Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noe galt med klimaanlegget i min 520dat (E61), og vil gjerne ha råd fra andre.

Selv om bilen har stått i sola og blitt varm innvending, så går vifta bare på et av de laveste nivåene når jeg starter bilen (og har klimaanlegget på "auto").

Andre biler jeg har hatt (andre merker) vil gjerne starte med å kjøre vifta på "full guffe" i starten for å få ned temperaturen i bilen, for deretter å gradvis senke hastigheten på vifta. Men hos meg virker det som om vifta bare lunker av gårde på "sparebluss". Selv om det kommer kald luft ut av dysene, tar det derfor lang tid før kupeen blir kald (dvs. det jeg da gjør er å kjøre på vifta manuelt).

Problemet er særlig merkbart på denne årstiden, da det er kjølig ute, men likevel varmt inne i kupeen pga. soloppvarmingen. På veldig varme sommerdager har jeg inntrykk av at vifta skrur seg på mer ved oppstart av bilen.

Det jeg lurer på: Er det meningen at vifta skal gå på lav innstilling i BMW? Tenker at det kanskje kunne være for å holde støyen i kupeen nede? Noen andre som har erfaringer? Hvordan funker viftene i bilene deres?

(og ja: Jeg har sjekket innstillingene for klimaanlegget i iDrive)

Veldig takknemlig for svar!

Skrevet

Hva slags intensitet står autoprogrammet på? Om det står på laveste nivå så skal det endel til før vifta drar skikkelig på.

Skrevet
Hva slags intensitet står autoprogrammet på? Om det står på laveste nivå så skal det endel til før vifta drar skikkelig på.

Har det stående på "intense" for å få noe særlig action i det hele tatt.

Det jeg lurer på er om klimaanlegget lar seg lure av lav utetemperatur? Altså at den "glemmer" å sjekke hvor varmt det er inne i kupeen, og (nesten) kun styres av temperaturen ute. For det er som sagt særlig i mellomsesongene, når det kan være kjølig ute men likevel steike varmt inne i bilen, at vifta ikke kommer skikkelig på.

Skrevet

Etter lang erfaring og trøbbel med E39 så ja, jeg er ganske sikker på at den bruker utetemp som et av mange styringsparametre. Hvordan jeg opplever innstilling på 19 grader varierer med årstiden. Jeg synes det føles varmere på vinteren enn på sommeren. Trolig fordi klimaanlegget kompenserer for utetemp. Min drar også på litt dersom det er fuktig luft, for å forebygge dugg på frontruta. Kjører som regel med AC utkoblet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...