Gå til innhold

Årsaker til hvorfor det rister i ratt når bilen er kald? e46

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver morgen når jeg starter bilen, rister det litt i rattet de første kilometerene. Går over etterhvert. Merker det mest når jeg er i sving. Har kjørt med sommerdekk i en måned nå. Vet ikke om det kan ha noe betydning (merket ingen ting da vinterdekka var på), men virker som om ristingen øker litt for hver dag.

Noen som vet hvorfor? :)

Skrevet

Jeg prøvde noen billigdekk som ble slik 2. Sesong. Virket som at de ble skjeve av å stå over natta, for å bli runde igjen etter litt kjøring.

Skrevet

morkne dekk kan bli slik, eller dekk med lite luft.

det som kan skje er at når bilen står i ro over tid (noen dekk trenger dager/måneder, andre timer :D ) så "stivner" gummien i stillingen den blir bøyd i, derfor kan du ende opp med å kjøre med et dekk som ikke er rundt...

det kan selvfølgelig være andre årsaker, men siden problemet oppstod etter dekkskift ville jeg nok satset på at dekket er problemet.

er dekkene nye? i så fall ville jeg klaget til forhandleren, disse dekkene er sannsynligvis ikke i god nok stand for å være på veien hvis gummien er så dårlig.

hvis dekkene har lagt lagret lenge kan dette også oppstå, gummien tørker ut/blir morken og må brukes en stund før "fersk" gummi som ligger under slites frem.

ved feil lagring kan dette også skje, f.eks ved:

at hjulene lagres stående eller med press på dekket

høy fuktighet

direkte sollys osv.

Skrevet

Dekkene ble lagret stående denne vinteren, og var nye våren 2011. Er nesten ubrukte. Usikker på merket. Fulgte med da jeg kjøpte bilen, og kan hende det er noe billig drit. Lufttrykket skal være det riktig. Som a4driver nevner er det som om dekka må varmes opp før ristingen slutter. Kanskje det er det som er problemet.

Plager meg ikke, så lenge det ikke går utover noe annet på bilen. Slitedeler osv..? :)

Skrevet

Dette er et problem som er tatt opp flere ganger. Gjelder som regel sommerdekk med litt lav profil. Når den står over natta og det blir varmt og kaldt osv så setter gummien seg litt men dette jevner seg ut etter litt kjøring.

Skrevet

er nok ikke et problem.

Men ikke oppbevar dekk i stående stilling.

lagring_uv,property=original.jpg

mulig problemet går over etter hvert som dekket blir slitt, eller at du må leve med det.

tror kanskje det kommer seg etter hvert.

Angående bildet: hvis du lagrer dekk uten felg i stående posisjon bør de rulles ca hvær mnd for å forhindre at dekket former seg etter underlag.

Skrevet

Jeg hadde mine dekk stående litt skjevt med felg på, litt skvist mellom to planker. Ikke den mest skånskomme posisjonen for dekkene akkrurat da, slik jeg har skjønt det. :P

Skrevet
Jeg hadde mine dekk stående litt skjevt med felg på, litt skvist mellom to planker. Ikke den mest skånskomme posisjonen for dekkene akkrurat da, slik jeg har skjønt det. :P

jepp, ikke den beste måten å lagre de på :)

har alltid stablet de og det har gått fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...