Jump to content

tenkt eå bygge om e39 min


kevin1982
 Share

Bygge om Bmw E39 528  

17 members have voted

  1. 1. Bygge om Bmw E39 528

    • Bygge om til M5
      9
    • Montere Ess kompressor
      8


Recommended Posts

Tenkt å montere Ess kompressor eller bygge om til M5.

blir det Ess har jeg veldig lyst å montere TS3. hvis m52b28 tåler 14/15psi.

noen tips om bygge m5 utenom å kappe ut hjulbrønden. og NEI jeg sender den ikke til SSP. de tar 280tusen å bygge om + de tar gamle delene i bilen og selger videre. da blir det veldig dyr.

også tar de 55-60.000,- + mva for å godkjenne ESS kompressor. så da går turen til Tyskland og godkjenner bilen sjøl. får mye moro for 60000kr

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Hei kevin1982.

Jeg liker planen men definitivt presse eller turbo!

Mulig du vet det men ettersom jeg skjønner har du 528 og på 6er utgavene er det tannstang mens V8 har styresnekke pga plass. Vet ikke om karroseriet må moddes på noen måte pga det men forskjellen ligger der og at V8 har alu-skåler i fjærbeina. Kanskje en fordel å bygge på 535 om du fortsetter på M5 planene?

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Hei kevin1982.

Jeg liker planen men definitivt presse eller turbo!

Mulig du vet det men ettersom jeg skjønner har du 528 og på 6er utgavene er det tannstang mens V8 har styresnekke pga plass. Vet ikke om karroseriet må moddes på noen måte pga det men forskjellen ligger der og at V8 har alu-skåler i fjærbeina. Kanskje en fordel å bygge på 535 om du fortsetter på M5 planene?

jeg har vært i kontakt med flere som Schmidemann, SS Performance + googlet rundt. og er bare hjulbrønden som må kappet. Schmidmann hadde kit til å gjøra dette. ellers flyttet de bare over alle delene fra en BMW M5.

jeg sitter også å tenker på noe med 6ern. pga M5 er en tung og veldig tørst bil. hadde vært veldig moro å fått 400+ heter ut av M52B28 med hjelp av kompressor og bytte litt snacks inni motoren...

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Jeg var litt usikker,,, M5'en er jo også eneste uten reselrv-hjul brønn. Men det du sier er at om du er litt aktiv med vinkelsliperen passer V8'eren som støpt :D

tung og veldig tørst bil
Akkurat den skjønte ikke jeg.... Bør vel neppe ligge over 0.8 på lang med manuell men jeg vet mange sier 520/523 er oppe i 1.1-1.3 i byn med automat.
400+
Er det ikke rundt 270-280 grunn-oppsett på pressa? Ellers tenker jeg som deg, går du får 6'er er det vel kun innmat i motoren og fantasi som setter grenser.... Go For It :D
Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Hei kevin1982.

Jeg liker planen men definitivt presse eller turbo!

Mulig du vet det men ettersom jeg skjønner har du 528 og på 6er utgavene er det tannstang mens V8 har styresnekke pga plass. Vet ikke om karroseriet må moddes på noen måte pga det men forskjellen ligger der og at V8 har alu-skåler i fjærbeina. Kanskje en fordel å bygge på 535 om du fortsetter på M5 planene?

Bare å bytte over deler, trenger ikke moddes i karosseriet, bortsett fra hjulbrønnen.

Derfor man kjøper en komplett M5 delebil, så har du alle deler en trenger.

M5 bruker rundt 1.2 - 1.4 på blanda kjøring, ikke så veldig ille i forhold til en 530 f. eks. med presse.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Jeg var litt usikker,,, M5'en er jo også eneste uten reselrv-hjul brønn. Men det du sier er at om du er litt aktiv med vinkelsliperen passer V8'eren som støpt :D

tung og veldig tørst bil
Akkurat den skjønte ikke jeg.... Bør vel neppe ligge over 0.8 på lang med manuell men jeg vet mange sier 520/523 er oppe i 1.1-1.3 i byn med automat.
400+
Er det ikke rundt 270-280 grunn-oppsett på pressa? Ellers tenker jeg som deg, går du får 6'er er det vel kun innmat i motoren og fantasi som setter grenser.... Go For It :D

er en her inne på forumet som kjører 14-15psi på sin 530. 0g mener han har 450 på sin E39 530. Så da håpet jeg også på at M52B28 tålte 14-15psi og hadde rundt 400hk. eller tåler M54b30 mer enn min 2,8???? Hvis jeg satte på smidde råder, stempler, veiv etc etc.... da bør vel gå ann å skru opp kompressen til 14-15psi...

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Hei kevin1982.

Jeg liker planen men definitivt presse eller turbo!

Mulig du vet det men ettersom jeg skjønner har du 528 og på 6er utgavene er det tannstang mens V8 har styresnekke pga plass. Vet ikke om karroseriet må moddes på noen måte pga det men forskjellen ligger der og at V8 har alu-skåler i fjærbeina. Kanskje en fordel å bygge på 535 om du fortsetter på M5 planene?

Bare å bytte over deler, trenger ikke moddes i karosseriet, bortsett fra hjulbrønnen.

Derfor man kjøper en komplett M5 delebil, så har du alle deler en trenger.

M5 bruker rundt 1.2 - 1.4 på blanda kjøring, ikke så veldig ille i forhold til en 530 f. eks. med presse.

min ligger på 1,1 på by kjøring. Har målt helt ned i 0,55 på landevei:) med automat:) Går billigere med presse enn som sugemotor..

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Hei kevin1982.

Jeg liker planen men definitivt presse eller turbo!

Mulig du vet det men ettersom jeg skjønner har du 528 og på 6er utgavene er det tannstang mens V8 har styresnekke pga plass. Vet ikke om karroseriet må moddes på noen måte pga det men forskjellen ligger der og at V8 har alu-skåler i fjærbeina. Kanskje en fordel å bygge på 535 om du fortsetter på M5 planene?

Bare å bytte over deler, trenger ikke moddes i karosseriet, bortsett fra hjulbrønnen.

Derfor man kjøper en komplett M5 delebil, så har du alle deler en trenger.

M5 bruker rundt 1.2 - 1.4 på blanda kjøring, ikke så veldig ille i forhold til en 530 f. eks. med presse.

min ligger på 1,1 på by kjøring. Har målt helt ned i 0,55 på landevei:) med automat:) Går billigere med presse enn som sugemotor..

Jeg også har en teori på det. men jeg har også lyst å få TS3 og rundt 400HK på M52B28 motor. men jeg vet ikke om motoren takler det.

Link to comment
Share on other sites

tipper den fint takler av 400 hk. om det gjøres skikkelig. Ess kan sikkert sette sammen et kit med det du trenger samt omprogramere ecu for deg, men tenker meg det blir å koste deg rundt 90 000 for alt.. Billigere å bygge M5 da...

Link to comment
Share on other sites

tipper den fint takler av 400 hk. om det gjøres skikkelig. Ess kan sikkert sette sammen et kit med det du trenger samt omprogramere ecu for deg, men tenker meg det blir å koste deg rundt 90 000 for alt.. Billigere å bygge M5 da...

Mye mulig. Tenkte innmaten i motoren bygger jeg sjøl. Cosworte deler... Og ess kompressor

Link to comment
Share on other sites

Bare å bytte over deler, trenger ikke moddes i karosseriet, bortsett fra hjulbrønnen.

Derfor man kjøper en komplett M5 delebil, så har du alle deler en trenger.

Finnes det noen papirer noe sted på at det kun er hjulbrønnen som er annerledes ?

Vet at det bare er det, men må nesten ha det skriftlig hvis man skal ha noe godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Bare å bytte over deler, trenger ikke moddes i karosseriet, bortsett fra hjulbrønnen.

Derfor man kjøper en komplett M5 delebil, så har du alle deler en trenger.

Finnes det noen papirer noe sted på at det kun er hjulbrønnen som er annerledes ?

Vet at det bare er det, men må nesten ha det skriftlig hvis man skal ha noe godkjent.

Jeg har forhørt meg med ssp og schmidmann. Begge drive å bygger om BMW. Regner med de vet hva de snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit, men hos biltilsynet må man dokumentere at karroseriet tåler effekten, og når de har forskjellig delenr må man ha noen andre papirer som evt. sier hva som er forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit, men hos biltilsynet må man dokumentere at karroseriet tåler effekten, og når de har forskjellig delenr må man ha noen andre papirer som evt. sier hva som er forskjellig.

Når jeg godkjente bilen min fra 520 til 528 så fikk jeg tak i papirer som beviser at 520 er samma karosseri som 540 bruker. og når jeg spurte BT om hva som var forskjell på 540 og M5. fikk jeg svar at. hadde M5 hatt hujl brønd så hadde jeg kunne bygget om til M5 med de papirene jeg har nå. og at er bare hjulbrønden som er forskjell. resten er likt.

men understell, driv linjer, bremser, forstilling og bakstillig er forsterket.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...