GoldPearl_E30 Skrevet Februar 17, 2012 Skrevet Februar 17, 2012 Hei FolkensNoe artig å se folk svaret på slike spørsmål, de aller fleste svarene her var egentlig helt ute av kurs, men det er heller ikke lett å svare når man spør hva bruker dere... kanskje man burde spurt hva skal motoren ha av olje, da kan det tenkes at du har fått et annet svar. Jeg anbefaler at du bruker smørekartet til Castrol eller Mobil 1 så får du rett type olje, jeg anbefaler en tynn olje i stede for disse sirup oljene som er nevnt over. Innlegget til "Are" var eneste svaret som var innenfor blinken. Sorry, jeg glemte å skrive at jeg brukte d på min s14 turbo. Og ingen problemer me denne så langt!
GoldPearl_E30 Skrevet Februar 17, 2012 Skrevet Februar 17, 2012 Ja, vurderer å henge meg på den...! Er ikke rent få s14 og s50 motorer med lagerhavari rundt om, og mange av dem går med akkurat denne olja.. Selv den beste olja blir jo dårlig og mister effekten sin, uansett merke, hvis den blir brukt hardt og/eller lenge nok. Alt for mye folk rundt om som kjører me olja helt til rådelagera skriker etter oljebytte, å veivlagera ligger å skrangler! Men Edge 10w-60 til matlaging kunne jo være en idè
Morty999 Skrevet Februar 17, 2012 Skrevet Februar 17, 2012 og like bra som matolje Ja, vurderer å henge meg på den...! Er ikke rent få s14 og s50 motorer med lagerhavari rundt om, og mange av dem går med akkurat denne olja.. Godt å høre
Morty999 Skrevet Februar 17, 2012 Skrevet Februar 17, 2012 Ja, vurderer å henge meg på den...! Er ikke rent få s14 og s50 motorer med lagerhavari rundt om, og mange av dem går med akkurat denne olja.. Men Edge 10w-60 til matlaging kunne jo være en idè er ikke brukanes til det heller..
John Kr Skrevet Februar 17, 2012 Skrevet Februar 17, 2012 Ja, det er så maaaange meninger om olje at det er vanskelig å holde tråden i det hele. De aller fleste (mine erfaringer gjennom tidene) personene som har en mening om dette er basert på "at min motor går jo fint", nesten ingen har noe teknisk bakgrunn for å uttale seg om dette. Men når det er sagt så er all olje som selges i norge "olje", men det er ikke sikkert at denne oljen passer din bil, men det får du ikke svar på før du har kjørt "mange" km. Man kan samtidlig se at svært mange har motorhavarier som man ikke forstår hvorfor -- jeg har jo kjørt pent er blitt sagt... Ut i fra de forskjellige meningene om oljer så må jeg nesten si det slik at det er ikke rart at motorene havarerer. Derfor anbefaler jeg de aller fleste å benytte smørekartene som er lagt ut på nettet og finn din bil (motor) og kjøp olje etter dette. Vurder hvor du bor og velg en tynn olje. Bruk samtidlig viskositetskartet i din instruksjonsbok som vil hjelpe på veien videre. God kjøretur og god helg til dere alle.
takaasen Skrevet Februar 17, 2012 Forfatter Skrevet Februar 17, 2012 Ja, det er så maaaange meninger om olje at det er vanskelig å holde tråden i det hele. De aller fleste (mine erfaringer gjennom tidene) personene som har en mening om dette er basert på "at min motor går jo fint", nesten ingen har noe teknisk bakgrunn for å uttale seg om dette. Men når det er sagt så er all olje som selges i norge "olje", men det er ikke sikkert at denne oljen passer din bil, men det får du ikke svar på før du har kjørt "mange" km. Man kan samtidlig se at svært mange har motorhavarier som man ikke forstår hvorfor -- jeg har jo kjørt pent er blitt sagt... Ut i fra de forskjellige meningene om oljer så må jeg nesten si det slik at det er ikke rart at motorene havarerer. Derfor anbefaler jeg de aller fleste å benytte smørekartene som er lagt ut på nettet og finn din bil (motor) og kjøp olje etter dette. Vurder hvor du bor og velg en tynn olje. Bruk samtidlig viskositetskartet i din instruksjonsbok som vil hjelpe på veien videre. God kjøretur og god helg til dere alle. Når jeg skjekker min opp på smørekartet til castrol. Bil, altså E34 518i m43 94 mod så får jeg opp Castrol EDGE (FST) 0W-40, selfølgelig, den er dyres og nyest. Men det er ikke sikkert at denne passer til modifisert motor og når det er tiført turbo og skal kjøres en del hardere en den noen gang har tiltenkt. (doblig av hester og moment etc). Det er derfor jeg skriver denne tråden for å få vite hva folk kjører. Vet at det finnes mange tråder og råd når det kommert til valg ov oljer. Jeg kommer nok til å bruke den oljen jeg har kjøpt til oppstart og inkjøring men kommer til å bytte olje når det er gjort. Men takker for interessen for tråden.
T. Thøgersen Skrevet Februar 17, 2012 Skrevet Februar 17, 2012 Jeg vil tro at smørekarta ikke nødvendigvis har tatt med i beregning at motoren(-e) eventuelt blir turbokonvertert og kanskje bli stilt helt andre krav til enn en standard, urørt motor. Jeg for min del har brukt Mobil1 mineral og delsyntetisk på min M20 både som original sugemotor og turbokonvertert, og har ikke merka noe annet enn at det fungerer fint. Holder fint trykk både kald og varm, og normale temperaturer ved hard kjøring. Jeg tror ofte i slike tilfeller som trådstarter her tar opp, at hyppige oljebytter er mer vesentlig enn om olja heter Valvoline, Mobil eller Castrol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå