Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega av meg har en 2006 x3 2,0d med manuell gir. ca 190 000km.

Hin dagen la han merke til at bilen gikk dårlig, og satt den på verksted. Der fant de olje i intercooleren, og konstanterte med at turboen var gåen. Noe som for meg også virker sannsynlig. Verkstedet sendte bilen videre til Jæger, som har gitt ham et estimat på 50-70 000kr pga de må plukke ned hele motoren for å rengjøre den for koks etc. Det var visstnok vanlig på "de motorene der". Dette sa de uten noen spesiell form for gjennomgang av bilen.

Jeg har bedt kollegaen min om å få en diagnose på bilen først for å finne ut om det er noe mer enn turboen, eller noe annet som forårsaker det dårlige draget og olje i intercooleren. Det kan jo alltids være en sensor el. som kødder seg også.

Det jeg da lurer på, dersom han velger andre løsninger enn jæger som har tilbydt seg å plukker motoren i deler og vaske den for koks, så vil han jo framdeles ha en motor (enten sin egen eller en byttemotor) som ikke er rengjort for koks. Er dette virkelig et utbredt problem? Er det noe han bør tenke på og gjøre noe med? Jeg har vært innom tanken om swirlflapsene, da jeg syns å ha lest her inne at de er et problem i disse motorene også. Noe annet han bør gjøre med motoren samtidig?

Jeg fikk desverre ikke opp noen brukbare resultater når jeg søkte.

Skrevet

Dette er et problem med X3 2.0d.

Jeg har selv gjort jobben på en x3, og toppen må av for å renses.

Symptomene du forteller stemmer bra overens med koksproblemet, men det kan jo selvfølgelig være noe annet også.

Dersom motoren kokser pleier man å få opp en viss feilkode som jeg ikke husker i farta, men dette kan jeg finne ut hvis det trengs.

Synes dog den prisen var veldig stiv. Hele motoren må jo ikke demonteres i atomer.

Skrevet

Jeg syns også prisen var veldig stiv. Men vil ikke problemet komme tilbake med tid og stunder dersom man ikke går grundigere til verks? Finnes det koks i toppen, er det vel koks i bunndelen også, og det tar ikke så lang tid før kokset på nytt finner veien til turboen etc..

Skrevet

Det er i toppen hovedproblemet ligger. Tette kanaler og ventiler osv.

Nå finnes det også metoder for å forebygge koks da.

Vi pleier bare å sende toppen til rens. Det har ikke vært noe problemer med det i ettertid.

Skrevet

Ok. Hvilke firmaer bruker du til å rense toppen? Og hvor mye må demonteres på forhånd? Ca pris?

Takker for hjelp forresten.. :)

Skrevet

Oslo sylinderservice renser. Tar bare av løftere og litt sånn. Man trenger ikke å renske den helt før man leverer den.

Pris vet jeg ikke ettersom dette er gjennom jobben.

Skrevet
Oslo sylinderservice renser. Tar bare av løftere og litt sånn. Man trenger ikke å renske den helt før man leverer den.

Var noe sånt eg tenkte meg. Får ringe de på mandag.

Skrevet
Feilkode 3FF0 indikerer denne feilen.

Svært vanlig på X3 med M47TU motoren, altfor vanlig egentlig.. :P

3FF0 stemmer veldig bra. Kom på det når du sa det :)

Skrevet

Var noe sånt eg tenkte meg. Får ringe de på mandag.

Holder du til i Oslo?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...