Gå til innhold

Hvor mye billån har dere?

Share

Anbefalte innlegg

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt OT men hva er sjansen for å få billån på rundt 200.000-250.000 hvis man har feks 50.000,- egenandel? Ta med i beregningen at man tjener rundt 350.000 brutto og ikke har mer enn 7-8000,- i mnd i levekostnader og er ca 20-21.

Litt redd for å gå i banken ja.

Spørs jo helt hvilken bil du skal ha. Kan kjøpe bil til 250.000kr uten en eneste krone i egenkapital også... men da er bilen en 2011-2012 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rublings:

Det kommer vel mye an på årsmodell på bilen. Om den er såpass ny at de kan ta pant i bilen bør det gå greit. Vanligvis er det vel 10 eller 12 år bankene går ut fra, dvs at en 6 år gammel bil kan du låne over 6 år til (6+6=12), en 2 år gammel bil kan du låne over 10 år til osv. Så lenge du har fast trygg jobb ser jeg ikke for meg at de skal henge seg opp i om du har hatt den lenge eller ikke. Selvsagt kan man ikke forvente at en 21-åring har hatt jobb i 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rublings: Det bør gå helt fint det :)

Og hvor lenge bør man ha jobbet med en slik inntekt før det går fint tror du? Starter i ny jobb nå i slutten av mars, vært arbeidsledig siden slutten av november. Eneste inntekt har vært småpenger fra Nav mens jeg har tatt nødvendige kurs for min neste jobb.

Det er dette jeg i utgangspunktet er litt bekymret for. Jeg bor fortsatt hjemme og skal ikke flytte ut før neste sommer igjen. Regner med å ha nok egenandel rundt årsskiftet. Vil banken se på hvor lenge jeg har vært i min jobb, eller er det bare hvor mye jeg tjener når jeg søker?

Edit: Levekostnadene regnet jeg ut ifra når jeg har flyttet ut. P.d.d. og frem til neste sommer har jeg nesten ingen levekostnader.

Du bør nok ha fast jobb først, ja. Da skal det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men hva er sjansen for å få billån på rundt 200.000-250.000 hvis man har feks 50.000,- egenandel? Ta med i beregningen at man tjener rundt 350.000 brutto og ikke har mer enn 7-8000,- i mnd i levekostnader og er ca 20-21.

Litt redd for å gå i banken ja.

Bruk kalkulatoren på banken sine hjemmesider, så ser du hva det vil koste i måneden. Utifra det du skisserer her, så kan jeg ikke se at banken skal ha noen problemer med å gi deg et billån.

75% finansiering fra banken sin side vil også gi deg en bedre rente. Bil til 200k og 50k i egenkapital er god stemning hos de fleste.

De fleste banker stiller også krav til at bilens alder og løpetiden på lånet ikke kan overstige 10 år eller noe lignende.

Og som de andre sier, så er nok fast jobb et krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i hovedsak sett på nyere biler da jeg mente å ha hørt om en slik "12-års regel" før ja. 06-07 Z4, 08-09 120d og lignende. Så en stund på en S2000 men fant ut at den var 12 år i 2013, og da blir det jo vanskelig :)

Skiller de på typen bil også? Regner ikke med det, men vet jo ikke med bankene.

Utifra det jeg ser her så virker det som det er god sjanse for å få lån, og det er jo betryggende. Da var det bare den fullkaskoen igjen :lol:

Noen som har noe formening om hvor fornuftig det er å ta 200.000,- i billån for en 20/21 år gammel ungdom uten leilighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på samme alder som deg, og jeg ville ikke tatt opp lån på bil på rundt 200k. Jeg har vurdert det mange ganger, men ser ikke helt poenget. Du får utrolig mye bil for under 100k. Selv syns jeg det er morro med gamle biler, man kan lære seg og skru, samt at man ikke trenger å være så utrolig redd for bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på samme alder som deg, og jeg ville ikke tatt opp lån på bil på rundt 200k. Jeg har vurdert det mange ganger, men ser ikke helt poenget. Du får utrolig mye bil for under 100k. Selv syns jeg det er morro med gamle biler, man kan lære seg og skru, samt at man ikke trenger å være så utrolig redd for bilen.

Har jobbet i BOS-konsernet i nesten 3 år, så det er ikke skruingen som er problemet :wink:

Det er bare noe med å ha en nyere bil. Interiøret, sikkerheten, forbruket, stillheten, kjøreegenskapene (i noen tilfeller) og utseende (relativt).

Jeg liker min gamle e34, men det er ikke "gøy" når noe ryker. Det eneste som er gøy med å skru er hvis det er noe man _vil_ bytte :D

Også er det noe med å sitte inni en e34 og vite at jeg hadde vært sikrere i en 1-serie. Samt at den bruker ca halvparten i drivstoff og er mye gøyere å kjøre.

Men det er ikke en økonomisk riktig avgjørelse. Da er det forsåvidt bedre å stelle skikkelig med e34 til den blir så sjelden at jeg kan selge den med profitt :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk ønsker og kjøpe ny bil til feks 200k som egentlig er, la oss bare innse det og kaste penger ut av vinduet.. Du har verditap fra du setter nøkkelen i tenninga, selv om det er vannvitig deilig med ny bil.. Istedenfor og få litt større lån til leilighet, eller lån til leilighet i det hele tatt, der markedet enda er i vekst, og du får verdistigning framfor tap.. Jeg valgte alternativ to, det er litt kjipt noen ganger, men i det lange løp betaler det seg.

For og svare på spørsmålet som tråden egentlig handler om, så har jeg 0,- i billån. Kjører jo relativt gammel bil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...