Der Barockengel Skrevet Januar 29, 2012 Share Skrevet Januar 29, 2012 Etter at det i det siste har versert endel debatt omkring framtidige muligheter for å få godkjent ombygde kjøretøyer i Norge, her er hva samferdelsministeren svarte i Stortinget på spørsmål fra FrPs Bård Hoksrud den 25. november 2011: Statens vegvesen har i inneværende år utredet muligheten for en godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy. I dette arbeidet har blant annet Statens vegvesens spesialist- funksjon for oppbygging, ombygging og reparasjon av kjøretøy vært delaktig, og det har vært avholdt arbeidsmøter med interesseorganisasjonene NMCU, AMCAR og NFSOK. Arbeidet har vært konstruktivt, og det foreligger per i dag en enighet både om hva et amatørbygd kjøretøy er, og om rammene for godkjenning av slike kjøretøy. Statens vegvesen har opplyst at utredningsarbeidet vil ferdigstilles i løpet av inneværende år. Dette innebærer at implementeringen av ordningen for godkjenning av amatørbygde kjøretøy vil kunne ventes å tre i kraft siste halvår 2012. Arbeidsmøtene ministeren refererer til, ble bl.a. avholdt tidligere i november. Et innblikk i hva som kom ut av disse møtene kan leses på AMCARs nettsider Noen utdrag herfra, med tilhørende problemstillinger: Et amatørbygget kjøretøy vil altså bli ansett som et nytt kjøretøy Et forventet trekk fra myndighetenes side, da det gir dem nær sagt frie tøyler til å sette avgiftssatser for ombygde kjøretøy. Det er ingen overraskelse at de ønsker å hindre at det f.eks. skal være avgiftsmessig gunstigere å bygge om en fabrikkny BMW 316d til M3-spesifikasjoner, enn å kjøpe en ny original M3. Slik sett blir det kanskje mer spennende å se om man også ønsker å avgiftsbelaste et "nybygg" basert rundt en bil fra 1980- eller sogar 1960-tallet. Ordningen vil bli kvotestyrt. Det vil si at det vil bli satt et maksimum tak for hvor mange amatørbygde kjøretøyer som tillates registrert i løpet av et år. Dette kan bli spennende: Hvor stor vil den årlige kvoten bli? Vil det kun bli ett tak på hvor mange bygg man godkjenner pr. år, eller vil det bli delt opp i undergrupper; f.eks. ett maks antall motorsykler, ett maks antall biler, ett maks antall elbiler. Og hvordan skal køen av dem som venter på å få tildelt plass på årets kvote organiseres: Skal den som har levert søknad først også tildeles kvoteplass først, eller skal Statens Vegvesen kunne prioritere de søknader som de finner mest interessante, mest seriøse eller mest miljøvennlige? Man ser for seg at man i løpet av en byggeprosess må innom Statens vegvesen 3 ganger for byggekontroll, i tillegg til at byggesøknaden skal være godkjent av Statens vegvesen før man kan sette i gang. Som forventet, selv om det kan være kan være en utfordring for selvbyggere som bor langt unna nærmeste trafikkstasjon... Et annet spørsmål man kan stille seg, er om de nye reglene vil inneholde en mulighet til å importere kjøretøy som allerede er ombygget i utlandet - av andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 29, 2012 Selv om jeg anbefaler alle bilinteresserte å kikke innom www.amcar.no jevnlig - også de med minimal interesse for amerikanske biler - gjengir vi teksten det linkes til i innlegget over, for å unngå problemer med evnt. døde linker i framtiden: Norske Amatørbyggeregler tar formOnsdag 16. og torsdag 17. november møttes representanter for Statens vegevesen, SFOOR, NFSOK og AMCAR til samtaler om utkast til regelverk for amatørbygging av kjøretøy i Norge. Møtet fant sted i Statens vegvesens lokaler på Bryn i Oslo Amatørbyggesaken går tilbake til 1981 da forening for spesielle og ombygde kjøretøy (NFSOK) ble stiftet. Foreningen har siden da vært delaktig i jobben for at det skal være lov til å amatørbygge et kjøretøy i Norge. NFSOK ble høsten 2009 restiftet da NMCU og AMCAR gikk inn i foreningen og tok en mer aktiv rolle. Fra da av og utover har det vært arbeidet godt av alle tre organisasjonene, og dette førte til at man i