Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Turboplaner er lagt til side inntil videre. Tenker at det blir litt mer volum i første omgang.

Er det noen av dere som vet om svinghjulet på V8 (M62B44) er mye forskjellig mellom automat og manuell girkasse? Har motor med svinghjul fra automat og vil montere clutch og manuell kasse. Må jeg da ha nytt svinghjul eller kan jeg, med eventuell bearbeiding, bruke svinghjulet som står på?

Tar gjerne imot tips og erfaringer fra folk som har brukt V8'n i sine prosjekt.

• 2 weeks later...
Skrevet

Automat har ikke svinghjul, har bare en startkrans som er bolta i konverteren.

Svinghjula fra de med manuell er todelt, og de er ikke helt bra.

De originale klutsjene holder heller ikke noe særlig, mange som har vært plaga både på 540 og M5.

dliteknik.se har svinghjul til deg. Hvis du kjøper det som er for 765 trykkplate så kan du kjøre drifting med vanlig lamell i årevis, sinter er unødvendig. :)

Skrevet

De originale klutsjene holder heller ikke noe særlig, mange som har vært plaga både på 540 og M5.

dliteknik.se har svinghjul til deg. Hvis du kjøper det som er for 765 trykkplate så kan du kjøre drifting med vanlig lamell i årevis, sinter er unødvendig. :)

Fant ut at det kun er en startkrans på automatkassen ja, men hadde ikke oppdatert. :) Så litt inne på DLI teknik og har nok mer tro på et enkelmasse svinghjul og kraftigere trykkplate som du sier Joachim. Er vel på jakt etter en manuell V8 girkasse som passer bolt-on også. tenkte først om jeg kunne bruke girkassen fra bilen, det er vel en Getrag 260 eller noe slikt, og jukse det til. Men det vil jo ikke bli holdbart i lengden.

Ser ikke helt for meg at jeg klarer å få inn motoren med ny girkasse, svinghjul og clutch før denne sesongen da verken tid eller økonomi strekker til ombygginene som må gjøres. Satser da heller på å bygge skikkelig og være klar til neste sesong. Kan jo begynne med motoren i sommer og vente med å sette vinkelsliperen i bilen før til høsten slik at jeg får kjørt noen runder på bane med orginalmotoren (-men så surt det vil bli å ha i bakhodet at det står en V8 i garasjen og venter) i år også.

Skrevet

Utdrag fra tråden: BMW E36 V8 Gatebil

Inspirerende tråd! Håper virkelig at du beholder og fullfører prosjektet med tiden.

Er glad jeg ikke har planer om å godkjenne min E36 når jeg får inn V8'n.

Lurer på: -er dette triggerhjulet orginalt? På min M62B44 står triggerhjulet bak på startkransen og det er ikke ideelt når jeg vil ha på svinghjul og manuell kasse.

[ Bilde ]

Tror M60 har trigger på svingningsdemperen, mens M62 har på svinghjulet! Går an å bruke registerdeksel og svingningsdemper fra M60 på M62 tror jeg :P Evt så får du dreie sliteflate til clutchen å bolte fast på flexplata fra automaten.. Eller kjøpe nytt svinghjul 8)

Tror dere at denne løsningen med å dreie sliteflate til clutchen å bolte fast på flexplata fra automaten vil være en gjennomførbar løsning? Da kan jeg kanskje klare å montere orginalkassen på en slik midlertidig løsning. Har jo en automatkasse å ta kappe hus fra og sveise om på den orginale (men må sikkert ha noe hjelp med planing og sveising da - slik at det blir rett).

Det beste er nok i lengden nytt bolt-on enkelmasse svinghjul og manuell V8-kasse. Men kan jeg få til noe rimeligere for å få prøvd ut bilen med V8.

Andre ting som jeg forventer å måtte gjøre noe med for å få inn motoren:

- Flytte torpedovegg inntil ca. 350mm bakover og bygge om tunell. Forhåpentligvis kan jeg klare å beholde bremsekraftforsterkeren i en flyttet torpedovegg.

- Lage nye motorfester og girkassefester.

- Koble opp all elektronikk mot motor og bil.

- Lage ny eksos (enten dobbel 2,5" med X-rør eller enkel 3").

- Bygge om rattstamme.

- Håper å slippe unna å bygge ny bunnpanne og i det minste at jeg ikke trenger å bygge om oljepumpen, bare feste den godt - da jeg har hørt at de har en tendens til å "skru seg løs" over tid.

Er det noe stort jeg har glemt nå?

Skrevet

Svänghjul

Artikelnr: DLI-061131-765

Beskrivning:

Modell:

540i: 92-96

740i: 93-96

Motor: 4,0/4,4l 8cyl 32v

M60B40, M62B44

Koppling: Sachs "765" (S38B36) 240mm

Vikt: ~7kg

Notering: anpassad för ~8mm lamell. Utan 60-2 trigger.

Lagerstatus: Lagervara

Pris: 5190 kr

Så langt jeg kan se er dette svinghjulet uten 60-2 trigger og da kan jeg vel ikke bruke det helt uten videre?

• 2 weeks later...
Skrevet

Er nå på jakt etter koblingsskjema for motorens ledningsnett slik at jeg kan begynne å koble opp det som trengs.

Tror jeg har det meste elektrisk; fra orginal nøkkel, EWS boks m/antenne, motor og hjerner. Får se om jeg har alle nødvendige sensorer.

Må også finne på noe med girkasse og clutch. Men først vil jeg ha motoren til å starte i benk. Deretter kan jeg tenke på montering i bil, men regner ikke med at dette blir gjort før denne sesongen. Holder jo på med å pusse opp hus også - det tar tid folkens!

• 3 weeks later...
Skrevet

Det er vel på høy tid å komme med noen bilder av motoren som skal inn i bilen til høsten/vinteren.

Det er snakk om en M62B44 (V8, 4,4 liter, 32 ventiler)

mg79td4nw7wqz7iskfq5.jpg

Trenger helt klart en motorvask og gjennomgang i sommer.

in5w9wylp9szur48xqxl.jpg

Motoren er hentet fra en 740 med automatkasse og da må jeg bygge om til svinghjul og manuellkasse. Etter tips ser jeg på muligheten for å bolte en adapterplate for clutchen til flexplaten og bruke startkransen med triggerhjulet.

3r463pusihju26odrqbb.jpg

Fikk en genial vogn fra en kollega - perfekt til å flytte V8 med.

xz7e4e1mtb28lgxjohz3.jpg

Grunnen til at jeg venter med å prøve å få inn motoren til høsten er at jeg vil kjøre på et par treff i sommer og for å være sikkert på at jeg har bil som starter velger jeg å kjøre med M50'n (150hk / 190nm) en sesong til. Noe surt å vite at V8'n (286hk / 420nm) står der og venter, men det får jeg leve med.

• 3 weeks later...
Skrevet

Gjør en liten innspurt mot neste banekjøring. Har bestilt noe jeg fant ut at jeg trengte sist jeg var på bane. Skal nok bli noe bedre å kjøre enn i orginialt sete med 3 pkt. seler.

Bøttestol, feste og belter:

rzhn3615ned0c68zt24p.jpg

nkld603k0vr8ig782vfx.jpg

efhdxqdwjer8l4n6fcxf.jpg

Hydraulisk håndbrekk og Sellholm-ventil:

pvbiuwuaox0ywfp7yr6l.jpg

gc7f3maa8y8r8nps71ms.jpg

Anbefalt oppkobling av Sellholm-ventilen:

bor8raqhemq7jqyojbqe.jpg

Skrevet

Har en "klakkelyd" omkring diffen en plass når jeg trår inn/slipper ut clutchen i krypefart. Trodde først at dette var en knekt bolt i fremre innfesting av diffen, men den er helt i orden. Hva kan dette da være?

• 4 weeks later...
Skrevet
Blir lett å kjenn igjen bilen din på acr :D

Skal vel ikke være mulig å ta feil (på godt og vondt).

Har selv planer om å bygge e36 drifter så her skal det følges med;) blir spennende å se hvordan denne funker med org motor nå til helga på acr;)

Med utgangspunkt i en 325i (eller M3) har du straks noe mer effekt til rådighet, men 320'n fungerte fint i fjor og jeg håper den vil gjøre det i år også. Det er nok bare føreren det står på her. Føler at siste svingen før langstrekken går greit, men ellers har jeg ikke satset hardt nok. Handlet inn hydr. håndbrekk, men det er ikke montert da jeg ikke ville risikere at jeg manglet bremser og ikke fikk kjørt. Skulle gjerne hatt det til hjelp i inngangen av noen svinger.

Har lastet opp bilen og er klar for å starte på turen nordover i morgen tidlig.

67ony0ncl17jqr1ugyii.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...