Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har ikke kikket nøye på hva den går til, men er riktig at det er er noe visko opplegg til bakdiffen i hvertfall. Forrige eier på min har også koblet en krets fra den boksen og dratt en ledning til en knapp på toppen av girstanga som strammer opp/låser centerdiff på ønsket tidspunkt.

Selve hydraulikksentralen ser kurrant å fytte ut. Det enkleste er bare å kjøpe seg noen skjøtekobler og flytte den helt fram til bak frontlykta 10-20cm. Så er det nok plass. Skal man dra helt nye rør bakfra blir det mye arbeid. Noen lure skjøtestykker fra Tess tror jeg gjør susen, og en ny-sveiset brakett. Hele sentralen mates av servopumpa.

336mik sin bil du har handlet? Bakdiffen på 525ix er lamelldiff som slår inn hyderaulisk. Så er nok noe han har koblet der :wink:

Har aldri satt meg noe spesielt inn i 525ix sitt drivsystem. men om det er ganske likt som 325ix så er det er fergusonsystem. Framdiffen er av et krafigere slag enn på 325

Nei ikke 336 mik sin bil, denne er kjøpt av en som ikke er på forummet. Takk for kjapt svar.

Står en bil på bukken så må få den ned og få IX'en opp og sjekket litt ting, demotrere, sandblåse og pulverlakkere og sette på igjen. + sjekke hvordan diff som sitter der. Har fått svar fra viskose til vanlige tannhjulsdiff. Så bare tar den opp og ser hva det er.

Men lamelldiff går vell på vanlig olje og hydraulikk olje?

mvh

Skrevet
kommer gjerne å ser på hvordan det er gjort på din bil hvis du ikke bor langt unna akershus?

Er det ikke lamelldiff bak på 525 ix 1994?

Har M50B25 innsugskam!

Min er ikke annet enn litt demontert, har ikke begynt for fullt på ombyggingen, så er lite å se foreløpig...

94 modellene har vel generasjon 2 drivlinje med ÅPEN diff (ingen brems/sperre), siden alt styres via ABS signalene.

Angående drivverket:

Sitat fra http://www.awdwiki.com/en/bmw/

"5-series E34 525iX 1991-1996

Full-time all wheel drive. Torque split 36% front / 64% rear. Computer controlled system using the ABS sensors to detect wheel slip.

The E34 system exists in 2 generations with a major difference:

Generation 1 has separate control unit which control electromagnetic semi-wet multiplate disk clutch in centre and electrohydraulic wet rear differential. It recieves ABS wheel sensors data signals from special, modified ABS unit. Front differential open. In production from april 1991 up to september 1993.

Generation 2 has ABS/ASC+T unit which controls semi-wet electromagnetic multiplate disk clutch in centre and an open differential rear through rear wheels brakes (ABD). It also controls throttle. Front differential open. In production from October 1993 up to end of production.

Most components looks very similar to 325ix E30 models but are unique parts.

Figure: BMW 525iX E34 - 1st generation"

bmw-525-ix.jpg

Her også bilde av den berømte hydraulikksentralen fra min:

Ikke god plass til toppmontert her gitt! :)

777yqmti3hevei4s0ncd.jpg

yumf2egjwc0t2hjyxn7l.jpg

Snakket også med en fyr fra PPF som hadde ny type (94 mod) iX Turbo, som ikke har denne sentralen, og han syns også det var trangt!

0e8b7a94.jpg

91fca1f6.jpg

af521d3b.jpg

336mik sin bil du har handlet? Bakdiffen på 525ix er lamelldiff som slår inn hyderaulisk. Så er nok noe han har koblet der :wink:

Har aldri satt meg noe spesielt inn i 525ix sitt drivsystem. men om det er ganske likt som 325ix så er det er fergusonsystem. Framdiffen er av et krafigere slag enn på 325

Jeg handla 336mik sin ja, fikk den atpåtil levert på tralle på tunet, så da var saken biff :) Var et temmelig heftig toppakningsras på den.

E34 er generelt grovere enn E30 på alle punkter, og centerdiffen er ikke kjedejall som på E30. Tanken bak kjøpet var kun å få drivverk til E30 ix Turbo bygg down the line.. :) Lage isbil fra helvete.

Skrevet
Du har ikke vurdert V8 nyrer på bilen din?

Har vurdert, men gikk bort i fra det. Planen er å bare få 2 stk frontlykter istede for 4. Altså ha multi pærer i de to ytterste.

Skal få plastikksveisa de som er rundt lyktene slik at det ser ut som det skal være slik. Har sett bilde av det og det ser helt sjukt ut. Men kommer ikke til å bli i første omgang. Er endel andre ting som må gjøres først.

Skrevet

Takk til oddis for god tilbakemelding og svar!

Må se om jeg får flytta den hydraulikksentralen. Tror jeg prøver på å få den der spylevesketanken er og heller sette inn en liten et annet sted.

Idag røk bremserørene under... skulle kjøre inn i garasjen og kjørte over en liten snøklump og der røk bremserørene... skal få på nye i morgen.

Reigerleppa falt av etter en tur i snøfånnet.. Så den blir montert også i morgen.

Det var alt for idag!

Natti

Skrevet

Ser ut som det blir samlet litt bra med IX-informasjon her.

Var ingen dum ide med E34 drivverk i E30. Da bruker du også bare M50 motoren i slengen?

Synd de fleste ix biler er såpass dyre!

Skrevet

slippe ned hele forstilinga . sitt ei slags hjelperamme under, ganske trangt å skru på disse . di fleste ixer har nivå regulering bak + selvsagt til å styre differ å sånn .

Er ganske spesiele å skru på disse e34 ix nesten ingen ting er likt i forhold te vanlig 525 hverken under eller i motorom

Skrevet
slippe ned hele forstilinga . sitt ei slags hjelperamme under, ganske trangt å skru på disse . di fleste ixer har nivå regulering bak + selvsagt til å styre differ å sånn .

Er ganske spesiele å skru på disse e34 ix nesten ingen ting er likt i forhold te vanlig 525 hverken under eller i motorom

takker :) fikk meg tak i ein meget fin touring her om dagen gått bare 160 men me gåen toppakning å rådebank....

Skrevet

Jeg hadde bare rivd ut motor, framdiff og gir/centerdiff som en diger enhet. Et helvete å drive å fjerne bare motoren. Av med eksos, støtteramme under og bakre mellomaksel så er den enkel å ta ut.

Ser ut som det blir samlet litt bra med IX-informasjon her.

Var ingen dum ide med E34 drivverk i E30. Da bruker du også bare M50 motoren i slengen?

Synd de fleste ix biler er såpass dyre!

Bruker M50 basert motor (S50 /S54) så går det fint.

Jeg fikk min iX til symbolsk pris omtrent, så da var det ingenting å lure på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...