Gå til innhold

tanker om og rundt ombygging!


 Share

ombygging eller orginal? velg en av de to øveste og en av de to nederste  

51 stemmer

  1. 1. ombygging eller orginal? velg en av de to øveste og en av de to nederste

    • kjøpe strøken ombygd til mindre pris
      8
    • kjøpe orginal (dyrere) men småpukk
      16
    • ombygge strøken bil med delebil (liten til stor motor)
      7
    • pusse opp sliten orginal bil (stor motor)
      20


Anbefalte innlegg

vurderer å bygge om min bil hvis den tid kommer:)

hvilke argumeter for og imot ombygging vs orginal bil?

er det bedre å bygge om en nesten strøken bil feks 520i til 540/m5? enn å kjøpe "den" orginale bilen, litt sliten, smått med rust og er småting som må byttes/pusses opp?

og hva med salgsverdien igjen? ville du ha kjøpt en ombygd isteden for tilsvarende bare orginal og litt dyrere?

og ca hvor lang tid tar det å bytte om komplett motor, understell ++ dersom du har riktig verktøy, garasje og erfaring liggende?

har fått med meg såpass det med at totalvekt på bil ikke må overstige maks aksellastt F/B og at Co2 utslipp må gå over orginal bil's utslipp... og at man skal sende inn søknad inn til biltilsynet FØR man begynner ombygging og skal godkjennes i vognkort, og diverse deler/delebil kan vises slik at ombyggingssøknaden går lettere.

men er ikke det i rødt jeg vil ha svar på

vet ting ligger ute, vil prøve å avkreft/bekrefte ting på en plass ;)

håper virkelig jeg kan få seriøse svar, takker for de :)

søkeord : ombygging 518 520 523 525 528 530 535 540 m5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salgsverdien på en orginal m5 i tilsvarende stand som en godkjent ombygd en, vil alltid ligge høyere i pris. Men innkjøpsprisen for en orginal m5, er også høyere enn 520+m5 deler.

Det spørs litt hvor mye jobb og penger du tenker å legge i bilen. Et komplett chassisbytte med rustsveising, motor, understell, interiør++ tar gaanske mye tid. I realiteten vil jeg anta at med et midt på treet utgangspunkt av en 520, vil ta ca 3-500timer om du ikke har gjort jobben før, og skal gjøre alt ordentlig. Når man først har alle delene løst, er det mye som er kjekt å få gjort, som tar MYE tid.

Men da vil som regel bilen når den er ferdig, være i ganske mye bedre stand en en orginal m5 også. Det spørs litt på hva du vil med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis intensjonen er å selge med fortjenste eller minimalt tap så er det å kjøpe orginalbil helt klart det tryggeste. Restaurerer/ombygger du en gammel 520 til M5 vil du bruke enormt med tid og en god posjon kroner. Så spørs det hvor høyt du verdsetter fritiden din.

Og selvsagt, kvaliteten på jobben du gjør. Den er ganske avgjørende for om du får en grei pris.

Skal du ha en bil i lang tid anbefaler jeg alltid å restaurere. For da får du nyte frukter av den jobben du har gjort med minimalt vedlikehold i årene som kommer. Da kan du bruke den da den enda har høy funksjon og bruksverdi og deretter selge den til minimalt tap noen år senere (litt avhengig av hva slags biltype selvfølglig)

Å restaurere og selge tvert er aldri noe moro spør du meg.... men jeg har sett mange av dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...