VassFEITEN Skrevet Februar 12, 2012 Skrevet Februar 12, 2012 Hei Jeg har sannsynligvis lekkasje i slavesylinderen på min e36 320i sedan (0 motstand i clutchpedalen etter at den hadde stått i ro i noen dager i kulden) Det jeg lurer på er om noen kunne hjulpet meg litt her for å få byttet denne. Jeg vet ikke hvor den sitter, og hvordan jeg skal gå frem. Jeg har forøvrig en 318is coupe delebil stående, kan jeg bruke sylinderen fra denne? Jeg har oppkjøring om en uke og det hadde da vert kjekt å fått til bilen til den tid. Takk for svar
marius.hj Skrevet Februar 12, 2012 Skrevet Februar 12, 2012 du må komme deg under bilen Slavesyl sitter på venstresida av girkassa, og er rimeli grei å bytte, men det kann være litt pes å få luftet clutch, så jeg annbefaler og bruke en bremselufter for å trykke veske inn i luftenippelen på slavesylinderen.
Steffos90 Skrevet Februar 12, 2012 Skrevet Februar 12, 2012 Eg byttet nettopp slavesylinder på min 320 E36 sedan. Det er en ganske grei jobb egentlig, du må jekke opp bilen, slavesylinderen ligger på venstre side på girkassen, Sett en klemme på slangen som går inn på slave syl, då renner ikke bremsevæsken ut å lettere å lufte! Skru ut 2 muttre med 10mm pipe og forlenger Skru av slangen, på med ny sylinder. så tar du av klemmen, så tar du en flaske og en slange som passer på lufte nippelen, er lurt å ha slangen helt i bunn i flasken ha litt bremsevæske oppi flasken for då suger den ikke luft! Så må du få med deg en hjelper som kan pumpe på clutch pedalen. løsne lufte nippelen så press inn pedalen å hold den inne så stenger du igjenn luftenippelen så åpne igjenn så pumpe inn pedalen. å husk å etter fylle bremsevæske!!(er samme beholder som bremsevæsken) gjør det et par ganger så skal luften vere ute;-) Håper det hjalp;-) Lykke til
VassFEITEN Skrevet Februar 12, 2012 Forfatter Skrevet Februar 12, 2012 Takk for gode og utfyllende svar. Jeg var nettopp ute og fant ganske fort sylinderen og fikk skrudd den av delebilen. Jeg får ta på å bytte sylinderen i morgen, håper den fra 318is passer på 320i. Luftingen fåregår vell på samme måte som bremsesystem så da skal jeg nok få til det også. Klemme på slangen var nok ikke så dumt nei... Får bruke det på 320 vertfall Takk igjen for svar, satser på å få gang på bilen igjen i morgen da
VassFEITEN Skrevet Februar 14, 2012 Forfatter Skrevet Februar 14, 2012 Jeg har fått på den nye sylinderen og luftet, så nå virker clutchen. Men jeg føler den var noe mykere å trykke inn enn før, men den virker alikevell. Hva kan jeg gjøre med det? Hvordan vet jeg om den clutcher nok?
Fliid Skrevet Februar 15, 2012 Skrevet Februar 15, 2012 Kan være at det ikke er likt delenummer på slavesylinderene eller at du komprimerer litt luft. Du vet at det er tilstrekkelig luftet når du ikke får luftbobler ut av luftenippelen. Egentlig er lufting en enmannsjobb. Men om du ikke har lufte verktøy så kan du gjøre prosessen på en litt annen måte enn hva BMW sier. Om du fyller bremesvæskereservoaret helt fult, slik at fu får fylt clutchreservoaret helt fult så kan du starte prosessen. Skru ut slavesylinderen, trykk stempelstangen i bunn og åpne luftenippelen (husk og ha luftenippelen opp og stempelstangen ned mot bakken. ) Steng så luftenippelen og slipp stempelstangen. Da går den ut av seg selv og den suger da til seg ren væske uten luftbobler. Repeter prosessen til det ikke kommer luftbobler ut av luftenippelen. Gjenta gjerne en gang til, etter at du mener det er fritt for luft, for og da få det bekreftet. Pass alltid på at det er godt med væske i reservoaret og at du alltid har stengt luftenippelen når du slipper stempelstangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå