Gå til innhold

M50B25 VS. M52B28 hk - holdbarhet?


Anders92
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvor mye disse to motorene tåler, og hvor lett det er å lure hk ut av de.

m50b25 har jeg hørt tåler rundt 350 holdbare hk på motor (original innmat). Men hvordan er det med m52b28?

Den sistnevnte er jo hakket større, og skal få rundt 230hk ved å bytte til m50b25 innsug. Da lurer jeg litt på hvor mye mer det er å hente ut av den før det takker for seg? Er vel endel mer elektronikk osv på den? Hva ville den erfarne valgt om det først skulle tynes litt med turbo osv? Tenker da uten for store endringer på innmat!

Tenker bare slikt er greit å vite.. Alle har vel en drøm om et lite turbobygg en dag penga ruller inn? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alublokk i m52, skal vist tåle mindre en støpehjernsblokk uten at jeg har noen tall på det, regner med det går fint å kjøre en 400hk værtfall.

Det er populært å bruke 328-innmat på 50b25 blokk så man får en "m50b28" :)

Da har man et godt utgangspungt hvor man kan hente mye hester ut av bestemt av budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn det ligger an, ja.. Da skjønner jeg hvorfor jeg har sett m50b28.

Tenkte heller på å slippe å åpne motor med tanke på manglende kunnskaper, og derfor starte på et noe enklere og moderat bygg.. Men det er vel kanskje ikke så mye kuk med det, ved mindre man kødder til masse greier..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med brunsame her. Om motoren er dedikert til turbobygg hadde jeg sett meg ut en m50b25 gjerne uten vanos. Jeg har selv en m52b28 med 0,9 bar ladetrykk, men den hadde jeg stående så derfor ble det å bygge på den kontra m50. Topp pakninga takka forøvrig for seg på 0,7 bar trykk. Har nå o-ring sammen med orginal pakning. Ellers orginal motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sannhet med modifikasjoner dørhåndtaket. m52b28 har i likhet med m52TUb25 (altså 523i motoren) mer hk orginalt enn hva som er oppgitt, så effektøkningen du promoterer med er egentlig ikke 100% reell. Samtidig må du ta hensyn til at du endrer effektkurven, slik at b28 motoren (hvertfall ved bytte til kvasskammer) blir mye latere i bunnen av registeret.

Sånn generelt sett er det lettest å bygge turbo på non-vanos motorer, da du slipper å styre med vanos problematikken. Det er derfor mange som bygger vekk vanos-biten på m52 når de bygger turbo.

Forøvrig har du aldri noen "lett og billig" måte å trimme en bil på. "holdbar" vil jeg heller ikke påstå at det blir. Alt er selvfølgelig relativt..

Hvor mye du kan hente ut av en motor uten å måtte bytte innmat avhenger også av en rekke andre faktorer, men begynnelsen av et hvert bygg starter med datasprut slik at du selv/kyndig personell alltid har tilgang til å lese av, og endre på parametre som kan være skadelige for motoren din på sikt. En "turbochip" endrer kun på et fåtall av parametre, og vil aldri være optimal til din bil, sammenlignet med et bra sprut. Logging og kontroll av eksostemperatur sies og være det viktigste.

Før du begynner å "snoke" på deler og bygging, ville jeg bestemt meg for hvilket kjøremønster du skal bruke bilen til. Skryting av antall hk? Drifting? Drag/akslerasjon?

Det sier seg selv at du må ha langt større sikkerhetsmarginer for å ha et holdtbart driftingbygg som skal tåle å banke på turtallsperren, enn en bil du knapt kjører over 3000omdr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor mye disse to motorene tåler, og hvor lett det er å lure hk ut av de.

m50b25 har jeg hørt tåler rundt 350 holdbare hk på motor (original innmat). Men hvordan er det med m52b28?

Den sistnevnte er jo hakket større, og skal få rundt 230hk ved å bytte til m50b25 innsug. Da lurer jeg litt på hvor mye mer det er å hente ut av den før det takker for seg? Er vel endel mer elektronikk osv på den? Hva ville den erfarne valgt om det først skulle tynes litt med turbo osv? Tenker da uten for store endringer på innmat!

Tenker bare slikt er greit å vite.. Alle har vel en drøm om et lite turbobygg en dag penga ruller inn? ;)

Jeg tviler sterkt på at du får 230hk ved kun å bytte innsug!! (Skulle gjerne sett bevis på dette!)

Men hvis du bytter kammer, chip og eksos havner du nok på rundt 245hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...