mai 2011 hadde et første møte med Statens vegvesen omkring utarbeidelsen av det som kunne bli en ordning for amatørbygging av kjøretøy i Norge. Etter møtet mellom de impliserte parter nå i november er man kommet enda ett skritt lengre. Statens vegvesen har gjort sin faglige utredning og konkludert med at man kan ha et slikt amatørbygge regelverk i Norge, under gitte forutsetninger, og vil innstille på dette ovenfor Samferdselsdepartementet. Sammen med innstillingen vil det ligge ved et utkast til regelverk, som altså de involverte partene har jobbet med i lengre tid. De to møtedagene i november avslørte en nesten historisk enighet mellom det ansvarlige byggemiljøet på den ene siden og den nasjonale faginstansen (SFOOR) i Statens vegvesen og jurister og saksbehandlere i Vegdirektoratet (VD) på den annen side. I to dager diskuterte et panel på 10 personer seg nøye gjennom forslag til innholdet i forskrift om godkjenning og registrering av amatørbygd kjøretøy. Og som nevnt – enigheten om innholdet var stor. Hvordan forslaget til regelverk blir seende ut må vi vente en stund til med før vi kan si i detalj. Det samme gjelder avgiftsleddet relatert til å amatørbygge sitt eget kjøretøy. VD har varslet Toll- og avgiftsdirektoratet (TAD) om arbeidet i saken, mens NFSOK skal ha møte senere i vinter med TAD med bakgrunn i hva partene diskuterte seg i mellom i november. I korte trekk vil vi her, av hensyn til et forventningsfullt byggepublikum, gjengi noe av det som vil legge føringer for amatørbygging av kjøretøy i Norge. Det blir snakk om en 1. gangs godkjenning av et kjøretøy, som om kjøretøyet er helt nytt. Et amatørbygget kjøretøy vil altså bli ansett som et nytt kjøretøy uavhengig om det er satt sammen av nye deler, brukte deler eller en kombinasjon av nye og brukte deler. Det betyr et helt nytt regelsett for amatørbygde kjøretøy, forankret i den nasjonale Kjøretøyforskriften. En amatørbyggeregel kan dog ikke komme til anvendelse på kjøretøy som er produsert i serie. Den kan heller ikke komme til anvendelse på et kjøretøy som allerede er registrert. Det vil bli stilt strenge krav til at det ikke skal foregå noen form for hel eller delvis produksjon av kjøretøy. Derfor blir det en streng søkeprosess og oppfølging av byggeprosessen, samt begrensninger i forhold til søker, antall søknader og antall registrerte kjøretøy. Et amatørbygget kjøretøy skal i hovedsak være søkt, konstruert og bygget av en enkeltperson, eller av en annen på vegne av enkeltperson. Kjøretøyet og deler skal fremvises før og under bygging og registreres på enkeltperson for eget bruk. Kjøretøyet tillates ikke brukt i næringsøyemed eller løyvepliktig transport m.m.. Ordningen vil bli kvotestyrt. Det vil si at det vil bli satt et maksimum tak for hvor mange amatørbygde kjøretøyer som tillates registrert i løpet av et år. Først og fremst er dette av hensyn til de lempeligere godkjenningskrav som må settes til et amatørbygd kjøretøyet kontra et serieprodusert, nytt kjøretøy. Kjøretøy som leveres helt eller delvis som byggesett fra fabrikant eller underleverandør, som replikas eller kit cars, vil kunne bli omfattet av ordningen. Men da med en ytterligere kvotebegrensning innenfor allerede oppsatt kvote for maks antall tillatt registrerte amatørbygde kjøretøy i løpet av et år. NFSOK’s rolle til en fremtidig amatørbyggeregel vil bli som veileder, rådgiver og konsulent. NFSOK ser for seg, med bakgrunn i det endelige regelverket, å lage Amatørbyggehåndboken, hjelpe byggere med søkeprosessen, tilby tester som støy-, avgass- og bremsetester og tilby veiledning under veis. Den endelige rollen i forhold til godkjenningsmyndighet, som er Statens vegvesen, er ennå ikke bestemt i forhold til om NFSOK kan bistå med kontroller og oppfølging under byggeprosess, kontroller av deler, og opphavskontroll etc. Man ser for seg at man i løpet av en byggeprosess må innom Statens vegvesen 3 ganger for byggekontroll, i tillegg til at byggesøknaden