Gå til innhold

Historien om en E39 528IAT 2000 mod. M-Tech. Kostnader


orjo
 Share

Anbefalte innlegg

Historien om en E39 2000 528IAT.

Det hele begynte med at den gamle 1995 520it begynte å få for mye tull og jeg for lite tid.

Så da måtte jo man ha seg en «ny» «mannebil».

(Kona har jo en 06 2.0 TDIC Mondeo, som er en veldig bra bil på alle måter. Mye mere behagelig å kjøre på ubrøya og humpete veier i Tromsø en den «nye» E39.)

(Den er stiv med de nye demperne, men dæven så god på VEI. Kjerreveiene i sentrum, liker den ikke.))

Jeg fikk lyst på en E39

Finn.no ble saumfart, men mye av det som var av E39 i prisklassen opptil 150000(hater å bruke penger på bil;) var «søppel». Bilene så greie ut, men når man begynte å granske de, ble det fort dyrt når alt som var galt skulle fikses.

Ved en tilfeldighet var jeg en tur innom BMW i Tromsø, oppe på gulvet stod det en 528iat som så ganske grei ut. 198000 på telleren..

Hmmm, den må prøves tenker man jo.

Joda bilen var strøken den, så jeg gikk igjennom det lille jeg viste om E39 og søkte på nettet etter andre feil.

Fant salgsannonsen til tidligere eiere.

( Dessverre fant jeg ikke tråden til siste eier på bimmers før lenge etterpå.)

Mye interessant info.

Forhørte meg litt om tidligere eier og fikk vite at det var en av mekanikerne hos forhandlerne som hadde hatt den før, og at det var en ryddig mann.

Så bilen ble kjøpt.

Hele historien til bilen ligger på bimmers i 2 tråder fra tidligere eiere, så den er «dokumentert». Kjekt hvis man selger den engang.

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=81591

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=171409

Her kommer det: Stol aldri på en selger.

I ettertid viste det seg at regnsensoren var gåen, men det ble ordnet opp i.

Verre var det at begge støtdemperne foran var gåene, noe han viste om, og jeg ikke fant ut før etter 3 mnd garantien var gått ut.

Bilen ble nesten ikke brukt de 3 første mnd.

Men, kan vel ikke laste selger for det, burde sjekket det ut selv. Evnt. hatt bilen på NAF til tilstandskontroll.

Sånn går det når man har hast. .

Så til det som er litt interessant i denne saken, hva må en byte på en 10-12 år gammel E39 som er gått 200000 km.

Så her er lista på det som er byttet:

E39 2000 528IAT M-Tech.

Hva er gjort av meg:

Montert DICE Mediabridge 1500 Apr. 2012

Byttet dempere foran til bilstein B6 samt nye tårnlager. Feb. 2012

Byttet frontvinduet pga defekt regnsensor apr. 2012.

Gjort av tidligere eiere.

Byttet alt av olje, motor, differensial, girkasse, samt kjølevæske og bremsevæske. Nov.2010

Byttet både bensin filter + pollenfilter, samt kjørte AC service + lukt bakterie rens. Feb. 2011

Byttet Speedometeret, helt nytt. Nov.2010

Tatt skinnrens /pleie. Setene er som nye. Feb. 2011

Tatt lakkrens/polering. Speilblank. Feb. 2011

Byttet toppdekselpakning. Nov.2010

Byttet traversforinger på begge sider bak. Nov.2010

Byttet foringer i caster stagene fremme. Satt i polyuretan foringer. Nov.2010

Kjørt 2 x motor-rens på den.. skiftet olje 2 ganger. Nov.2010

Byttet sidevinduer på bilen. 2008/2009

Byttet endeledd foran. 2008/2009

Byttet sensoren til lysjusteringen. 2008/2009

Byttet batteri på bilen. 2009

Byttet antenneforsterkeren til radio/GPS/TV/sentrallås. 2009

Monterte avtakbar tilhengerfeste. 2010

Byttet alt som har med ABS å gjøre. Sensorer og hjerne. 2009

Byttet dempere og kuleledd til bakluke.2008

Byttet til M5 speil. 2010

Montering av aerodynamisk takspoiler. 2009

Byttet vindusviskerarm/overføring bakrute. 2009

Byttet stag på viskere foran. 2009

Montert Xenon på langlys. 2008

Gjenstår:

Bytte bremseslanger bak.

Montere ny Webasto. Den har jeg.

Liten rustflekk i bensinfyllelomme.

Bilen ble importert til Norge i 2004, av det jeg vet så har den hatt 3 eiere før meg i Norge..

Utstyrslista:

Code Description (interface)

S210A DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC)

S227A SP/SUSPENSION W SELF-LEVELING SUSPENSION

S261A SIDE AIRBAG FOR REAR PASSENGERS

S267A LT/ALY WHEELS STAR SPOKE 49

S320A MODEL DESIGNATION, DELETION

S386A ROOF RAIL

S403A GLAS ROOF, ELECTRIC

S413A LUGGAGE COMPARTMENT NET

S423A FLOOR MATS, VELOUR

S428A WARNING TRIANGLE

S430A INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE

S438A WOOD TRIM

S459A SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY

S481A SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

Code Description (interface)

S500A HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING

S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

S522A XENON LIGHT

S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING

S536A AUXILIARY HEATING

S609A NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL

S672A CD CHANGER BMW FOR 6 CDS

S677A HIFI SYSTEM PROFESSIONAL

S710A M LEATHER STEERING WHEEL

S760A INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME

L801A GERMANY VERSION

S863A EUROPE/DEALER DIRECTORY

S879A GERMAN/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET

S915A BODY SKIN CONSERVATION, DELETION

S970A BUISNESS PACKAGE

Code Description (interface)

S980A EXCLUSIVE PACKAGE

Standard equipment

Code Description (interface)

S202A STEPTRONIC

S520A FOGLIGHTS

S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

Information

Code Description (interface)

S220A SELF-LEVELING SUSPENSION

S431A INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D

S540A CRUISE CONTROL

S555A ON-BOARD COMPUTER

S602A ON-BOARD MONITOR WITH TV

S694A PREPARATION FOR CD CHANGER

Det er orginal alarm på den, men det kommer ikke fram her…

Ting som ikke trenga å taes, men som gjøres for sikkerhetskyld:

Vannpumpa

Hjullagrene foran.

Orjo..

Så får man bare håpe på at det ikke dukker opp flere feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...