Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en 2003 320d. Den har gått 145000. Sliter litt med en ulyd i eksosanleggets fremre halvdel. Denne er koblet til eksosmanifolden. Rett etter manifolden er det en boks av noe slag. Etter den igjen, rett før eksosanlegget kommer "ut i det fri" er det en slags boks som kan virke som er en slags avlastning for vibrasjoner og bevegelse (??). Denne er opphav for all ulyd i form av knirking, piping og dunkelyd.

Har såvidt klart å inspisere den, og for meg virker det som om eneste løsning på problemet er å bytte hele greia? Eller finnes det noen form for trix og knep for å få den til å holde kjeft?

Det koster jo 7500 for ny original, og ca. 4500 for ny uoriginal. Det hadde vært greit å slippe å bytte, for resten av røret er jo gulle godt.

Takknemlig for tips & råd.

mvh

Espen

Skrevet

Altså.. Etter manifolden kommer turboen, etter der igjen katalysatoren. Er det denne det kommer ulyder fra? Denne ser da sånn ut...

xumsd9dztmrk6yh2sb0a.jpg

Er en kjent feil at flexirøret begynner å lekke på disse. Dette går an å kutte vekk og sveise på nytt. Men høres ut som problemet ditt er litt mer alvorlig enn det. Hvis katalysatoren er gåen kan evt kjøpe en de-cat downpipe herfra hvis det er denne som er problemet da

Litt uklart for meg hva du mener akkurat nå.

Skrevet

Kremt. Du har naturligvis rett. Det er naturligvis mye annet ralemikk i mellom. Men du har lagt inn bilde av akkurat det røret som er problemet. Linken til de-cat downpipe ser interessant ut. Men er det med eller uten katalysator?

Det er nok flexirøret som er problemet. Mest at det bråker og skrangler, men det kan jo være at det lekker også.

Jeg er ikke sveisekyndig, så det høres ut som det kan være like så dyrt som å kjøpe et nytt rør og bytte selv? Et nytt uoriginalt rør koster 4500 på gs, evt. de-cat dersom den har katalysator. Kan det tenkes at katalysatoren likevel kan være greit å bytte etter så lang tid? Blir ikke den "tett" og får dårligere gjennomstrømning med tiden?

Er det evt. noen anbefalte steder for å få sveiset dette i nærheten av Oslo? Fjerner man da hele flexirøret så det ikke blir noe flex igjen, eller sveiser man inn nytt flexirør? Kan jeg evt. kjøpe et slikt flexirør et sted, skru ut hele greia og ta det med til et vanlig sveiseverksted og få det sveisa? I såfall hvor får jeg kjøpt flexirør? Torshov bilrekvisita e.l?

Skrevet

Du kan bytte ut flexidelen med en ny flexidel ja. Fåes kjøpt de fleste plasser de selger bildeler. Husk å mål lengde før du evt kjøper.

Ser at man får ny katalysator ned mot 2000kr på https://www.koed.no/ så lenge bilen ikke er euro4 og har manuelt gir (utstyrskode S167A) og ville helt klart gått for bytte hvis du skrur selv.

De-cat er uten katalysator, men du har en til under bilen.

Skrevet

Takk for alle gode tilbakemeldinger. Da skal jeg gå i tenkeboksen og legge opp en strategi for utbedring av denne misæren.

Skrevet

Får kjøpt billig flexrør på biltema koster vel ca 200 kr eller der omkring.

Kan vel ikke koste al verden å få sveist om det hvis du demonterer alt selv .

Husk å måle før du kjøper ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...