sufii Skrevet Mars 3, 2012 Skrevet Mars 3, 2012 Ja, nå tror jeg det er på tide å bytte veivhusventilasjonen min, dro ut peilepinnen og prøvde å høre i peilepinne hullet og da hørte jeg klare slurke/boble lyder. Det tyder vel på at veivhusventilasjonen er tett? Men hvilke symptomer har man dersom denne ikke fungerer optimalt? Og er vel kanskje ikke så lurt å bytte ut den med en brukt en?
terjehe Skrevet Mars 3, 2012 Skrevet Mars 3, 2012 hei bmw anbefaler å skifte veivus vent hver ca. 100000km. spesielt på bensinmotorene har folk en tendens til å la det være. det som skjer da er at det danner seg høyt overtrykk i motor, noe som kan resultere i at bla. toppdekselpakn. blåser og oljen spruter ut i motorrom. er du uheldig lander det på eksos manifold og tar fyr. (ikke for å skremme altså) de har også en lei tendens til å fryse tette om vinteren, noe som resulterer i startproblemer. På bensinmotorene bør en bytte peilerør og div. vaccumslanger i tillegg, sjekk med bmw, de vet hva du skal ha )
oleo Skrevet Mars 3, 2012 Skrevet Mars 3, 2012 Surklelyd er vist helt normalt. Skru av oljelokket og lytt... Hvis der kommer plystrelyder fra veivhuset så har du god indikasjon på tett ventil.
sufii Skrevet Mars 3, 2012 Forfatter Skrevet Mars 3, 2012 Det er det ja? Har prøvd å lytte fra oljepåfyllingslokket før, men da har jeg ikke hørt noe. Skal prøve igjen. Takk for svar
gullsakar Skrevet Mars 3, 2012 Skrevet Mars 3, 2012 Jeg kan nesten garantere at du får opp motorlampe i dash før olja spruter og bilen tar fyr som noen nevner.. Ingen dum ide og bytte men ikke vær redd for at motoren brenner vekk.. I tillegg kunne du søkt deg frem til mye om dette i forumet selv om det er gøy å lage nye egne tråder..
Mikael-B Skrevet Mars 3, 2012 Skrevet Mars 3, 2012 Jeg kan nesten garantere at du får opp motorlampe i dash før olja spruter og bilen tar fyr som noen nevner.. Ingen dum ide og bytte men ikke vær redd for at motoren brenner vekk.. I tillegg kunne du søkt deg frem til mye om dette i forumet selv om det er gøy å lage nye egne tråder.. Hvorfor ska motorlampa lyse? En kamerat kjøpte en bil som hadde tatt fyr i motorrommet pga. sprengt toppdekselpakning og olje som spruta på manifold. Der var det ingen lampe eller feilkode som kom opp.
sufii Skrevet Mars 3, 2012 Forfatter Skrevet Mars 3, 2012 Mye rart som kan skje. Men får håpe på at jeg mest sannsynlig slipper det problemet. Men hva er oppgaven til veivhusventilasjonen? Vet at det er mye annet om det, kanskje litt dumt at jeg lager en egen tråd, men skader jo ingen. Takk for gode svar. Hvilke deler må jeg kjøpe inn for å bytte til nye?
Bimma /// Skrevet Mars 3, 2012 Skrevet Mars 3, 2012 Lurt på og skifte denne sjøl , så hiver meg på her
tordah Skrevet Mars 3, 2012 Skrevet Mars 3, 2012 Spruta masse olje på manifolden min når motoren min raste. Det begynte å brenne, men slukket igjen noen sekunder etter
sufii Skrevet Mars 3, 2012 Forfatter Skrevet Mars 3, 2012 Tordah, nå må du slutte å skremme oss andre som har tett veivhusvent. Kjøper inn delene og prøver å bytte denne selv. Er bare rett frem? Skru av det gamle, og skru på det nye?
Mikael-B Skrevet Mars 3, 2012 Skrevet Mars 3, 2012 Ganske lett å bytte det, bare veeeeldig trangt med mindre du skrur av innsuget. Husk å kjøpe begge slanger og aller helst peilepinnerør hvis det er stjerneformet på enden.
sufii Skrevet Mars 3, 2012 Forfatter Skrevet Mars 3, 2012 Tror jeg kjøper nytt peilepinnerør , og de to rørene. Også må jeg jo ha ventilen. Men hvilken oppgave har veivhusventilasjonen?
Mikael-B Skrevet Mars 3, 2012 Skrevet Mars 3, 2012 Den skal trekke ut uforbrent bensin, olje osv. som har på en eller annen måte kommet seg forbi forbrenningsprosessen, og sende det tilbake til innsuget for videre forbrenning. Istedefor å forurense olja. En ekstra måte å sjekke om den er gåen eller tett, er å ta en bit plastfolie, skru av lokket til oljepåfyllinga, og legge plastfolien over. Blir den sugd kun litt ned, skal ventilen være i orden. Blir den sugd langt ned, er ventilen gåen. Peak reagerte på dette 1
sufii Skrevet Mars 3, 2012 Forfatter Skrevet Mars 3, 2012 Takk for utrolig godt svar. Men da skal jeg prøve det. http://www.ebay.com/itm/BMW-E36-E39-528 ... 3946wt_956 Dumt å kjøpe denne fra ebay? Står at den er til E36, men er samme delenr på veivhusventilasjonen på min e39 m52b25.
gullsakar Skrevet Mars 4, 2012 Skrevet Mars 4, 2012 Jeg kan nesten garantere at du får opp motorlampe i dash før olja spruter og bilen tar fyr som noen nevner.. Ingen dum ide og bytte men ikke vær redd for at motoren brenner vekk.. I tillegg kunne du søkt deg frem til mye om dette i forumet selv om det er gøy å lage nye egne tråder.. Hvorfor ska motorlampa lyse? En kamerat kjøpte en bil som hadde tatt fyr i motorrommet pga. sprengt toppdekselpakning og olje som spruta på manifold. Der var det ingen lampe eller feilkode som kom opp. da jeg forhørte meg om dette til en som jobber mye med bmw sa han at det vil komme opp motorlampe hvis det blir overtrykk i motoren.. som kan skje ved tett veihusventil.. syntes det ville vært veldig rart om man ikke merker noe før det er gått så langt at oljespruten står.. men driver man kjøring feks på bane med ekstrem belastning så er jeg med på det.. men men sikkert ingen fasit her.. en annen ting som gjør det lurt å bytte er at ved veldig kald vinter kan oljedampen i ventil og rør fryse og ting kan sprekke å suge falsk luft.. Sufii, sjekk denne filmen (3 deler) dette er m54 motor men helt lik prosess som på din motor.. bør være en overkommelig jobb..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå