Gå til innhold

Godkjenne e34 med turbo!

Jørgen-A
 Share

Anbefalte innlegg

• 1 month later...
bare jeg som har fått godkjent datasprut UTEN syklustest? :P

Det er ulik praksis rundt om, jeg har også sett svar å søknader som er godkjent der det står bruk av uorg motorstyring..

Jeg fikk godkjent søknad om og bruke vipec v44 i min e30 turbo, dette var ikke noe problem siden bilen var fra 1985 og ingen syklus test var påkrevd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

altså hvis eg tar utganspunkt i b10 biturbo med 360hk og 520nm.

og i tillegg så har eg hørt om 15% regel.

det vil da si at i tillegg til 360hk så kan eg ha effekt 15% over dette og likevel få det godkjent. samme gjelder med nm.

altså 360hkx1,15= 414hk

520nmx1.15= 598nm

er dette reelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså hvis eg tar utganspunkt i b10 biturbo med 360hk og 520nm.

og i tillegg så har eg hørt om 15% regel.

det vil da si at i tillegg til 360hk så kan eg ha effekt 15% over dette og likevel få det godkjent. samme gjelder med nm.

altså 360hkx1,15= 414hk

520nmx1.15= 598nm

er dette reelt?

Hvor står denne 15% regelen beskrevet? jeg bare spør for jeg ser mange snakker om den men jeg har selv aldri sett den :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

surfet litt på den regelen nå.

ser ut som den kun er ment som en sikkerhetsmargin på den typegodkjente effekten fra fabrikk. altså + eller - 15%. altså bilprodusentene har satt en "standard" effekt. men alle motorer er ikke like så derfor er den % regelen. hvis eg toket den rett

så hvis du feks i mitt tilfelle skulle godkjent en s62 med 400hk og 500nm. så blir det vel +- 15% på 400hk. og går vi på minus 15% så havner eg på 340hk. +15% havner vi på 460hk.

det KAN jo evnt gå, men tviler egentlig. hmm tror eg skal hive inn en generell søknad og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...

Bumper denne tråden fordi E34 med turbo er gøy.

Sendte inn søknad for litt siden om turbo i min '90 535i for å se hva jeg fikk som svar. Dette er ikke noe jeg kan gjennomføre i nærmeste fremtid, men noe jeg har planer om å få gjort.

Kort fortalt er svaret mitt slik:

Må forholde meg til kjøretøyforskriften paragraf 1-4 pkt. 2 som gjaldt ved førstegangs reg.

"Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil det største motoralternativet kjøretøyet kunne leveres med fra fabrikk. Kjøretøyet må bygges teknisk lik modellen med denne motoren."

"Når det gjelder ombygging til Turbo motor, må denne tilfredstille avgasskravene som var gjeldene når kjøretøyet var registrert første gang (1990). Det må her legges fram dokumentasjon på at dette tilfredsstilles. Kjøretøyforskriften paragraf 25."

"Ved fremstilling av bilen for kontroll må det fremlegges dokumentasjon på motoreffekt, denne dokumentasjonen må da inneholde kjennemerke på kjøretøyet, ladetrykk og dreiemoment."

"Vi ønsker deg lykke til med prosjektet."

Fikk et langt og relativt utfyllende svar, virket forsåvidt positive.

Det eneste jeg er skeptisk til er jo da avgassen. Noen som vet hva de mener med å tilfredstille avgasskravene? Er det på tomgang, eller er det syklustesten alle frykter? På tomgang får man vel til mye magi med litt godvilje og etanol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...