Gå til innhold

Bjørn`s E39 Touring

bberg
 Share

Anbefalte innlegg

Her er en tråd om mitt lille prosjekt:

Bilen er en 98 523IAT som jeg har hatt i snart 2 år. Den var ikke helt strøken da jeg kjøpte den, og etter 2 år og over 50 000 km som arbeidsbil har den ikke blitt noe bedre. Dette er da noe som har plaget meg stadig mer og mer i og med at jeg er blitt meget glad i bilen (på tross av masse plagsomme e39`er feil..) Så for noen uker fikk jeg nok, satt vogna i garasjen og kjøpte en Opel Combo som kan ta seg av fremtidig mishandling. Fra nå av skal Bmw`en få det fredelig på sine gamle dager :)

Litt dårlig med bilder, ettersom dette er en "impuls tråd" grunnet vanskeligheter med å få sove:P

Men her er et fra da bilen ble parkert:

9th9j8vihji1502b3dnd.jpg

Planen i første omgang er som følger:

- Bytte alt som trengs av slitedeler etc

- Ta det som er av rust (bakluke og litt under dørene)

- M front og bakfanger

- Nye felger

- Foilere bilen blank hvit med sort tak ("karbonfiber"), foilere interiør lister i "karbonfiber"

- Gi skinnsetene en makeover og rense alle tepper

- Senk (ikke bestemt meg hvor lav den skal bli enda, men en god del ned skal den)

- Nye lykter med angeleyes

Planen var først å kjøre sorte felger med rød "kant", men fant aldri noen jeg ble helt fornøyd med. Så da kom jeg over et sett med GS X-line i 20" her på forumet til en grei pris, endte jeg opp med blank kant. I og med at jeg blir mer og mer fornøyd for hver gang jeg ser dem tror jeg ikke det var så dumt. Dim på dekka har jeg ikke helt bestemt meg for, men heller litt mot 235/30 fremme og 275/30 bak.

niuqdvo572onree1eclf.jpg

kt8oi95meg3njggiwp6b.jpg

2bi64rcczro9xxq2gl18.jpg

Noe av det jeg ser mest frem til og samtidig gruer meg til er Folien. Har aldri gjort noe lignende før og er meget spent på hvordan det vil bli. Etter å ha studert en haug videoer og lest forum opp og ned føler jeg meg imidlertidig noenlunde klar og har troen på at det blir bra. Brukte også lang tid på å velge folie, og valget falt til slutt på Oracal 970RA Gloss White. Dette skal etter hva jeg forstår være en helt grei foile med lang holdbarhet.

qo3chqdsr0c3zdxf3f5r.jpg

Har også kommet en del smågodt i posten de siste dagene, blandt annet "karbonfiber" nyrer, div emblemer osv etc. Får legge ut mer bilder snart.

Tips, ris/ros mottas med takk :P

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi 2:P Ja skal gjøre det selv, valgte folie over lakk ettersom jeg vært litt fascinert av dette en stund og klør etter å prøve selv. Har som skrevet tidligere studert dette en del på nettet, lest mye tråder ang dette samt pratet med folk som driver med det. Den hvite folien med div andre ting jeg trenger kommer litt over 4k, folie til taket har jeg ikke bestemt meg for hvilken type jeg skal bruke der enda, men blir vel litt penger der også.

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har blitt litt dårlig med updates i det siste da jeg har ventet på en del deler og hatt litt mangel på arbeidslyst, men har nå endelig kommet litt igang.

Fikk endelig lurt meg selv til å bytte "FSR" til viftemotoren, da denne har vært gåen en stund. Trang og irriterende jobb meen gikk seg nå til.

New vs old:

ylxqshlgu91yif8ebx87.jpg

Dørhåndtaket på førerdøren var ødelagt og måtte byttes. Ny på plass:

k1g4h884mk2brird2dfd.jpg

Panseret var lite pent med steinsprut rundt om samt 2 stygge bulker rundt nyrene:

ir3w3uddnaxj79jxwv0r.jpg

Etter en god del retting, sparkling og ikke minst pussing begynner det å ligne noe igjen:

vn9qrishf0ywbymar30w.jpg

Slapp selvfølgelig opp for tid så fikk ikke tatt hele panseret, men fikk nå grunnet der hvor stålet stedvis var nakent:

7q8t5rfoybob86mx8yjy.jpg

Kom et par kjekke ting i posten idag også:

Vinyl

h32nbpkva24pfpybd6w0_thumb.jpg

Komplett ny forstilling

dqr1xipbaxewmh1rhcqe_thumb.jpg

Ble forresten forandring i wrap planene, fikk en bedre pris på 3M matt hvit så gikk for den istedet. Litt spent på hvordan den vil ta seg ut i matt, men satser på at det skal bli bra :)

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens update:

Har lenge irritert meg over de flotte "tre" listene i interiøret, og idag ble jeg endelig kvitt dem:) Er egentlig ganske fornøyd med hvordan det ble med "carbon fiber".

Før:

svsxu5z9yy61v00ontzs.jpg

Etter:

wrm05vly6peadnpsko8w.jpg

Før:

fvvmsmfsf85xas5ns1kx.jpg

Etter:

o87iqyyc5rulpxtrdzdd.jpg

kykh2d5cg3eews7t72ve.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått gjort litt idag også, interiøret er nå ferdig foilert så nå mangler bare at jeg blir kvitt det stygge "tre" rattet. Kommer til å bestille noe lignende dette:

cimg3276y.jpg

Også fått grunnet ferdig panseret idag. Tror jeg må ha konstant kjørt rett bak en strøbil eller noe slikt, så sinnsykt med steinsprut det var på det:P

Anyways, ble nå ganske ok:

8a0n7h0m8p6yworj8taf.jpg

Planen er å få bilen klar til folie iløpet av neste uke, men det vil nå tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har glemt helt ut å ta bilder den siste tiden, men har nå fått gjort litt siden sist uansett. Holder på å gjøre bilen klar for folien, og det viste seg å være mer arbeid enn jeg forventet (håpet på).

Fant blant annet en del små bulker og dritt på ene framskjermen, så ble til at den ble rettet, pusset ned og lakket.

Dårlige bilder ettersom lysforholdene i garasjen ikke er helt optimale:P

fv3vx8bngho1mpwyk863.jpg

h6iv60c0eryz9ej9knzo.jpg

udllgadnnctp8qd3eyfr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...