skal være godkjent av Statens vegvesen før man kan sette i gang. NFSOK skal, sammen med Vegdirektoratet, være med og evaluere ordningen under veis. Det er viktig å merke seg at dersom amatørbyggeregelen blir en realitet må ingen gå i gang å bygge et kjøretøy, for så å søke om byggetillatelse i etterkant. Søknad om byggetillatelse skal være innvilget før man kan sette i gang byggeprosessen. Dette av hensyn til det man ser for seg av kontroll og inspeksjon av komponenter, opprinnelse, merking av identitetsbærende komponenter, opphavskontroller etc. Arbeidet med amatørbyggereglene fortsetter både fra Statens vegevesens side og fra NFSOK’s side. Nå skal referat og rapporter inn til Samferdselsdepartementet. Så skal Vegdirektoratet og NFSOK fortsette å kverne på utkast til regelverk. Vegdirektoratet planlegger en bransjehøring før et eventuelt forslag på regelverk sendes ut på høring. AMCAR, NMCU, NFSOK med flere vil garantert legge høringen ut på sine nettsider når den tid kommer. Selv om mye er avklart for et amatørbyggeregelverk i Norge, er det fortsatt mye som gjenstår. Det positive er den enigheten som eksisterer mellom den tekniske forvaltning og brukerinteressen her. En slik enighet skal etableres med Finansdepartementet og Toll- og avgiftsdepartementet før man er i mål. For at et amatørbyggeregelverk skal kunne virke i sin bokstavelige betydning, for amatører, må avgiftsnivået være i takt med det tekniske regelverket - overkommelig for amatører. Det ligger en del føringer slik det er i dag at godkjenningsprosess og teknisk testing vil påføre byggeren ekstra økonomiske utgifter. For et kjøretøy bygget av en privatperson, av brukte deler, for personlig registrering og bruk – er det en grense for hvor mye amatørbyggeavgifter man kan pålegges før hele ordningen blir ”uaktuell” for amatører. Men vi er ved godt mot. NFSOK og de impliserte parter jobber videre med saken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 30, 2012 Share Skrevet Januar 30, 2012 Mye spennende her ja. Og mye nye spørsmål som dukker opp. Motsier de ikke seg selv litt ved å si at de ikke ønsker seriesproduserte biler, men samtidig skal de åpne for kitcar? For meg er det tre ting som betyr noe: 1. Vekt og effektforholdet må være høyt nok til at vi ikke blir begrenset til "strikkmotorer" 2. Eksosmålingen må være av den enkle typen, og datasprut MÅ være en del av løsningen. 3. Det må være liberale krav til utseende og hjulplassering/str på felger/dekk. Ulempen oppi alt dette: Å bygge om en E30 vil bli akkurat som før. Fordi den ikke omfattes av dette regelverket siden den har rammenr. Ser for meg mange kommer til å bygge rørramme biler ut fra eksisterende skall, og sette på karosseridelene etter at bilen er godkjent. Man ønsket jo som kjent ikke "serieproduserte biler", noe en E30 nok er utseendemessig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Januar 30, 2012 Share Skrevet Januar 30, 2012 Så man kan ikke bygge om en bil med rammenr? Haha, da er vel hele poenget borte. Slik jeg ser dette passer dette regelverket for biler uten selvbærende kaross. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon85 Skrevet Januar 31, 2012 Share Skrevet Januar 31, 2012 Ja, slik jeg leser det som står så virker det som om det er tiltenkt folk som faktisk har tenkt å bygge en bil fra bunnen av, ikke de som vil smelle en M50b25 med snurre på i E30n sin og kunne kjøre lovlig. Det kanskje største spenningsmomentet jeg ser i alt dette på være avgiftsdelen. Det er en overhengende fare for at toll- og avgiftsdepartementet blir de som setter en stopper for dette med å slå seg vrang og begynne å forlange uforholdsmessige summer. Sier ikke at det kommer til å skje, men man kjenner lusa på gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Oktober 14, 2013 Share Skrevet Oktober 14, 2013 Ser ut som det går rett vei nå. http://www.dinside.no/923581/naa-kan-du-bygge-bilen-selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå