orjo Skrevet April 2, 2012 Share Skrevet April 2, 2012 Historien om en E39 2000 528IAT. Det hele begynte med at den gamle 1995 520it begynte å få for mye tull og jeg for lite tid. Så da måtte jo man ha seg en «ny» «mannebil». (Kona har jo en 06 2.0 TDIC Mondeo, som er en veldig bra bil på alle måter. Mye mere behagelig å kjøre på ubrøya og humpete veier i Tromsø en den «nye» E39.) (Den er stiv med de nye demperne, men dæven så god på VEI. Kjerreveiene i sentrum, liker den ikke.)) Jeg fikk lyst på en E39 Finn.no ble saumfart, men mye av det som var av E39 i prisklassen opptil 150000(hater å bruke penger på bil;) var «søppel». Bilene så greie ut, men når man begynte å granske de, ble det fort dyrt når alt som var galt skulle fikses. Ved en tilfeldighet var jeg en tur innom BMW i Tromsø, oppe på gulvet stod det en 528iat som så ganske grei ut. 198000 på telleren.. Hmmm, den må prøves tenker man jo. Joda bilen var strøken den, så jeg gikk igjennom det lille jeg viste om E39 og søkte på nettet etter andre feil. Fant salgsannonsen til tidligere eiere. ( Dessverre fant jeg ikke tråden til siste eier på bimmers før lenge etterpå.) Mye interessant info. Forhørte meg litt om tidligere eier og fikk vite at det var en av mekanikerne hos forhandlerne som hadde hatt den før, og at det var en ryddig mann. Så bilen ble kjøpt. Hele historien til bilen ligger på bimmers i 2 tråder fra tidligere eiere, så den er «dokumentert». Kjekt hvis man selger den engang. http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=81591 http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=171409 Her kommer det: Stol aldri på en selger. I ettertid viste det seg at regnsensoren var gåen, men det ble ordnet opp i. Verre var det at begge støtdemperne foran var gåene, noe han viste om, og jeg ikke fant ut før etter 3 mnd garantien var gått ut. Bilen ble nesten ikke brukt de 3 første mnd. Men, kan vel ikke laste selger for det, burde sjekket det ut selv. Evnt. hatt bilen på NAF til tilstandskontroll. Sånn går det når man har hast. . Så til det som er litt interessant i denne saken, hva må en byte på en 10-12 år gammel E39 som er gått 200000 km. Så her er lista på det som er byttet: E39 2000 528IAT M-Tech. Hva er gjort av meg: Montert DICE Mediabridge 1500 Apr. 2012 Byttet dempere foran til bilstein B6 samt nye tårnlager. Feb. 2012 Byttet frontvinduet pga defekt regnsensor apr. 2012. Gjort av tidligere eiere. Byttet alt av olje, motor, differensial, girkasse, samt kjølevæske og bremsevæske. Nov.2010 Byttet både bensin filter + pollenfilter, samt kjørte AC service + lukt bakterie rens. Feb. 2011 Byttet Speedometeret, helt nytt. Nov.2010 Tatt skinnrens /pleie. Setene er som nye. Feb. 2011 Tatt lakkrens/polering. Speilblank. Feb. 2011 Byttet toppdekselpakning. Nov.2010 Byttet traversforinger på begge sider bak. Nov.2010 Byttet foringer i caster stagene fremme. Satt i polyuretan foringer. Nov.2010 Kjørt 2 x motor-rens på den.. skiftet olje 2 ganger. Nov.2010 Byttet sidevinduer på bilen. 2008/2009 Byttet endeledd foran. 2008/2009 Byttet sensoren til lysjusteringen. 2008/2009 Byttet batteri på bilen. 2009 Byttet antenneforsterkeren til radio/GPS/TV/sentrallås. 2009 Monterte avtakbar tilhengerfeste. 2010 Byttet alt som har med ABS å gjøre. Sensorer og hjerne. 2009 Byttet dempere og kuleledd til bakluke.2008 Byttet til M5 speil. 2010 Montering av aerodynamisk takspoiler. 2009 Byttet vindusviskerarm/overføring bakrute. 2009 Byttet stag på viskere foran. 2009 Montert Xenon på langlys. 2008 Gjenstår: Bytte bremseslanger bak. Montere ny Webasto. Den har jeg. Liten rustflekk i bensinfyllelomme. Bilen ble importert til Norge i 2004, av det jeg vet så har den hatt 3 eiere før meg i Norge.. Utstyrslista: Code Description (interface) S210A DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC) S227A SP/SUSPENSION W SELF-LEVELING SUSPENSION S261A SIDE AIRBAG FOR REAR PASSENGERS S267A LT/ALY WHEELS STAR SPOKE 49 S320A MODEL DESIGNATION, DELETION S386A ROOF RAIL S403A GLAS ROOF, ELECTRIC S413A LUGGAGE COMPARTMENT NET S423A FLOOR MATS, VELOUR S428A WARNING TRIANGLE S430A INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE S438A WOOD TRIM S459A SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY S481A SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Code Description (interface) S500A HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) S522A XENON LIGHT S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING S536A AUXILIARY HEATING S609A NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL S672A CD CHANGER BMW FOR 6 CDS S677A HIFI SYSTEM PROFESSIONAL S710A M LEATHER STEERING WHEEL S760A INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME L801A GERMANY VERSION S863A EUROPE/DEALER DIRECTORY S879A GERMAN/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET S915A BODY SKIN CONSERVATION, DELETION S970A BUISNESS PACKAGE Code Description (interface) S980A EXCLUSIVE PACKAGE Standard equipment Code Description (interface) S202A STEPTRONIC S520A FOGLIGHTS S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Information Code Description (interface) S220A SELF-LEVELING SUSPENSION S431A INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D S540A CRUISE CONTROL S555A ON-BOARD COMPUTER S602A ON-BOARD MONITOR WITH TV S694A PREPARATION FOR CD CHANGER Det er orginal alarm på den, men det kommer ikke fram her… Ting som ikke trenga å taes, men som gjøres for sikkerhetskyld: Vannpumpa Hjullagrene foran. Orjo.. Så får man bare håpe på at det ikke dukker opp flere feil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet April 3, 2012 Share Skrevet April 3, 2012 Husker jeg så på denne da jeg vurderte E39 første gang. Det er en utrolig fin bil du har! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå