karlocks Skrevet Mars 15, 2012 Share Skrevet Mars 15, 2012 Hei! Er ny her på forumet og trenger litt hjelp.. Leter etter en familie bil som er priset under 70000,- (+ -) sånn ca. Er blitt student og må spare der jeg kan )) Valget av bil er selvfølgelig BMW og jeg har luket ut 1999 - 2001 mod E39. Spørsmålet er hvilken som er det lure valget? hvilken motor som er mest driftsikker (2,5l / 2,2l) Ting jeg burde se etter på prøvekjøring osv. Rustproblem? evt andre svakheter. Noen som vet om bil i denne prisklassen de kan anbefale? Takker for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wirrumsen Skrevet Mars 15, 2012 Share Skrevet Mars 15, 2012 Disse motorene er stort sett solide saker. Litt tørst, men god for mangfoldige kilometer om man bare sørger for å gi de nødvendig pleie og omsorg. Er det manuell eller automat du ønsker? Om det er automat må du passe på hvor godt holdt automatkassa er. Det bør være skiftet olje rundt ca 200k kilometer, helst før, selv om man sier det er "livstidsolje". Under prøvekjøring føler du hvor mykt den girer. Går det litt i rykk og napp, og er den evt treg når du skal flytte spaken, er det god grunn til å styre unna. En havarert kasse ønsker du ikke å oppleve... Rust er også naturlig å være på utkikk etter. Hjulbuene er typisk angrepet, sjekk også kanten nederst på dørene samt kanalene. Området rundt tanklokket er også utsatt. Her må du åpne luka for å se. Kan være en del rust som skjuler seg der. Bagasjeluken, både sedan og stasjonsvogn, er særlig utsatt for rust. Dersom det er stasjonsvogn du ender opp med som mest aktuell, sjekk også om bakruteviskeren fungerer som den skal. Disse har en tendens til å gå i stå. Dette er dog relativt enkelt å fikse selv. Når du prøvekjører må du også være på vakt etter ulyder. Klunking er en vanlig ulyd, og betyr gjerne mye fomling i blinde for å finne årsaken. Sjekk slitasje på dekkene. Slites de ujevnt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mars 15, 2012 Share Skrevet Mars 15, 2012 Gode råd i innlegget over her. Vil legge til at du heller bør kjøpe en orginal som er velholdt med servicer samtidig som den helst er kjørt under 200.000 km. Ikke kjøp en bil der styling og felger er gått på bekostning av vedlikehold, noen bruker alle pengene på M-styling osv, så har man ikke råd til å prioritere service. Jeg spør alltid om alderen til eieren når jeg ringer på en bil, foretrekker helt klart å kjøp bil av voksne eiere. Budsjettet ditt er noe lavt for en fin bil nyere enn 2000 syns jeg, ville heller kjøpt et flott eksemplar av en 1998 mod med servicer og mye utstyr (og rustfri) enn en 2000-2001 mod med veldig høy km. Å kjøpe den billigste er sjelden det lureste. Selv valgte jeg å kjøpe en godt utstyrt 523iA 1997 mod for 82.000 kr for 1,5 år siden, den var kun kjørt 135.000 km. Og kun en eier fra den var ny (dame) Mitt favorittordtak er : DET DYRESTE ER IKKE ALLTID DET BESTE, MEN DET BILLIGSTE ER SOM REGEL DET DÅRLIGSTE. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325ti Skrevet Mars 15, 2012 Share Skrevet Mars 15, 2012 Nyttig tråd. følger med her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ls44mm Skrevet Mars 15, 2012 Share Skrevet Mars 15, 2012 Den var nyttig for meg. Hadde litt mere å gå på og noe strørre motor, men fikk en del gode tips. Ta deg 15 min og les kjapt gjennom. Noe offtopic, men sånn er internett viewtopic.php?f=9&t=210019 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karlocks Skrevet Mars 15, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2012 Takker for mange bra tips! Merker at det er fort gjort å gå i den fella at man vil ha nyest bil for pengene og glemmer at det er best bil for pengene som er det smarte Jeg har lyst på skinn. automat og stv og ser at eldre bil er å foretrekke.98, 99 og 00 mod har mange greie biler til salgs i min prisklasse så da er det bare å huske alle gode råd og bruke hodet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karlocks Skrevet Mars 15, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2012 Den var nyttig for meg. Hadde litt mere å gå på og noe strørre motor, men fikk en del gode tips. Ta deg 15 min og les kjapt gjennom. Noe offtopic, men sånn er internett viewtopic.php?f=9&t=210019 Takker! Det skal jeg lese igjennom )) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Mars 15, 2012 Share Skrevet Mars 15, 2012 Radiator som lekker etter sprukket plastikk er en veldig vanlig feil. Sjekk at alt av elektrisk fungerer. Se også om airbaglyset lyser da dette er også vanlig å få pga sensormatte i passasjersetet feiler om ledninger er brutt. Koster noen tusenlapper for ny. Motorene har noen vanlige oljelekkasjer som kan oppstå, men så lenge toppen er i orden er det ikke "farlig". Har jobba noen timer med min med skifte av radiator, dynamo og ei pakning nå på oljefilterhuset, men liker bilen fortsatt. Det er tunge biler, så i bykjøring drikker de godt, men langkjøring er ikke "så" ille. Kan du fikse litt selv er det mye bil for pengene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karlocks Skrevet Mars 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 16, 2012 Takker for svar! Da har jeg notert meg en liten liste med viktige ting å se etter ved kjøp av bil: 1. Ringe tidligere eiere, kontrollere km og historikk 2. Sjekke servicehefte grundig (sammenligne med info fra ringerunde). 3. Sjekke for rust: Hjulbuer, Bagasjeluke, Tank lokket, dører og kanalene spesielt. 4. Sjekke bakrute-visker. 5. Sjekke om airbag-lyset lyser. 6. Trykke på alt av knapper, teste alt elektrisk. 7. Sjekke motor for olje lekkasjer. 8. Sjekke radiator nøye. 9. Sjekke om spaken til girkasse er treg å flytte, skal gire mykt under kjøring. 10. Høre etter ulyder i drivverk (klunkelyder). 11. Husk Lommelykt! Noen som har noe å tilføre her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå