Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp

Da blei det en BMW 520 touring 98 mod på meg,,,,

Et lite problem fikk jeg nå (etter bare 2 dgr). Sto på tomgang i 5 min og da begjynnte den og blåse kaldt,,, kjørte den igjen og det begjynnte og bli varme igjenn såg og det at tempen gjekk opp litt mens jeg kjørte men datt fort ned igjen,,, så stoppet jeg igjen og lot den gå på tomgamg og da vart det kaldt igjen... dette er en bil med automatisk klima,,, tenker litt på termostat og kansje vannpumpe,,,, bilen har rulla 288 000 km veit og det at det ikke er blitt skifta på ei stund,,, er det noen av dere orakler hva som er årsaken til dette,,,, er helt blank på bimmer ... Ellers er bilen en fryd og kjøre

Skrevet

Du kan begynne med å sjekke om det er nok vann? Hvor kaldt var det forresten? Hadde en e34 før hvor radiatoren frøs litt på veldig mange minus og da ble det vanskelig å holde det varmt. Sjekk derfor at det er nok kjølevæske med riktig frysetemp. Det er to lufteskruer på systemet og, slik at du får luftet det skikkelig.

Deretter kan det være vannpumpe eller termostat. Sjekk ellers på forumet her på de to, er noen enkle kjennetegn på dem.

Går bilen over midten når den er i driftstemperatur?

Skrevet

Også kan du stoppe bilen/motoren (helt av og ut med nøkkel) når den er god og varm, for så og trykke på rest knappen (dersom du har den) på klima panelet og se om det blåser godt og varmt i bilen over litt tid.

Blåser det kaldt etter ett minutt eller to, så er den elektriske sirkulasjons pumpen (sitter under vannvarme ventilene) defekt. Den gjør også at det blir relativt dårlig med varme ved tomgangskjøring på kalde dager.

Skrevet

HMmm-- litt flau i dag,,, sjekka vannstanden og der var resorvaret nesten helt tørr.... gjekk over termostathus og slanger,, ser ut som om det er veeeeldig lenge siden dette var bytta,,, og lenge siden det var sett nedi der for oppningsmekanismen var nesten rusta fast,,,,, så det blir nok innkjøp av termostat og hus vannpumpe og slanger,,,, ++++ tror nok det meste trenger en liten renovasjon,,, heldigvis var ikke vannstanden så liten at den kokte,,,,, så jeg veit hva som skjer til lønning,, blåse opp til gs her i bergen og bestile deler ...

Skrevet
Også kan du stoppe bilen/motoren (helt av og ut med nøkkel) når den er god og varm, for så og trykke på rest knappen (dersom du har den) på klima panelet og se om det blåser godt og varmt i bilen over litt tid.

Blåser det kaldt etter ett minutt eller to, så er den elektriske sirkulasjons pumpen (sitter under vannvarme ventilene) defekt. Den gjør også at det blir relativt dårlig med varme ved tomgangskjøring på kalde dager.

Dumt spm kanksje men vannvarme ventilene? hvor er de?

Skrevet

Fant ett litt rotete bilde på nett av hvor den sitter på e39.

Heater valve.

attachment.php?attachmentid=199700&stc=1&d=1251981594

Og ser omtrent slik ut på min bil som har rest funksjon ihvertfall.

Den elektriske pumpen er den saken nederst på bildet med en slange tilkobling.

CoolantPump.JPG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...