Jump to content

Oljebytte på automatkasse?


TitanX3
 Share

Recommended Posts

Er det noen der ute som har erfaring med bytte av olje på automatkassene til BMW? Jeg blir anbefalt å gjøre dette av min BMW forhandler, men er usikker på om dette er lurt siden man har hørt varierende meninger om dette.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bilen og olja er 5 år. Selvsagt bytter du olje. Meeeget billig forsikring.

MEN de varierende meningene du sikter til, er fra de som kanskje har flere tusen innlegg og velger å spare en 50.-lapp på billigere olje. Da kan det gå galt. IKKE hør på det enkelte verksted sier.

Pass på å få tak i orginal olje. Så sover du godt om natta.

Link to comment
Share on other sites

Man skal selvsagt bytte olje på automatkasser slikt det er med alt annet som går på olje. Man burde også bytte filter med de intervaller dette er ment for.

Dette varierer, men f.eks Ssangyong som jeg jobber mye med, der bytter vi automatolje og filter jevnlig. 60.000 intervaller er slett ikke uvanlig på automatkasser.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger! Bilen er kjørt litt over 100 tusen km, verkstedet sier olje og filter bør byttes før 120 tusen. Det blir oljebytte!

Men hvorfor er det ikke intervall for dette i serviceheftet??

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som har dårlig erfaring med bytte. Dersom det blir fylt feil olje eller det ikke gjøres på rett måte så blir det trøbbel. Det er ikke så enkelt som med motorolje at man bare tapper av og fyller opp med ny. Et verksted som vet hva de gjør bør få dette til, men bransjen er full av tullinger som ikke vet hva de gjør.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at dette ikke er i servicehefte og ikke er mye omtalt er fordi på nyere biler brukes en olje som heter lifetime-olje på kassene. Disse skulle i utgangspunktet holde i hele bilens levetid, men dette viser seg å ikke være realistisk, noe "alle" utenom oljeprodusenten er enig om.

En olje vil miste sine egenskaper når den blir skitten eller har blitt oppvarmet/avkjølt veldig mange ganger, det sier seg selv at hvis du får mange små jernkorn i smøringen så vil den ikke smøre godt lenger.

Derfor anbefaler de fleste merkeverksteder i dag oljeskift hvert 80-150 000km eller 5-7 år (avhengig av merke og modell)

Strengt talt er det ikke nødvendig hvis du følger brukermanualen. Men alle mekanikere eller folk med erfaring vil si at det er den lureste investeringen du kan gjøre når det kommer til kassens levetid og ytelse.

Ps: mange opplever at kassen føles bedre etter oljeskift og filterskift. Samt flush.

Mvh

Ørjan

Link to comment
Share on other sites

olje og filterbytte er ganske enkelt. Flushing er noe de fleste overlater til erfarne mekanikere eller de med rett utstyr.

Flushing: koble ny olje på oljeinntaket til kassen og returslangen i tom oljetank, kjøres så gjennom ca 12L olje til man ikke ser spor etter urenheter i oljen. så er kassen flushet.

ligger noen guides rundtom på forumet, prøv et søk på olje filterbytte automat så finner du en DIY her på bimmers.

Men i bunn og grunn er prosessen:

-kjør motor til driftstemp, kjenn på girkassebunnpanne at den er lunken eller over, hvis den er for varm venter du til oljetemperaturen ikke brenner huden din ved kontakt (ikke test :) )

-skru av motor og alt det der :)

-fjern bunnplugg og tøm ut oljen, fjern deretter bunnpanne (OBS: det er ofte olje igjen i bunnpanne, så passe på og hold den flatt når du tar den ned, så slipper du oljesøl over alt.)

-rens bunnpanne og magneter, magnetene holder alt metallspon osv og kan være veldig skitne,

-skru løs filteret og fest det nye.

- fest bunnpanne igjen og pump olje i påfyllingshull til det renner ut.

-start motor og pump mer olje inn hvis mulig

-skift gjennom alle gir (P-R-N-D-4-3-2-3-4-D-N-R-P) og slutt i park, etterfyll olje i kassen.

-hvis alt føles greit ut kan du jekke opp bilen på jekkpunkt bak og kjøre bilen gjennom girene via D, hvis alt føles fint kan du etterfylle nok en gang. FERDIG.

-Mange etterfyller igjen etter 30-100 kjørte km, dette er nok smart også (på driftstemp olje)

NB: det er en fordel å varme opp oljen til driftstemp fordi oljen utvider seg ved forskjellige temperaturer, derfor kan man få feil nivå, men dette er marginalt og har lite å si så lenge man etterfyller etter hvert når oljen er ved driftstemp.

Det anbefaler å skifte oljen når oljen er ca kroppstemp

Tror jeg dekket det viktigste.

fant også DIY linken. vet ikke hvilken bil du har, så anbefaler deg å søke "DIY "bilmodell" automat olje skift" så finner du nok mange guides

http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=155539&hilit=DIY+automat

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...