraser på hologramjakt. Jeg avdekket noe på bakluke og litt på panser, så da ble det strafferunde.

Voks denne gangen falt på 2 lag med Swissvax Crystal Rock, med kort herdetid. Wipet med isvann imellom(Notat: Ta ut triggeren når vannet settes ut for å fryse.)

Og tilslutt så bilen slik ut:

DSC_0033.jpg

DSC_0035.jpg

DSC_0036.jpg

DSC_0037.jpg

DSC_0038.jpg

DSC_0041.jpg

DSC_0042.jpg

DSC_0043.jpg

BareBones ol ble ikke lagt i hjulhus da bilen skulle rett ut i slapset på veiene.

Eier kom i 20 tiden for å gå over bilen innvendig, da jeg trodde vi kun hadde ca 2 timer igjen. Ca kl 02.30 natt til mandag så reiste vi begge fra ås. :shocking2:

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...