Gå til innhold

Høyre xenon lys justere seg ikke. BMW E46


KalleCow
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har problemer med at høyre xenon lys ikke justere seg opp. Den fungere de fleste ganger og stiller seg inn riktig. Men noen ganger er den bare død. Den har også tildenser for å stille seg litt høy. Lysene på bilen er nydelig juster etter Eu kontroll.

Noen som har en ide om hva det kan være, nivåsensor framme/bak, balast?

Venstre lykt fungere perfekt :)

Bmw 320D E46

2000 model (136hk)

Takker hjertelig for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Prøver og ta oppigjen denne tråden.

Jeg har samme problem med høyre lyset ennå. Eneste nå er at den har låst seg høy posisjon. Når jeg starter bilen er det ikke tegn til liv på justeringen, mens venstre lys justere seg. Noen i ider om hva det kan være?

Snakket med en person på Gs bildere, han mente kanskje det kom at jeg hadde mye last i bilen. Jeg har en sub, så jeg mittstilte den i bilen uten at det hjalp. (lysene er justert inn etter eu kontroll, og da var suben i bilen)

Har og hørt rykter om at det kan være balasten i lykten, men den er vel svin dyr og bytte? 4000kr? er vel biligere og kjøpe nye lykter:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper som nevnt tidligere at det kan være motoren i lykten som tuller seg.

Det en høydeføler fremme og en bak. Da har det ingenting å si om en skeivfordeler vekten eller ikke.

Det kan også være styremodulen som trøbler seg, da denne har separat justering for høyre og venstre lykt:

http://wds.spaghetticoder.org/en/svg/sp ... .svg?m=e46

Du kan forsøke å løsne stikket til høyderegulatoren og se om du får målt noe spenning på dette.

Det er da dette stikket:

http://wds.spaghetticoder.org/en/zinfo/E46_EM81A.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykter styringen for lysene er en del av LCM (light controle module).

Sjekk med en liten lyspære om det kommer spenning ut, da et digitalt multimeter muligens ikke er kjapt nok til å få dette med seg.

Jeg vet ikke helt hvordan det er best å måle spenningen, da det er fire ledninger til høydejusteringen.

Kanskje best å sjekke på venstre lykt som fungerer først for å få en viss formening om hva en bør se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se under panseret om jeg finner regulatoren. Får prøve og måle i mellom de forskjelige lederene å så hva som er der. Også sammeligne med venstre siden. Ca 1/20 tilfeller justere høyre lyset seg nesten riktig. Så det kan være fornuftig at det er den modulen..

Takker for innspill!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jeg tror jeg har funnet løsningen på problemt!!

Jeg må si tusen takk for hjelpen Rekorden.

Jeg fant den kontakten du sende link til, løsnet den og så at det var litt skitt og støv i kontakten. Blåste den rein, og stressa som en tulling for å få den på klippsen igjen. Klarte det til slutt, og siden jeg gjorde det har lyset justert seg riktig vær kan jeg har startet bilen!!

Skulle trodd det var en gamel Nintendo man må blåse på ;P

Takker for hjelpen, må ha vært dårlig kontakt eller støv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bare flaks:)

Neida, det er litt for ofte at feilen er en liten bagatell, men virkelig vrien å finne.

Godt det ser ut til å ha løst seg.

Hvis problemet derimot skulle komme tilbake kan det hjelpe å rense kontakten med litt WD-40 eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Tipper som nevnt tidligere at det kan være motoren i lykten som tuller seg.

Det en høydeføler fremme og en bak. Da har det ingenting å si om en skeivfordeler vekten eller ikke.

Det kan også være styremodulen som trøbler seg, da denne har separat justering for høyre og venstre lykt:

http://wds.spaghetticoder.org/en/svg/sp ... .svg?m=e46

Du kan forsøke å løsne stikket til høyderegulatoren og se om du får målt noe spenning på dette.

Det er da dette stikket:

http://wds.spaghetticoder.org/en/zinfo/E46_EM81A.htm

Har samme problem med min E61 2005 at kun høyre lykt justerer seg, og venstre er i laveste posisjon hele tiden. Regner med det kan være samme opplegg, men jeg ble ikke klok på de linkene her. Regner med at denne kontakten sitter i nærheten av lykten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er spaghetticoder.org lagt ned, så linkene fungerer ikke lenger.

Som vist på vedlagt skjema, er det felles følere (B42 og B69) for styring av høyde på lys.

Lyskontrollmodulen (A3) styrer lyktene (E7 og E8) hver for seg.

Problemet ligger muligens i lyskontrollmodulen, men jeg ønsker helst å tro det er dårlig kontakt på lykten istedet.

Hvis du setter deg på huk foran bilen og får noen til å slå på tenningen, bør du høre/se høydejusteringen bevege seg.

Begynn gjerne med lykten du vet fungerer for å finne ut hva du skal høre/se etter.

Hvis du hører/ser bevegelser i lykten, kan det være et stag i høydejusteringen som er falt av/løsnet.

Jeg vet ikke om dette lar seg rette opp i på en enkel måte, men tror ikke det skal være så fryktelig vanskelig.

Hvis den ene lykten ikke reagerer i det hele tatt, kan det være feil på lyskontrollmodul, dårlig kontakt, ledningsbrudd eller defekt motor i lykten.

Begynn med å lytte/se etter bevegelse i lykten, deretter sjekk om det er eiret i kontakten på lykten.

 

 

 

post-47242-0-39951300-1397508181_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen, og takk for hjelp! Fikk en kamerat til å skru lysene av og på, og fant ut at motoren til venstre lykt også lagde lyd, men ikke justerte seg. Skrudde av dekselet til fjernlyset og rotet litt nedi der før den plutselig begynte å justere seg igjen. Så nå er nattekjøring en drøm igjen :))

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...