Gå til innhold

M52TUB20 går ujent på lavt turtall - gul motorlampe lyser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Plutselig her i dag da jeg startet opp E39'en merket jeg at noe var uvanlig. Den gikk fint på tomgang, men når jeg ruser mellom 1000-2000rpm er det uvanlige vibrasjoner og den hoster litt. Det gikk helt fint å kjøre hjem, men ved 1000-2000rpm trakk den litt ujevnt. Og plutselig, da jeg kjører opp bakken hjemme, begynner den gule motorlampen å lyse. Jeg stoppet motoren, og startet igjen, og da slukket den. Har ikke kjørt mer siden.

Dette er altså en 2000-modell E39 med M52TUB20-motor som har gått 160 000km. Vet det er utrolig mye forskjellig som kan ha skjedd, men er det noen små ting jeg kan sjekke etter? Tok service på den i januar med luftfilter, olje + filter og litt diverse. Har ikke byttet plugger på en stund kan jeg tenke meg.

Blir glad om noen kan gi meg noen tips i feilsøkingsprosessen :)

Skrevet

Hei Tobias.

Mye som trigger gul motorlampe, men den kanskje mest vanlige, og som også forårsaker vibrasjoner, er en dårlig coil (motoren din går på 5).

Trekk ut en og en coil for å se om motoren reagerer på det, er det en som ikke får motoren til å falle i turtall og fuske, så er den defekt.

Men mener motoren skal holde seg på "jevnt" turtall fordi, så kan ikke garantere for at det er coil, det tryggeste er å gi 100-200 til et verksted for å se feilkoder. (helst BMW merkeverksted, for å få bedre forklaringer på feil osv)

Skrevet
Hei Tobias.

Mye som trigger gul motorlampe, men den kanskje mest vanlige, og som også forårsaker vibrasjoner, er en dårlig coil (motoren din går på 5).

Trekk ut en og en coil for å se om motoren reagerer på det, er det en som ikke får motoren til å falle i turtall og fuske, så er den defekt.

Men mener motoren skal holde seg på "jevnt" turtall fordi, så kan ikke garantere for at det er coil, det tryggeste er å gi 100-200 til et verksted for å se feilkoder. (helst BMW merkeverksted, for å få bedre forklaringer på feil osv)

Takk for svar :)

Ja, det kan høres litt ut som at den går på 5 sylindre, faktisk.

Angående feilsøking, så forhørte jeg meg med mitt lokale BMW-verksted, Furubakken, og de snakket om fra 3500,- men det kan vel ikke stemme?

Skrevet

De må være stein :P

Spør etter kun en diagnose, altså koble bil opp mot pc for å else av feilkoder, dette er gjort på 10-15min, så kan du spørre om å få printa ut feilkodene.

Jeg betalte nøyaktig 180,- for dette hos mekonomen, og de burdte ikke ta noe mere hos BMW heller :wink:

Skrevet

Spør etter kun en diagnose, altså koble bil opp mot pc for å else av feilkoder, dette er gjort på 10-15min, så kan du spørre om å få printa ut feilkodene.

Jeg betalte nøyaktig 180,- for dette hos mekonomen, og de burdte ikke ta noe mere hos BMW heller :wink:

Ja, det kan ikke stemme rett og slett. De må ha misforstått :)

Takk for svar, skal sjekke ut litt jeg...

Skrevet

Da har jeg vært hos Furubakken, og de skulle ha FRA 700,- for diagnose. Det var dyrt synes jeg, så skal forhøre meg flere steder. Evt. Mekonomen på Rud.

Skrevet

Mekonomen Rud skal ha fra 563,-

Hvor gjorde du dette?

Skrevet

Hvor gjorde du dette?

Tok diagnosen på bilxtra verksted levanger, nord trøndelag. Sjønner ikke hvorfor det skal koste skjorta, de gjør jo ingenting. De kobler til en kabel, trykker en tast, og skriver ut. Så 563,- er svindel :P

Skrevet

Hvor gjorde du dette?

Tok diagnosen på bilxtra verksted levanger, nord trøndelag. Sjønner ikke hvorfor det skal koste skjorta, de gjør jo ingenting. De kobler til en kabel, trykker en tast, og skriver ut. Så 563,- er svindel :P

Ja, rett og slett på trynet!

Har fått bekreftelse fra fler om at det kan være coil som er gåen. Imorgen skal jeg bruke feilsøkingsmetoden du ga meg, og forhåpentligvis finne feilen :) Kanskje jeg bytter plugger også når jeg er så godt i gang.

Hvilke plugger er riktige til M52TUB20, og hvor handler man det og coil? :) Furubakken er jo svinedyrt...

Skrevet

Jeg handler det meste fra www.koed.no , mye fordi de er billigst, på både uorginalt og orginalt. Enkelte foretrekker www.gs-bildeler.no , de leverer raskest. Men når det er så "standard" deler, vil jeg tro koed leverer raskt. Har aldri hatt no problemer med leveringstiden dems.

Du bruker http://bmwfans.info/ for å finne delenummer på coilen din, eller se på coilen i motorrom for delenummer. Ellers står det beskrevet hos koed hvilke plugger du skal ha.

Sjekka pris på coil hos mekonomen, der var det over 1000,- for en, hos koed var det 697 ;)

Skrevet
Jeg handler det meste fra http://www.koed.no , mye fordi de er billigst, på både uorginalt og orginalt. Enkelte foretrekker http://www.gs-bildeler.no , de leverer raskest. Men når det er så "standard" deler, vil jeg tro koed leverer raskt. Har aldri hatt no problemer med leveringstiden dems.

Du bruker http://bmwfans.info/ for å finne delenummer på coilen din, eller se på coilen i motorrom for delenummer. Ellers står det beskrevet hos koed hvilke plugger du skal ha.

Sjekka pris på coil hos mekonomen, der var det over 1000,- for en, hos koed var det 697 ;)

Takk for svar! :)

Har sjekket litt priser her og;

Mekonomen; 1076,- for coil, 211,-/stk for Bosch Platinum plugg

Schmiedmann; 449 + 323,- for coil, Bosch Platina long life 142,-/stk

http://www.schmiedma...e/side1.htm#113

Skrevet

Finner ikke coil på Koed jeg, men tennplugger var jo 80,- tror jeg per stk, litt forskjell fra Mekonomen da!

Skrevet

Bare kopier og lim inn disse nummerene i handlekurven. Kan velge hvilket merke du vil kjøpe, men må kjøpe coil og mellomstykke fra samme produsent :wink:

Bremi coil: 12131748018

Bremi mellomstykke: 12139067831

Bosch coil: 12131703228

Bosch mellomstykke: 12131740477

Skrevet
Bare kopier og lim inn disse nummerene i handlekurven. Kan velge hvilket merke du vil kjøpe, men må kjøpe coil og mellomstykke fra samme produsent :wink:

Bremi coil: 12131748018

Bremi mellomstykke: 12139067831

Bosch coil: 12131703228

Bosch mellomstykke: 12131740477

Takk skal du ha! Når man bytter coil, må man bytte mellomstykke og? Har det noe å si om den 6. Coilen er annet merke enn de resterende?

Skrevet

Skal gå helt fint å ha 1 coil i et annet merke.

Må ikke bytte mellomstykke, men sørg for at coil og mellomstykke har samme merke.

Jeg ville bytta begge deler for å forsikre meg om at problemet blir borte :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...