Gå til innhold

Oljefiltershus E39 520??? med bilder

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har faktisk olje på eksakt samme sted, så må kanskje frem med samme fremgangsmåten jeg og.

Bare usikker på om det kan være olje fra toppdekselpakningen, eller om den vil gå ned på andre siden av motoren.

Jeg blir stående i garasja på jobben en lørdag tenker jeg.

Ser ut at vi har lekkasje i pakning.

nadmritwolnuvoi37dct.jpg

Skrevet
Hvor lang har bilen kjørt??

min er gått 176000.. jeg tror ikke det er byttet veivhusvent på den så det blir gjort til våren.. da tenker jeg det er greit å få oversikt om hva som har lekket.. kjøper bare oljefilterhuspakningen så jeg har den i tilfelle den må byttes også..

som sagt til våren...:) forresten har ikke du byttet veivhusvent?? ok jobb?

Skrevet
Hvor lang har bilen kjørt??

min er gått 176000.. jeg tror ikke det er byttet veivhusvent på den så det blir gjort til våren.. da tenker jeg det er greit å få oversikt om hva som har lekket.. kjøper bare oljefilterhuspakningen så jeg har den i tilfelle den må byttes også..

som sagt til våren...:) forresten har ikke du byttet veivhusvent?? ok jobb?

Ja jeg har byttet veivhuset, det var greit jobb.

• 2 weeks later...
Skrevet

Skifta denne pakninga i dag. Det gikk egentlig greit, men tok lang tid pga det tar tid å få montert sammen delene igjen.

Det som kan være lurt er å bytte den slangen som går fra oljefilterhuset og opp. Den som er med på bildet her:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/30566.gif

min var veldig svett og skulle nok ha blitt skifta, men hadde ikke kjøpt inn ny, så får bli neste gang jeg har operasjon i det området. Den går kanskje å bytte med å ta bort oljefilterlokket og løsne servooljetanken etter at luftfilterboksen har blitt tatt bort.

Skrevet
Skifta denne pakninga i dag. Det gikk egentlig greit, men tok lang tid pga det tar tid å få montert sammen delene igjen.

Det som kan være lurt er å bytte den slangen som går fra oljefilterhuset og opp. Den som er med på bildet her:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/30566.gif

min var veldig svett og skulle nok ha blitt skifta, men hadde ikke kjøpt inn ny, så får bli neste gang jeg har operasjon i det området. Den går kanskje å bytte med å ta bort oljefilterlokket og løsne servooljetanken etter at luftfilterboksen har blitt tatt bort.

Hei!

Jeg skal skifte på først kommende søndag. Jeg har bestilt slangen, bolter og pakninger. Det er litt svett på min også. Må du demontere dekslet under bilen???? Er det noe tips som du har glemt??? Hvor lang tid tar det?? Hvilken moment stramte du de 6 bolter og 2 bolter til servopumpen??? Takker :D

Skrevet

hmm, småtips...

1. når du har fått av dynamo og den biten, vask motorblokka da før du tar av huset. Så slipper du å være redd for å få støv og slikt inn i åpningen + at får du brukt vann og avfetting er det lettere å få bort sand og støv som sikkert ligger i nederste hullet.

2. Servooljetanken har på min luftehull i toppen så når jeg la den til side kom noe ut.

3. Det står ikke noe moment på tis.spaghetti så jeg skrudde bare fast med en liten pipe uten å stramme sinnsykt.

4. Det er veldig lurt å legge boltene som fester huset sortert og skikkelig for det er litt fikl å få huset på plass. Bruk en lampe eller lommelykt så du ser hullene skruene skal inn i før du setter skruene i. Da er du sikker på at du har huset på rett plass

5. Den gamle pakningen kom ut i biter med meg, så et veldig smalt skrujern for å skrape ut restene kan være greit å ha.

Alt i alt ikke en vanskelig jobb, bare mye greie i veien og for min del skulle jeg nok ha skifta den slangen du allerede har kjøpt inn.

Inkludert en 10 minutts gåtur for å kjøpe en 19mm fastnøkkel brukte jeg litt over 4 timer, men jeg måtte vaske delene med papir og avfetting så det tok lang tid å gjøre det noenlunde rent vs. vann og litt spyling.

Skrevet
hmm, småtips...

1. når du har fått av dynamo og den biten, vask motorblokka da før du tar av huset. Så slipper du å være redd for å få støv og slikt inn i åpningen + at får du brukt vann og avfetting er det lettere å få bort sand og støv som sikkert ligger i nederste hullet.

2. Servooljetanken har på min luftehull i toppen så når jeg la den til side kom noe ut.

3. Det står ikke noe moment på tis.spaghetti så jeg skrudde bare fast med en liten pipe uten å stramme sinnsykt.

4. Det er veldig lurt å legge boltene som fester huset sortert og skikkelig for det er litt fikl å få huset på plass. Bruk en lampe eller lommelykt så du ser hullene skruene skal inn i før du setter skruene i. Da er du sikker på at du har huset på rett plass

5. Den gamle pakningen kom ut i biter med meg, så et veldig smalt skrujern for å skrape ut restene kan være greit å ha.

Alt i alt ikke en vanskelig jobb, bare mye greie i veien og for min del skulle jeg nok ha skifta den slangen du allerede har kjøpt inn.

Inkludert en 10 minutts gåtur for å kjøpe en 19mm fastnøkkel brukte jeg litt over 4 timer, men jeg måtte vaske delene med papir og avfetting så det tok lang tid å gjøre det noenlunde rent vs. vann og litt spyling.

Takker for kjemper tips. :D. Demonterte du dekslet under motoren????

Skrevet

jeg har hatt det demontert lenge pga jeg har hatt problem med drivreim og ble dritlei av å krabbe under bilen for å ta det av og på. Lettest å få satt på slanger og slik på det radiatordekselet om det er borte uansett. Selv om det sikkert går når en har tatt bort luftfilterboksa.

Skrevet

Du trenger egentlig ikke mer enn det som står i den DIY som er linka til i tråden.

Kort sammendrag uten fancy bilder.

Jeg gjorde det i denne rekkefølgen sånn ca.

Koble fra batteriet

Skru opp litt lokket på oljefilterboksen slik at oljen der siger ned.

Ta ut luftfilterboks ( får så mye plass da )

Fjerna motorvifta og deksel rundt radiator for lett tilgang til rullehjul osv som må av for å løsne dynamo.

Løsne rullehjul (også toppfestet til dynamo)

Løsne strammeren for lettere se andre bolten som holder dynamo ( rett under dynamo omtrent

Før du løsner dynamo, løsne ledningen bak på denne ( 17 mm pipe og 14 mm på selve bolten )

Ta ut dynamo

Løsne de 2 13mm boltene som holder servopumpa ( denne henger fint på slangene )

Vask gjerne rent nå siden ingen åpning til motoren er åpent og dynamo er borte.

Løsne servooljetanken og flytt den til siden så den er ute av veien.

Skru igjen oljefilterhuset.

Løsne den

Løsne de 6 boltene som huset sitter i litt og litt ( jeg løsna i kryss slik at jeg ikke skapte skjev belastning)

Når du har løsna alle boltene, gi huset et forsiktig kakk slik at det løsner.

Ta galskapen ut av motorrommet og rengjør uten å fylle innvendig opp med drit og vær forsiktig

med den ventilen. Det vil komme bittelitt olje så legg på noe plastikk eller lignende om du er på betonggulv.

Gamlepakningen kan være sprø så mulig den kommer ut i småbiter og jeg brukte et ørlite skruhjern for å få den ut. Rengjør sporet og sett i ny pakning.

Sett lampe eller bruk lommelykt så du ser at du treffer rett når du setter huset tilbake på motorblokken.

Skru fast boltene ( fant ikke noe nm, men nok ikke sinnsykt hardt pga aluminium og ikke drepe pakningen + at boltene ikke er så tykke)

og så den glimrende setningen

skru sammen i sånn ca motsatt rekkefølge.

Jeg får dynamoen rimelig lett på plass om jeg monterer øverste hullet litt sånn at den er fast, men at jeg kan bevege den litt da nederste bolten er litt vrien å få på rett spor.

Skrevet
Til våren blir det litt sandblåsing og slikt for min del.

Har heldigvis garasja på jobben jeg kan gjøre litt småting som det her, men bilen kan ikke stå over natta.

Hei!

Hvordan er det med lekkasje etter bytting av pakning????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...