Gå til innhold

Noen som har erfaring med skrueuttrekker?

AreGar
 Share

Anbefalte innlegg

Siden jeg effektivt ble stoppet fra å utføre oljeskift grunnet en sta skrue med usedvanlig rundt hode har jeg da tenkt til å gå til anskaffelse av verktøy til å vise hvem som bestemmer.

Er i utgangspunktet skeptisk til biltema men jeg lurte på om dette kanskje kunne vært noe å prøve.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkere-15-stk-191350/

19-1350_l.jpg

Noen som har prøvd denne eller har et bedre forslag til hva jeg burde gjøre?

Tenker også at dette er en kurant investering da det er mange størrelser og det helt sikkert ikke er siste gang jeg må krangle med en skrue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du ikke til med ei rørtang/vannpumpetang da?

Settet du linker til har jeg ikke sett før, men ser jo ut til å kunne være effektivt på steder med dårlig plass.

Selv foretrekker jeg denne typen, da den gir bedre grep (dog mere trøbbel om den knekker)

35565_s.jpg

men siden du fortsatt har et hode som stikker ut, hva med å prøve noe slikt?

IRW-53904-2T.jpg?1316360921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå pleier de fleste å bruke grisepikk (eller skrueuttrekker som du kaller det) når boltene sitter så hardt, at kantene runder seg pga momentet og for dårlig strekkfasthet (les: for billige) piper. Uansett råder jeg både deg, og de "andre" til å borre så stort hull som mulig, før du setter inn grisepikken. Dette fordi de fleste ikke gidder å borre stort nok hull, og belaster grisepikken skeivt (bør kun være rotasjonskrefter i grisepikken, jeg pleier å bruke verktøy for gjengetapp) slik at den knekker. Da er du ille ute..

bor så stor hull du kan, og bruk gjerne litt varme på bunnpannen slik at mutteren løsner. Problemstillingen du da kan komme opp i, er at du borrer gjennom mutteren elns, og får spon på innsiden av bunnpannen.. Jeg ville som foreslått over her, prøvd først en slik "utvendig grisepikk" hvis jeg kan kalle det det, eller vannpumpe-tang først. Drit i prisen, du angrer på at du feiget ut når du står med en knukket grisepikk i tappe-bolten..

Uansett, så må jeg jo sette spørsmålstegn med hvor mye moment som er brukt på å teite tappepluggen din. Og husk kobberskive når du setter i en ny.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med grisepikk, er heller dårlig. Pleier ikkje fungere.

Den første hafsmo linket til, har eg brukt en del med hell, men med tanke på att tappeskruen er så kort, ville eg først prøvd med den utvendige grisepikken først.

Da kan du fremdeles bore hull til vanlig skrueuttrekker.

Kan jo og skjære spor i bolthodet for å få grep med STORT skruejern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet om du ikke har en god plass å skru nå på vinteren er å bare kjøpe en pumpe med slange på som du bruker til å få ut den gamle oljen med.

Finnes både elektriske og manuelle som sikkert funker greit.

http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Mo ... pe-260006/ manuell til 119

eletrisk til 199

http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Mo ... 2-V-25866/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du uansett må kjøpe nytt så for all del ikke kjøp grisepikk.

De du linker til tror jeg er en bedre løsning enn tradisjonelle grisepikker.

Typen som Hafsmo linker til er nok den beste du kan få men vet ikke om noen rimelige varianter av den.

Ellers så er Biltema sine produkter gode nok så lenge du ikke skal bruke de jevnlig som på et verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...