Gå til innhold

Vakuumpumpe samme som vannpumpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert noen som river seg i håret her nå.. men har søkt en del og finner ikke dette ut. gunnen til at jeg lurer at at jeg har en klakkelyd i motor.. trodde jo først at dette var slutten på registerkjedet. men kom over en video på youtube hvor lyden mer eller mindre stemmer overens med min..

Hva er en vakuumpumpe? er dette dyrt å bytte hvis den er roten til klakkinga?

Link til lyd youtubevideo:

Takk for svar :)

Skrevet

Vakuumpumpe og vannpumpe er ikke det samme, og det i filmen hørtes veeldig ut som registerlyd.

Noen ganger kan det holde å byttekjedestrammer, det er enkelt og billig (300kr ca for delen)

I litt verre tilfeller kan det dreie seg om defekt vanosenhet, dette kan avdekkes med å lytte med stetoskop.

Vet ikke hvor "handy" du er når det kommer til feilsøk/skruing?

Om du leverer bilen på merkeverksted vil de nok ikke bruke lang tid på å finne ut av det, da dette er en "vanlig" lyd på disse motorene.

Skrevet

Har akkurat byttet til den "nye" registerstrammeren. fikk beskjed om at kjedet hadde vært litt løst men at det var bedre nå.. hvor sitter vakuumpumpa på bilen da? og finner man delen på GS sine sider? her søkt etter den delen temmelig lenge nå..

Men du nevner lyd fra register? mener du at motoren er på vei til å rase ?

Skrevet

Denne videoen viser kanskje bedre samme klakkelyd som jeg har :S

Hva er egentlig funksjonen til vakuumpumpa?

føler at motoren klakker litt mer når den blir belastet: For eks vanlig start i lyskryss.. da hører man den lyden, og man hører en svak klakking når man åpner panseret.

Mens når man ruser motor uten at bilen står i gir, da hører man den ikke inne i cupeen ..

PLEASE HELP ME :shock:

Skrevet

Denne videoen viser kanskje bedre samme klakkelyd som jeg har :S

Hva er egentlig funksjonen til vakuumpumpa?

føler at motoren klakker litt mer når den blir belastet: For eks vanlig start i lyskryss.. da hører man den lyden, og man hører en svak klakking når man åpner panseret.

Mens når man ruser motor uten at bilen står i gir, da hører man den ikke inne i cupeen ..

PLEASE HELP ME :shock:

Vakuumpumpa står i bakkant av motoren og er drevet av eksos kammen.

Funksjonen til vakuumpumpa er å produsere vakuum til bla. bremsekraftforsterkeren.

Grunnen til at din bil har vakuumpumpe, er fordi den har valvetronic.

Med valvetronic vil bilen kjøre med gass-spjeldet i helt åpen stilling. Den regulerer løftehøyden på kammen ved hjelp av en exenteraksel for å gi motoren mer luft(jo mer gass du gir, jo mer luft må motoren ha). De fleste andre bensinmotorer bruker gass-spjeldet til å regulere mengde luft som slipper inn i motoren. Når gassspjeldet står helt åpent slik som det gjør på valvetronic, produserer ikke motoren vakuum i innsugsmanifolden, og trenger derfor en vakuumpumpe til å drive f.eks bremsekraftforsterker.

Når jeg sier registerlyd mener jeg ikke motorhavari, men en mulig begynnelse på registerhavari.

Har byttet flere vanosenheter pga lignende lyd, og disse feilene ble avslørt med stetoskop.

Om din feil skulle dreie seg om en slitt vakuumpumpe, vil du tydelig høre en mye høyere lyd om du plasserer stetoskopspissen i bakkant av motoren.

Skulle det dreie seg om vanosenhet vil du høre en mye høyere lyd med stetoskopspissen helt fremst på toppdekslet. Om det er innsugs eller avgass vanos som klakker vil du igjen avdekke med å sette stetoskopspissen på høyre og venstre side av toppdekselet, og lytte hvor det er mest "bråk".

Håper dette innlegget hjelper deg litt med feilsøkingen! :)

Edit:

Vakuumpumpa er nr 2 på bildet her: http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /21886.gif

Og har delenr: 11667542498

Skrevet

Tusen takk for oppklarende svar!! :) da er det vel bare å få bilen på en sjekk. trodde at hvis vanos raser er det enda mer metallkakling. men men, så hvor dyr vakuumpumpa var uansett! lite lystig :P

Skrevet
Tusen takk for oppklarende svar!! :) da er det vel bare å få bilen på en sjekk. trodde at hvis vanos raser er det enda mer metallkakling. men men, så hvor dyr vakuumpumpa var uansett! lite lystig :P

Ang vanoslydnivå spørs det litt hvor "langt" det har gått, blir ikke bedre med tiden om det er vanos det dreier seg om :P

Bare hyggelig å hjelpe! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...