fdl Skrevet April 5, 2012 Share Skrevet April 5, 2012 BMW 525da f10, kjørt 22000km. 2011 modell. Fargen er karbonsort. 204hk og 450Nm. Nylig importert fra Tyskland. Fikk en forespørsmål fra eiger om jeg ville polere nye bilen hans. Det kunne jeg sefølgelig ikke si nei til, da dette er en av mine drømme biler . Eiger kom og leverte bilen fredag kveld. Vi avtalte at jeg skulle fjærne noen vaskeriper, få bilen blankere og gjøre den klar for sommeren. Startet som alltid med vasking utvendig. Det begynte å bli mørkt ute, så det ble lite med bilder, men tok noen... Etter vasken tok jeg en kjapp runde med clay. Det var lite arbeid for clayen på denne lakken, men gikk over alle nedre karosseri deler, for å være på den sikkre siden. Bilen ble kjørt inn i garasjen etter vask, der jeg tørket den, og lurte på hvilken produkter som måtte til for å gi bilen et ”løft” utseende messig. Følgende produkter og utstyr ble brukt under vaksingen av bilen. Lakk: Prickbort 5min virketid. Surfex hd 1:10 5min virketid Iron x 5min virketid 2stk. bøtter med GritGuard Swissvax car bath Microfiber mitt. HT – Foma 737 Felg og dekk: Scholl rim 7 Div. Felgbørster. Vikan mm. Surfex hd 1:5 på dekk Iron x til slutt, Etterfulgt av børster. Clay: Bilt-Hamber Auto Clay ONR claylube Lørdagen kom, og etter at jeg kom hjem fra jobb, var det på tide å sjekke ut litt nøyere hvilken utfordringer jeg sto forran. Det var en del vaskestriper, spessielt på de flate karosseridelene som panser, tak og bagasjeluken. I tillegg var det en del rette striper, som trolig har kommet fra børste vask. Ellers var det noe hologrammer diverse plasser etter tidliger polering. Poleringen: Målte lakkdybden rundt om på bilen. Panser, forskjermer og dørene er av aluminium. Lakken låg fra 80-130MY. Startet med å tape opp et test område på panseret. Da det ikke var så alt for dype rds på denne bilen, satset jeg på at noe rubbing av medium grovhet skulle være nok. Prøvde først Scholl s30 EC på orange Scholl pad. Denne komboen tok noe, men det var mye igjen. Prøvde så Scholl s17 på ogange Scholl pad. Dette gav veldig kort kjøretid. Produktet tørket inn meget raskt. Så jeg prøvde med en liten ”ert” s30 i tillegg til s17. Detter gav gode resultat. Fikk mye lengre kjøretid. Da det nesten ikke er noen flate/rette karosserideler på denne bilen, prøvde jeg med en annen pad, da jeg syntes Scholl paden blir for stiv. Jeg fortsatte med s17 og en liten ”desj” s30 på orange Uber pad. Denne har noe mykere skum i forrhold til Scholl sin orange pad. Denne paden fulgte panelenes utforming mye bedre enn Scholl sin pad, og gav tilfredstillende cut. Det er veldig mange profiler på denne bilen. Så kjørte veldig forsiktig når jeg nærmet meg slike utsatte steder. Ville absolutt ikke brenne igjennom lakken på denne bilen til 700.000kr... S30 orange scholl høyre side, s17 med en liten ert s30 på Uber pad venstre side. Spredde ut produktet på laveste hastighet. Stiller hastigheten til 1900rpm og kjører 3-4 pass med mye trykk, før jeg kjører ned hastigheten til 1100rpm med lite trykk. S17 med en liten ert s30 Etter at jeg hadde polert hele bilen med s17, gikk jeg over til siste steget. Her brukte jeg Scholl s30 og grønn uber pad på DA maskin. Spredde produktet ut på lav hastighet. Kjørte opp hastigheten til trinn 4 og kjørte noen pass med mye press før jeg avsluttet med lite press. Sjekket undervegs etter hologrammer ved bruk av wipedown og led lykt. Jeg fant ingen holos, heller ikke når jeg kjørte bilen ut i sola. Polering: Scholl s17 Scholl s30 ec. Poleringsputer: Orange Uber pute (s17) Grønn Uber pute (s30) Microfiberkluter: CG Miracle Dryer Div. CG microfiberkluter. Engros microfiberkluter Maskiner: Flex roterende Kestrel das-6 pro Til slutt la jeg et lag med Swissvax Shield. LSP: Swissvax Shield Div: Collonite 845 på felger Migliore Bella Lustra Tire Glaze PTG 3M tape IPA 50/50 3M kontrollspray Autosol på eksosrør Grit guard padwasher 3M Vindusrens Diverse ferdig bilder. Ønsker du å få et tilbud på polering av din bil er det bare til å ta kontakt for mer info og pris. Bor litt utenfor Bergen. Takk for oppmerksomheten. -Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gica Skrevet April 5, 2012 Share Skrevet April 5, 2012 Denne tråden passer vel bedre under www.dcn.no Uansett flott resultat på en meget flott bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokkke Skrevet April 5, 2012 Share Skrevet April 5, 2012 Nydelig bil, og et herlig resultat! Skulle gjerne hatt bilen min hos deg Har verken tålmodighet eller kunnskaper til å gjøre noe slikt som dette selv.. Pris tar du for en slik grundig behandlig? Kan evt. ta det på PM.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet April 6, 2012 Share Skrevet April 6, 2012 Imponerende arbeid! Tydelig at du har kunnskap om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet April 6, 2012 Share Skrevet April 6, 2012 Denne tråden passer vel bedre under http://www.dcn.no Uansett flott resultat på en meget flott bil. Er en tråd der også; http://www.detailersclub.no/forum/topic ... arbonsort/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fdl Skrevet April 11, 2012 Forfatter Share Skrevet April 11, 2012 Takk for fine tilbakemeldinger. La ut arbeidet på denne bilen her på forumet fordi det er en rålekker bil, en bil som jeg tror mange her på forumet har som drømme bil. -Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå