RicoBergen Skrevet Februar 13, 2012 Skrevet Februar 13, 2012 Hei, jeg har nettopp kjøpt meg en ny bil. Når bilen går på tomgang og jeg ruser den, så kommer det en slags pipe/plystre lyd etter jeg slipper gassen. lyden varer ca noen sekund. Hører kun lyden når bilen står stille. Det er også en slags lav tikke-lyd hvis jeg hører godt etter i motorrommet. Noen som har en anelse på hva dette kan være eller har opplevd lignende? Hilsen Patrick
sveinis Skrevet Februar 13, 2012 Skrevet Februar 13, 2012 Plystringa du hører er nok turboen som "spinner seg ned". Ikke noe å bekymre seg for så lenge det ikke blir veldig høylydt.
RicoBergen Skrevet Februar 13, 2012 Forfatter Skrevet Februar 13, 2012 Plystringa du hører er nok turboen som "spinner seg ned". Ikke noe å bekymre seg for så lenge det ikke blir veldig høylydt. ok hva legger man i høylydt? men litt lyd er normalt altså? er det også normalt med litt tikking? høres ikke ut som typisk ventiltikking og øker ikke ved gasspådrag. takk for raskt svar.
[P][M][H] Skrevet Februar 13, 2012 Skrevet Februar 13, 2012 sånn som jeg har skjønt det så er det en tikkelyd i disse 525d motorene sammenlignet med andre. Hadde blant annet 3.0d X5 og den hadde ingen tikkelyd. Så da jeg kjøpte min 525D for noen måneder tilbake så gikk jeg rundt på verksteder for å høre fra dem om det var vanlig med den tikkelyden. Alle sa at det var helt vanlig. Men om du synes den er mer høylydt enn vanlig så kan jo du ta innvendig rens av motoren med noen omega produkter. Gjorde det på min 1.9TDi og da merket jeg forskjellen.
sveinis Skrevet Februar 13, 2012 Skrevet Februar 13, 2012 Plystringa du hører er nok turboen som "spinner seg ned". Ikke noe å bekymre seg for så lenge det ikke blir veldig høylydt. ok hva legger man i høylydt? men litt lyd er normalt altså? er det også normalt med litt tikking? høres ikke ut som typisk ventiltikking og øker ikke ved gasspådrag. takk for raskt svar. Med høylydt så mener jeg at det virkelig hyler under pådrag og vanlig kjøring, du hører det godt inne fra bilen mens du kjører. Da begynner turboen å synge på siste verset, antakelig. Har du skiftet veivhusfilteret på denne? Eller er det gjort tidligere? Hvis ikke bør det gjøres snarest for å forebygge et eventuelt turbohavari. Min 525d har gått 263000 km og hyler litt den også, så litt lyd må man regne med. Tikkinga er jeg ikke sikker på hva er, men har det i min motor også. Hadde ikke dette i 530d som jeg hadde tidligere. Forresten: velkommen til bimmers.no
RicoBergen Skrevet Februar 14, 2012 Forfatter Skrevet Februar 14, 2012 Plystringa du hører er nok turboen som "spinner seg ned". Ikke noe å bekymre seg for så lenge det ikke blir veldig høylydt. ok hva legger man i høylydt? men litt lyd er normalt altså? er det også normalt med litt tikking? høres ikke ut som typisk ventiltikking og øker ikke ved gasspådrag. takk for raskt svar. Med høylydt så mener jeg at det virkelig hyler under pådrag og vanlig kjøring, du hører det godt inne fra bilen mens du kjører. Da begynner turboen å synge på siste verset, antakelig. Har du skiftet veivhusfilteret på denne? Eller er det gjort tidligere? Hvis ikke bør det gjøres snarest for å forebygge et eventuelt turbohavari. Min 525d har gått 263000 km og hyler litt den også, så litt lyd må man regne med. Tikkinga er jeg ikke sikker på hva er, men har det i min motor også. Hadde ikke dette i 530d som jeg hadde tidligere. Forresten: velkommen til bimmers.no Takk for gode svar!! skal sjekke dette med veivhusfilteret er det fort gjort å bytte selv?
Thundercoil Skrevet Februar 14, 2012 Skrevet Februar 14, 2012 Spurte min far (som er mekaniker) om denne tikkingen forleden, og han sa bare "alle dieselbiler tikker litt". Jeg hadde plystring/susing på turboen også. Og litt "surklete" lyd med susingen i bakpotten. Min var røket. Hadde også tunet den hos TRF-Racing her på forumet, og fått på kat.fri-downpipe, så da ble lyden en smule høyere i motorrom og i bakpotten. Når jeg byttet turboen var det litt plystring i den også, så regner med det skal være sånn. Litt "spooling". Men det ble litt mindre "ulydete" om man kan kalle det for det. Så du må nok kjenne om det er slakk på turboen for å vite det sikkert. Plystring/susing kan jo også forekomme hvis det er noen lekkasjer i systemet (slanger på turbo, intercooler og opp til AGR-ventil osv.) Dette kan jo feilsøkes og trykktestes på verksted, samtidig som de sjekker etter slakk i turbo (dersom du ikke kan gjøre dette selv)
sveinis Skrevet Februar 14, 2012 Skrevet Februar 14, 2012 Å bytte veivhusfilter gjør du greit på en drøy halvtime. Selve byttet er veldig enkelt, men det litt kronglete med all plasten som må fjernes. På bildet her ser du hvor veivhusfilteret sitter (jeg har fjernet filteret her, men det sitter der du ser de to svarte feltene litt til venstre i bildet). Se flere bilder i tråden min: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=215995 Ellers finnes det sikkert en DIY her på forumet hvis du søker litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå