Peak Skrevet Februar 21, 2012 Skrevet Februar 21, 2012 Bil ; e39 - 528ia Hei, var ute en liten tur igår og fikk opp denne beskjeden i OBC´en "lite kjølevæske", svingte innom og handlet en ferdigblannet jeg helte opp til maksfeltet. beskjeden ble borte. Samme ting skjedde idag, men var et litt lengre stykke unna noe sted å kjøpe kjølevæske så jeg tenkte at jeg må bare komme meg innom nærmeste bensinstasjon å fylle på igjen. Men det rakk jeg ikke før bilen ble glovarm og jeg fikk en ny melding opp på OBC´en "stopp bilen er for varm" jeg gjorde som forklart og stoppet, ventet et par timer til bilen var kald igjen og låste opp lufteskruen ved siden av ekspansjonstanken og hørte det seg litt luft ut. Deretter etterfylte jeg med kjølevæske. Tenkte det så var greit og lot bilen stå på litt på tomgang og den holdt seg på 90 grader, men så begynte jeg å kjøre, da var den glovarm igjen etter 1km. Fikk ikke beskjed om at jeg burde fylle på mer kjølevæske denne gangen, men bare at bilen hadde blitt for varm. Hva tenker dere rundt dette? Har ikke tid til å stå for lenge å holde på med dette, med tanke på å leite etter feilen flere steder, så om noen har et godt svar hadde jeg satt veldig stor pris på det. Syntes også motorlyden hørtes litt anderledes ut og kanskje litt mye eksos. Vet at mange av dere sikkert enkelt og greit har lyst til å si "toppakning" men nei, olja er sjekket. Og bilens motorkraft er helt lik. Er det termostat? Vannpumpe? Ooor? Moderatoredit (S.Hafsmo): Endret topic for å inkludere problemstilling og biltype.
Yahoo Skrevet Februar 21, 2012 Skrevet Februar 21, 2012 Når den går på tomgang, kjenner du om det er trykk på slangen ifra radiatoren da? Prøv å lufte systemet skikkelig også
Peak Skrevet Februar 21, 2012 Forfatter Skrevet Februar 21, 2012 Takker for svar! Tenkte ikke på der og da i å kjenne på slangen da bilen sto på tomgang, men må ta en nærmere titt på det i morgen, tenkte å kjøre en diagnose på den samtidig. Hvordan ville du ha luftet systemet?
Yahoo Skrevet Februar 21, 2012 Skrevet Februar 21, 2012 Gjør du rett i Du har vel en lufteskrue på ekspansjonstanken og en på termostathuset? (Med mindre du har åtteren) - Åpne lokket på ekspansjonstanken, la motoren gå på tomgang (Den bør ikke være for varm slik at det er trykk på systemet) - Skru ut lufteskruen på termostathuset og fyll frostveske til det begynner å renne ut. Steng lufteskruen. - Så skrur du ut lufteskruen på ekspansjonstanken og etterfyller veske til det begynner å renne ut. Så stenger du lufteskruen. - Repeter en gang for å være sikker : - ) For å å få ut all lufta bør du stå i en liten helling slik at du får opp fronten på bilen, men er til nød ikke nødvendig. Finnes mange måter å lufte på, men personlig så gjør jeg det enkelt og greit.
Yahoo Skrevet Februar 21, 2012 Skrevet Februar 21, 2012 Kan også sette på vifta i kupeen på full guffe for å få ut evt luft som går inn i kupeen. Fant også noen videoer på youtube til deg og
Peak Skrevet Februar 21, 2012 Forfatter Skrevet Februar 21, 2012 Kjempe kjekt Mix3rn! Da prøver jeg det! Med mindre jeg får opp noe helt annet på diagnosen. Sette pris på svarene! - Joachim
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå