Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser litt etter senkesett til E28 om dagen.

Finnes jo en del på markedet, men har funnet et sett som senker 65/40. Dette leveres med TUV- papirer. Vil det si at bilen lar seg godkjenne med et slikt senkesett?

Takker for svar.

Skrevet

TUV godkjenning er bare en anbefaling fra et uavhengig laboratorium på at den spesifikke delen kan brukes på den bilen.

Statens vegvesen må selv bestemme om de vil godkjenne det eller ikke.

Men, de pleier som regel å godkjenne senkesett sålenge det har TUV godkjenning, og er innenfor satte grenser når det gjelder høyde osv.

Skrevet

Jepp.. Det trafikkstasjonen må ha er: Bilen med senkesett montert, vognkort del1 OG del2, TÜV-papirene sammen med manual for montering (det som fulgte med av papirer i esken), papir med verdier fra 4-hjulskontroll/hjulstilling (camber, caster, total toe osv.)

Ellers må du sørge for å ha skilter eller i det minste prøveskilter på bilen! For å få prøveskilter, må de originale skiltene leveres inn.

Har du ikke skilter, vil de ikke kjøre bilen inn på verkstedet. Dette må du isåfall gjøre på egen risiko, men bilen skal også prøvekjøres etter de har sett på den og tatt tonnevis med bilder, så da må det også være skilter på.

(under prøvekjøring, ser/hører de etter klunking/skraping, tester selvoppretting osv og bestemmer om du får lov å bruke det)

Tar fort noen timer, og noen kan kreve papirer på at justering av hovedlykter er i orden.

Ellers kostet det i fjor rundt 4-500kr inkludert endring av vognkortet.

Hvis du monterer senkesettet og får feil på en EU-kontroll, må du i tillegg ta med mangellappen fra EU-kontrollen ved en evt. visning av senkesett på trafikkstasjon.

Håper du fikk godt nok svar på det du lurte på! :D

Skrevet
Jepp.. Det trafikkstasjonen må ha er: Bilen med senkesett montert, vognkort del1 OG del2, TÜV-papirene sammen med manual for montering (det som fulgte med av papirer i esken), papir med verdier fra 4-hjulskontroll/hjulstilling (camber, caster, total toe osv.)

Ellers må du sørge for å ha skilter eller i det minste prøveskilter på bilen! For å få prøveskilter, må de originale skiltene leveres inn.

Har du ikke skilter, vil de ikke kjøre bilen inn på verkstedet. Dette må du isåfall gjøre på egen risiko, men bilen skal også prøvekjøres etter de har sett på den og tatt tonnevis med bilder, så da må det også være skilter på.

(under prøvekjøring, ser/hører de etter klunking/skraping, tester selvoppretting osv og bestemmer om du får lov å bruke det)

Tar fort noen timer, og noen kan kreve papirer på at justering av hovedlykter er i orden.

Ellers kostet det i fjor rundt 4-500kr inkludert endring av vognkortet.

Hvis du monterer senkesettet og får feil på en EU-kontroll, må du i tillegg ta med mangellappen fra EU-kontrollen ved en evt. visning av senkesett på trafikkstasjon.

Håper du fikk godt nok svar på det du lurte på! :D

Har aldri opplevd at de prøvekjører bilen ved godkjenning av noenting..

Skrevet

Tusen takk for flotte og detaljerte svar! Nå vet jeg hva jeg kan vente meg.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...