Gå til innhold

Defekt veivsensor? Nødmodus på E39 523i

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en e39 523, den går dritt dårlig nå, og jeg tok en diagnose på den, og der popper veivsensor opp. hvis veivsensoren er ødelagt, da vil jo ikke bilen starte?

den kan gå i nødmodus(?), og da vil effekten forsvinne betydelig.

noen som vet hva som skal til for å fjerne denne "nødmodusen"?

Moderatoredit (S.Hafsmo): Endret topic for å inkludere spørsmål og biltype.

Skrevet

Hvilken årsmodell er bilen din? Hvis du har M52 vil den mest sannsynlig ikke starte pga veivføler nei. Har du M52TU så vil den starte men litt tregere og gå i nødmodus ja.

For å få vekk nødmodus må du bytte veivfølern. Skriv litt mer info om bilen neste gang :)

EDIT: Skal også nevnes at mange ganger så kommer veivføler opp selv når det er feil på kamfølern. Hvilket program brukte du?

Skrevet

Nei det er jo derfor du få nødmodus på bilen.

M52 var opp til 09\1998. Etter det kom M52TU og den fantes i B20, B25, og B28.

Din bil heter 523 men er en M52B25, 2.5 liter 170hk.

5 serie kom etter dette som 520, M52TUB20, 523 M52TUB25, og 528 M52TUB28.

Når neste generasjon kom i 2001 så ble alt erstattet med M54, og da ble det 520 2,2 M54, 525 M54B25 og 530 M54B30.

Skrevet

rengjør kontakter under innsug, hadde og veivsensor problemer på min, tok diagnose på bilen, det var feilmelding på den. så fant eg ut at eg sku prøv å rengjør kontakten, det funka det :)

Skrevet

Har den erfaring at e39 oppfører seg forskjellig når veivsensor ryker. Spørs hva som ryker kanskje? Fattern sin e39 ville ikke starte i det heletatt når veivsensor røk.

Men når min røk i høst, var den tungstartet, gikk normalt når den var kald. Men når den ble varm, fikk den etterhvert feilsignal og nøkket er par ganger. Så mistet den all kraft. Kunne også stoppe på tomgang. Da viste det seg at den hadde subbet borti viskosekoblinga, og slitt av en av ledningene.

Forresten, veivsensoren får du uorginal, til halve prisen.

Skrevet

Kan ikke si jeg har samme erfaring. Ja, godt mulig man kan være uheldig å få noen defekter. Men kjører nå på 4 året med uorg abs sensor, og 2 året med uorg kamsensor. Har og nylig bytta til uorg veivsensor. Og den funker enda.

Skrevet

får demontere og gjøre reint, også ser jeg på det da.. den har mest sannsynlig gått i nødmodus pga overtrykk i veivhuset når katalysatoren knuste

• 10 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...